سینماسینما، علی پاکزاد– افشین هاشمی کارگردان فیلم «گذر موقت» بر این باور است، کسانی که حوصله تماشای تجربه یافتن زبانی تازه را برای ارتباط دارند، میتوانند با فیلم «گذر موقت» ارتباط برقرار کنند
به گزارش سینماسینما، افشین هاشمی کارگردان سینما و تئاتر اکنون و به صورت هم زمان «گذر موقت» را در سینماهای کشور اکران دارد و نمایش «شیرهای خان بابا سلطنه» را نیز به روی صحنه میبرد. هاشمی سالهاست به عنوان کارگردان و بازیگر در تئاتر فعالیت میکند و حالا سومین ساخته سینمایی او روی پرده سینماهاست. همین بهانهای شد تا در گفتوگویی کوتاه با هاشمی در مورد تجربیات اخیر او در زمینه کارگردانی سخن بگوییم.
کارگردان «گذر موقت» درباره این فیلم گفت: «زمان ساخت فیلم برمیگردد به یک سال و نیم قبل، اما با توجه به برخی اتفاقات زمان نمایش آن به این روزها موکول شد. این نکتهای بسیار طبیعی است که برخی فیلم را دوست داشتند و کسانی هم نه. فکر میکنم کسانی که حوصله تماشای تجربه جستجوی زبانی دیگر برای ارتباط را داشته باشند، بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند.»

فیلم سینمایی گذر موقت
هاشمی درباره تفاوتهایی که کار او در زمینه کارگردانی تئاتر و فیلم دارد، گفت:«من به این فکر نمی کنم که چه کاری باید انجام دهم تا اثرم متفاوت باشد. به خود قصه فکر میکنم که چگونه بهتر روایت میشود. قبل از شروع به کار تصمیم نمیگیرم که من باید کاری متفاوت بسازم. دوست دارم فیلم خوبی بسازم و قصه فیلم با شکل روایت همخوانی داشته باشد. ولی سلیقهام قصههایی ست که از روزمرگی فاصله داشته باشند. این دیدگاه و نوع کار نه برتری محسوب می شود و نه کاستی است.»
او ادامه داد: «سینما را از سال ۱۳۸۲ شروع کردم و تئاتر را از سال ۱۳۷۲؛ ده سال تجربه من در تئاتر بیشتر از سینماست. و باز من در تئاتر ده نمایش کارگردانی کردهام و در سینما سه فیلم؛ تخیل در تئاتر خیلی راحتتر اجرا میشود، ولی برای ایجاد تخیل در سینما نیاز به سرمایه قابل توجهی است که من هنوز این سرمایه را ندارم. من در تئاتر میتوانم بهترینها را داشته باشم، اما در سینما درصدی از آن برایم فراهم است که بخشی از آن به دلیل سرمایه است و همه اینها در کاری که ارائه میدهم تاثیرگذار است.»
هاشمی در پایان اضافه کرد:«هیچ کسی را در جهان نمیشناسم که از دریافت جایزه و یا تحسین شدن استقبال نکند. من هم از این موضوع مستثنا نیستم. ولی بیشتر به این فکر میکنم که قصهام را چگونه خوب تعریف کنم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افشین هاشمی در اینستاگرامش نوشت؛ ایدهای که به سرقت رفت، این بار محسن نامجو
- چون نیک بنگری همه تزویر میکنند!/ نگاهی به سریال «داوینچیز»
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- وقتی هاشمی، کودکی و رندی دهه نودیها را به رخ میکشد /«پسران دریا» نمونه ساده سازی شده «باشو غریبه کوچک»
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





