رئیس سابق انجمن فیلم کوتاه ایران گفت: مخاطب «هنر و تجربه» ممکن است زیاد نباشد اما برای همین گروه، نیاز به پاتوق و جدول اکران منظم است.
به گزارش سینماسینما، الهام حسینزاده کارگردان فیلم کوتاه و رییس سابق انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) درباره اکران فیلمها در گروه «هنر و تجربه» گفت: سینمای مستقل و در واقع فیلمهایی که مخاطب عام ندارد و می توان آن را به عنوان فیلم های هنری و تجربی دانست، در همه جای جهان چندان با اقبال مخاطب همراه نمی شود اما بی شک مخاطب خاص خود را دارد. نباید فراموش کرد که این نوع از سینما، پایه هنر سینما را نگه می دارد و بخشی است که دولت باید برای آن حمایت های مالی در نظر بگیرد، این سینما نباید در دسته فیلم هایی که درآمدزایی می کنند، قرار بگیرد. البته در حال حاضر سینمای بدنه هم چندان به سود نمی رسد.
وی ادامه داد: زمانی که گروه سینمایی «هنر و تجربه» شکل گرفت، برای همه ما بارقه امیدی بوجود آمد و تصور کردیم که با ایجاد چنین گروه سینمایی، شرایط مناسب برای اکران فیلمهایی از این دست فراهم می شود. هرچند این گروه فرصتهای خوبی را برای ما فراهم کرد، اما یکی از مهمترین نقاط ضعفی که می توانستیم در این گروه ببینیم شیوه اکران فیلم های بلند، کوتاه و مستند در این گروه سینمایی بود.
این کارگردن فیلم کوتاه بیان کرد: نبود تمرکز و پایگاه ثابت برای نمایش فیلم های هنری و تجربی در سطح شهر سبب شده تا مخاطب با پراکندگی بسیار شدید به لحاظ مکانی، زمانی و سئانسی مواجه شود. درواقع برای نمایش فیلمهای «هنر و تجربه» معمولا سئانس های مرده ای را در نظر می گرفتند و مخاطبی که می خواست چنین فیلم هایی را ببیند باید یک مجاهدت بسیاری را برای هماهنگی برنامه خود با زمان نمایش فیلم ها داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه مخاطب فیلم های هنری و تجربی معمولا ترجیح می دهد در صورتی که زمان مناسبی برای تماشای فیلم ها بدست میآورد، شرایطی وجود داشته باشد که بتواند حداقل چند فیلم را ببیند، توضیح داد: پیش از این بارها به مسئولان هنر و تجربه و دیگر مدیران فرهنگی گفتهام برای چنین سینمایی نیازمند پایگاه و یا مکان ثابت هستیم که میتواند مجموعه ای باشد که حتی مخاطب عام چندانی نداشته باشد. چنین مجموعه هایی را می توان به گروه «هنر و تجربه» اختصاص داد تا تمام فیلم های این گروه در آن نمایش داده شوند.
حسینزاده گفت: ایجاد یک پاتوق فرهنگی در این حوزه، خیلی مهم است. در چنین شرایطی افرادی که برای دیدن این فیلم ها می روند میتوانند قرارهای مختلف فرهنگی خود را در این مجموعه گذاشته و از امکانات موجود استفاده کنند. در چنین فضایی کارگردانان فیلم های اکران شده با مخاطب دیدار کرده و بازخورد نمایش فیلم خود را دیده و از نظر مخاطب استفاده میکنند.
وی توضیح داد: مخاطبان سینمای مستند و یا کوتاه انتظار مخاطب بسیاری ندارند، اما می توانند از چنین فضای فرهنگی به خوبی استفاده کنند. اگر تمرکز پایگاهی برای «هنر و تجربه» در نظر گرفته شود، می توان تمرکز تبلیغاتی نیز برای آن ایجاد کرد که شامل ایجاد پیج های اینترنتی و اعلام اخبار و رویدادها باشد.
حسین زاده در پایان گفت: باید این مساله را در نظر بگیریم که مخاطب این نوع از سینما، مخاطب خاص است و نبود مکان ثابت برای اکران فیلم ها باعث می شد که مخاطب نتواند مکان مناسبی برای اکران پیدا کند. اگر این پراکندگی مکانی برداشته شود، بخشی از مشکلات مخاطب آثار «هنر و تجربه» حل میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- وقتی قاتل یک زن است / نگاهی به فیلم “مهین”
- روزمرگیهای یک راننده آژانس/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین