امیر تودهروستا، عضو صنف فیلم کوتاه خانه سینماست. او فیلم «پات» را در سال ۹۲ با بازی ساعد سهیلی کارگردانی و تهیهکنندگی کرد.
به گزارش سینما سینما ،فیلمی که مورد تقدیر ویژه هیات داوران جشنواره ترنسیلوانیا- رومانی ۲۰۱۴ قرار گرفت و این روزها در گروه «هنر و تجربه» به اکران درآمده است؛ «متاسفانه به نظر میرسد ارزشگذاری فیلمها به این مساله ختم میشود که از کدام اتاق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفتهاند. این نگاهی غیر منصفانه است.» نگاهی که البته کمال تبریزی با آن موافق نیست؛ چرا که در گفتوگو با ایسنا اشاره میکند: «به نظر من فیلمهای با پروانه ویدیویی که کیفیت سینمایی دارند هم میتوانستند در جشن شرکت کنند اما شورای سیاستگذاری جشن با این نظر مخالفت کردند.» آنطور که تودهروستا میگوید در سه، چهارسال گذشته ۸۰درصد حضورهای جهانی توسط فیلمهایی اتفاق افتاده که دارای مجوز ویدئویی بودهاند؛ «این موضوع را میشود با سند ثابت کرد. فیلمهای دارای مجوز ویدئویی را میشود با فیلمهای سینمایی دارای مجوز سینمایی مقایسه کرد و به همین نتیجه رسید.» او در ادامه به نقشی که برای گروه«هنر و تجربه» تعیین شده، اشاره میکند؛ « گروه«هنر و تجربه» با این عنوان که فرصتی را در اختیار جوانان بگذارد که تجربیات جدیدی را تکرار یا عرضه کنند، راهاندازی شد. بنابراین طبیعی است که کسی برای انجام این تجربههای تازه به دنبال گرفتن مجوز سینمایی نمیرود. چون قرار است فیلم ما در فضایی نمایش داده شود که مخاطبان مشخصی دارد.» این روند طبیعی که او از رابطه میان فیلمسازان تجربی و گروه اکران«هنر و تجربه» توصیف میکند، باعث میشود سوالی برایش به وجود آورد؛ «چرا باید به خاطر یک نوع چارچوببندی طبیعی برخی از فیلمسازان را از داوری حذف کنیم؟!»
خانه سینما نقش وزارت ارشاد را برای ما بازی نکند
البته تودهروستا به مساله دیگری هم اشاره میکند، او فکر میکند رابطه اعضای سینما با خانهشان، همیشه رابطهای فراتر از قانون بوده است، بنابراین این انتظار را دارد که این رابطه دو طرفه باشد؛ «مادر همه سالهای سخت گذشته در کنار خانه سینما بودیم. خانه سینمایی که با انتشار هر بیانیهای به ما ایمیل میزند و از ما میخواهد که در زیر این بیانیهها امضا بزنیم. خانه سینمایی که از ما توقع دارد که در همه تجمعهای سینمایی در کنارشان باشیم. پس در چنین مواقعی من هم انتظار دارم خانه سینما نقش وزارت ارشاد را برایم بازی نکند و کمال تبریزی به عنوان دبیر این جشن به مانند تایک فیلمساز عمل کند. همانطور که از حقوق اجتماعی، بیمه و امور دیگر من به عنوان عضوی از این خانه دفاع میکند از امور سینمایی من هم دفاع کند.» او ادامه میدهد که؛ «آنهم در شرایطی که من عضو آکادمی فیلم کوتاه هستم و جزو سه نمایندهای بودم که به اعضای هیات مدیره رایدادم.»
شهرام مکری هم سالهای پیش از داوری جشن سینما حذف شد
کارگردان فیلم«پات» با پرسیدن این سوال که مگر کیفیت یک فیلم را مجوزش تعیین میکند؟ میگوید: «در همه جای جهان جشنوارهها را با نگاه حداکثری برگزار میکنند، از طرف دیگر به جوانان گرایش بیشتری دارند. خانه سینما بهتر است تلاش کند تا در این جشن تمام تولیدات آن سال را مورد ارزشیابی و رقابت قرار دهد تا ارزشش بالاتر برود. اگر اینطور نباشد که شبیه به جشنهای سفارشی و بیارزش میشود.» به گفته او اگر به فیلمهایی که آنها را تنها به دلیل مجوز نمایششان از داوری حذف کردهاند نگاه دقیقتری کنند متوجه موفقیتهای بیشمار این فیلمها در مجامع بینالمللی میشوند؛ «این عملکرد شورای سیاست گذاری جشن خانهسینما به این منزله است که مرا هنوز به عنوان فیلمساز اول قبول ندارند. این اتفاقی بود که برای شهرام مکری هم افتاد، اما او با ساخت فیلمهای بعدیاش ثابت کرد که فیلمساز خوبی است.»
منبع: نو آوران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زمان برگزاری مجمع و انتخابات خانه سینما تعیین شد
- انتخابات و جشن خانه سینما چه زمانی برگزار میشود؟
- جشن خانه سینما امسال هم برگزار نمیشود؟
- داوران بخش مستند و فیلم کوتاه سیو نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- برشهای کوتاه/ تصنیفی که محمدرضا شجریان در نهمین جشن خانه سینما خواند
- تازهترین خبرها از جشن خانه سینما در روزگار کرونایی
- تغییرات در جشن خانه سینما/ توجه به زیرساختهای فنی و دیجیتال
- همایون اسعدیان مطرح کرد/ برگزاری جشن خانه سینما در شرایط روانی و اقتصادی فعلی، مطلوب نیست
- «جای منو توی اتاق بنداز» به کانادا میرود
- انتقاد بهمن فرمانآرا از اوضاع سینمای ایران/ فیلمفارسی شرف دارد به بعضی فیلمها
- بیست و یکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
- حاشیه بیست و یکمین جشن بزرگ سینمای ایران / گزارش تصویری
- مازیار میری: فروش بلیطهای جشن خانه سینما را از مراجع قضایی پیگیری میکنیم
- در شب بزرگداشتهای جشن خانه سینما چه گذشت؟/ شب «تنهاهای زیبا»
- آیین بزرگداشتهای بیستویکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





