نسخه تصویری مسترکلاس لائورا راسکارولی با موضوع «دوربین شخصی» امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، لائورا راسکارولی استاد دانشگاه، مولف و تئوریسین سینمای مستند است.
او استاد دانشگاه میلان است، اما در دانشگاهها و موسسات فیلم مختلف و متعدد تدریس کرده و این روزها در دانشگاههای ایتالیا، اسپانیا و کوبا درس میدهد.
آثار راسکارولی درباره سینمای مستند، سینمای اروپا و جهان و «فیلم رساله» به زبانهای مختلف ترجمه شده است. مسترکلاس این نظریهپرداز در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به صورت آنلاین برگزار شد و مخاطبان بالایی داشت.
راسکارولی در بخشی از این مستر کلاس میگوید: امروزه اصطلاح فیلم-رساله به طور گسترده و مکرر در جشنوارههای سینمایی و محافل هنری، مطبوعات و نشریات دانشگاهی به کار برده میشود. ولی با آن که این انفجار واقعی فرمها بیشک به خاطر واکنش مثبت و مناسب بودن زمانه است، اطلاق بیرویه آن به چنین طیف متنوعی از محصولات سینمایی میتواند پرسش برانگیز، و در نهایت به رسالت اولیهاش لطمه زند.
وی توضیح میدهد: از آن مهمتر باید ضمنا ازخود سوال کرد: نکند این کثرت فیلم-رساله که زمانی مختص تجربههای انتقادی و رادیکال سینمایی بود، در نهایت به سمت محصولاتی قراردادی سوقاش دهد و همانطور که «ایتو اشتارل» یک دهه پیش هشدار داد، در دام سرمایهداری معاصر، یکسانسازِ تفاوتها بیفتد؟
راسکارولی ادامه میدهد: اصطلاح فیلم-رساله، با آن که جدید نیست، به تازگی در دنیا رایج شده است. این اصطلاح به قبل از ۱۹۳۰ بر میگردد ولی قبل از سال ۲۰۰۰ در حیطه نقد یا ادبیات سینمایی به طور جدی مطرح شد. تعدادی از این نوع فیلمها در دهه ۱۹۳۰ توسط منتقدها به عنوان «رساله» توصیف شدند. قبل از همه فیلم مردی با دوربین فیلمبرداری ساخته ژیگا ورتف است.
شکی نیست که فیلم-رساله پیشگام فیلمهای غیرداستانی در دهه ۱۹۵۰ بود. فیلمهایی که خلاقیت بسیاری از فیلمسازان تجربی به خصوص در فرانسه را به نمایش میگذاشتند.
علاقهمندان به سینمای مستند، دانشجویان و پژوهشگران برای تماشای رایگان این کارگاه میتوانند به سایت مرکز گسترش بخش پژوهش، کارگاههای آموزشی مراجعه کرده یا این ویدیو را در سایت آپارات ببینند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با داگ بلاک رازهای مستندهای شخصی را بدانید
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
- «ستارگان زیر باران» به جشنواره زلین میرود
- فراخوان پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- مستند «دلبند» برنده ۵ جایزه از جشنوارههای بینالمللی شد
- نمایش مستند «وَرس» در جشنواره «بیگواتر» آمریکا
- «اسحاقی» و «کیارستمی» برنده دو جایزه از جشنواره «یاماگاتا» ژاپن شدند
- نقد و بررسی ۲ فیلم در کانون فیلم سینماحقیقت
- «دلبند» برنده ۶ جایزه از جشنوارههای جهانی شد
- مستند «اربعین» آماده نمایش شد
- خلیل عقاب سوژه یک مستند شد
- معرفی اعضای شورای فیلمهای سینمایی تجربی «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی»
- دریاچه ارومیه سوژه یک مستند شد
- مهاجرت سوژه یک انیمیشن شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





