رئیس سابق انجمن فیلم کوتاه ایران گفت: مخاطب «هنر و تجربه» ممکن است زیاد نباشد اما برای همین گروه، نیاز به پاتوق و جدول اکران منظم است.
به گزارش سینماسینما، الهام حسینزاده کارگردان فیلم کوتاه و رییس سابق انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) درباره اکران فیلمها در گروه «هنر و تجربه» گفت: سینمای مستقل و در واقع فیلمهایی که مخاطب عام ندارد و می توان آن را به عنوان فیلم های هنری و تجربی دانست، در همه جای جهان چندان با اقبال مخاطب همراه نمی شود اما بی شک مخاطب خاص خود را دارد. نباید فراموش کرد که این نوع از سینما، پایه هنر سینما را نگه می دارد و بخشی است که دولت باید برای آن حمایت های مالی در نظر بگیرد، این سینما نباید در دسته فیلم هایی که درآمدزایی می کنند، قرار بگیرد. البته در حال حاضر سینمای بدنه هم چندان به سود نمی رسد.
وی ادامه داد: زمانی که گروه سینمایی «هنر و تجربه» شکل گرفت، برای همه ما بارقه امیدی بوجود آمد و تصور کردیم که با ایجاد چنین گروه سینمایی، شرایط مناسب برای اکران فیلمهایی از این دست فراهم می شود. هرچند این گروه فرصتهای خوبی را برای ما فراهم کرد، اما یکی از مهمترین نقاط ضعفی که می توانستیم در این گروه ببینیم شیوه اکران فیلم های بلند، کوتاه و مستند در این گروه سینمایی بود.
این کارگردن فیلم کوتاه بیان کرد: نبود تمرکز و پایگاه ثابت برای نمایش فیلم های هنری و تجربی در سطح شهر سبب شده تا مخاطب با پراکندگی بسیار شدید به لحاظ مکانی، زمانی و سئانسی مواجه شود. درواقع برای نمایش فیلمهای «هنر و تجربه» معمولا سئانس های مرده ای را در نظر می گرفتند و مخاطبی که می خواست چنین فیلم هایی را ببیند باید یک مجاهدت بسیاری را برای هماهنگی برنامه خود با زمان نمایش فیلم ها داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه مخاطب فیلم های هنری و تجربی معمولا ترجیح می دهد در صورتی که زمان مناسبی برای تماشای فیلم ها بدست میآورد، شرایطی وجود داشته باشد که بتواند حداقل چند فیلم را ببیند، توضیح داد: پیش از این بارها به مسئولان هنر و تجربه و دیگر مدیران فرهنگی گفتهام برای چنین سینمایی نیازمند پایگاه و یا مکان ثابت هستیم که میتواند مجموعه ای باشد که حتی مخاطب عام چندانی نداشته باشد. چنین مجموعه هایی را می توان به گروه «هنر و تجربه» اختصاص داد تا تمام فیلم های این گروه در آن نمایش داده شوند.
حسینزاده گفت: ایجاد یک پاتوق فرهنگی در این حوزه، خیلی مهم است. در چنین شرایطی افرادی که برای دیدن این فیلم ها می روند میتوانند قرارهای مختلف فرهنگی خود را در این مجموعه گذاشته و از امکانات موجود استفاده کنند. در چنین فضایی کارگردانان فیلم های اکران شده با مخاطب دیدار کرده و بازخورد نمایش فیلم خود را دیده و از نظر مخاطب استفاده میکنند.
وی توضیح داد: مخاطبان سینمای مستند و یا کوتاه انتظار مخاطب بسیاری ندارند، اما می توانند از چنین فضای فرهنگی به خوبی استفاده کنند. اگر تمرکز پایگاهی برای «هنر و تجربه» در نظر گرفته شود، می توان تمرکز تبلیغاتی نیز برای آن ایجاد کرد که شامل ایجاد پیج های اینترنتی و اعلام اخبار و رویدادها باشد.
حسین زاده در پایان گفت: باید این مساله را در نظر بگیریم که مخاطب این نوع از سینما، مخاطب خاص است و نبود مکان ثابت برای اکران فیلم ها باعث می شد که مخاطب نتواند مکان مناسبی برای اکران پیدا کند. اگر این پراکندگی مکانی برداشته شود، بخشی از مشکلات مخاطب آثار «هنر و تجربه» حل میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- وقتی قاتل یک زن است / نگاهی به فیلم “مهین”
- روزمرگیهای یک راننده آژانس/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش