سینماسینما، علی پاکزاد– افشین هاشمی کارگردان فیلم «گذر موقت» بر این باور است، کسانی که حوصله تماشای تجربه یافتن زبانی تازه را برای ارتباط دارند، میتوانند با فیلم «گذر موقت» ارتباط برقرار کنند
به گزارش سینماسینما، افشین هاشمی کارگردان سینما و تئاتر اکنون و به صورت هم زمان «گذر موقت» را در سینماهای کشور اکران دارد و نمایش «شیرهای خان بابا سلطنه» را نیز به روی صحنه میبرد. هاشمی سالهاست به عنوان کارگردان و بازیگر در تئاتر فعالیت میکند و حالا سومین ساخته سینمایی او روی پرده سینماهاست. همین بهانهای شد تا در گفتوگویی کوتاه با هاشمی در مورد تجربیات اخیر او در زمینه کارگردانی سخن بگوییم.
کارگردان «گذر موقت» درباره این فیلم گفت: «زمان ساخت فیلم برمیگردد به یک سال و نیم قبل، اما با توجه به برخی اتفاقات زمان نمایش آن به این روزها موکول شد. این نکتهای بسیار طبیعی است که برخی فیلم را دوست داشتند و کسانی هم نه. فکر میکنم کسانی که حوصله تماشای تجربه جستجوی زبانی دیگر برای ارتباط را داشته باشند، بتوانند با فیلم ارتباط برقرار کنند.»
فیلم سینمایی گذر موقت
هاشمی درباره تفاوتهایی که کار او در زمینه کارگردانی تئاتر و فیلم دارد، گفت:«من به این فکر نمی کنم که چه کاری باید انجام دهم تا اثرم متفاوت باشد. به خود قصه فکر میکنم که چگونه بهتر روایت میشود. قبل از شروع به کار تصمیم نمیگیرم که من باید کاری متفاوت بسازم. دوست دارم فیلم خوبی بسازم و قصه فیلم با شکل روایت همخوانی داشته باشد. ولی سلیقهام قصههایی ست که از روزمرگی فاصله داشته باشند. این دیدگاه و نوع کار نه برتری محسوب می شود و نه کاستی است.»
او ادامه داد: «سینما را از سال ۱۳۸۲ شروع کردم و تئاتر را از سال ۱۳۷۲؛ ده سال تجربه من در تئاتر بیشتر از سینماست. و باز من در تئاتر ده نمایش کارگردانی کردهام و در سینما سه فیلم؛ تخیل در تئاتر خیلی راحتتر اجرا میشود، ولی برای ایجاد تخیل در سینما نیاز به سرمایه قابل توجهی است که من هنوز این سرمایه را ندارم. من در تئاتر میتوانم بهترینها را داشته باشم، اما در سینما درصدی از آن برایم فراهم است که بخشی از آن به دلیل سرمایه است و همه اینها در کاری که ارائه میدهم تاثیرگذار است.»
هاشمی در پایان اضافه کرد:«هیچ کسی را در جهان نمیشناسم که از دریافت جایزه و یا تحسین شدن استقبال نکند. من هم از این موضوع مستثنا نیستم. ولی بیشتر به این فکر میکنم که قصهام را چگونه خوب تعریف کنم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چون نیک بنگری همه تزویر میکنند!/ نگاهی به سریال «داوینچیز»
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- گزارشی از عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- وقتی هاشمی، کودکی و رندی دهه نودیها را به رخ میکشد /«پسران دریا» نمونه ساده سازی شده «باشو غریبه کوچک»
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم
- اعلام تاریخ برگزاری بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان
- با یاد درگذشتگان؛ سایت انجمن صنفی تئاتر کودک و نوجوان رونمایی شد
- دعوت به مراسم اسیدپاشی و آدامسخوانی؛ رونمایی و نمایشنامهخوانی دو اثر محمد رحمانیان برگزار میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه