نسخه تصویری مسترکلاس لائورا راسکارولی با موضوع «دوربین شخصی» امروز چهارشنبه ۱۹ خردادماه منتشر شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، لائورا راسکارولی استاد دانشگاه، مولف و تئوریسین سینمای مستند است.
او استاد دانشگاه میلان است، اما در دانشگاهها و موسسات فیلم مختلف و متعدد تدریس کرده و این روزها در دانشگاههای ایتالیا، اسپانیا و کوبا درس میدهد.
آثار راسکارولی درباره سینمای مستند، سینمای اروپا و جهان و «فیلم رساله» به زبانهای مختلف ترجمه شده است. مسترکلاس این نظریهپرداز در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به صورت آنلاین برگزار شد و مخاطبان بالایی داشت.
راسکارولی در بخشی از این مستر کلاس میگوید: امروزه اصطلاح فیلم-رساله به طور گسترده و مکرر در جشنوارههای سینمایی و محافل هنری، مطبوعات و نشریات دانشگاهی به کار برده میشود. ولی با آن که این انفجار واقعی فرمها بیشک به خاطر واکنش مثبت و مناسب بودن زمانه است، اطلاق بیرویه آن به چنین طیف متنوعی از محصولات سینمایی میتواند پرسش برانگیز، و در نهایت به رسالت اولیهاش لطمه زند.
وی توضیح میدهد: از آن مهمتر باید ضمنا ازخود سوال کرد: نکند این کثرت فیلم-رساله که زمانی مختص تجربههای انتقادی و رادیکال سینمایی بود، در نهایت به سمت محصولاتی قراردادی سوقاش دهد و همانطور که «ایتو اشتارل» یک دهه پیش هشدار داد، در دام سرمایهداری معاصر، یکسانسازِ تفاوتها بیفتد؟
راسکارولی ادامه میدهد: اصطلاح فیلم-رساله، با آن که جدید نیست، به تازگی در دنیا رایج شده است. این اصطلاح به قبل از ۱۹۳۰ بر میگردد ولی قبل از سال ۲۰۰۰ در حیطه نقد یا ادبیات سینمایی به طور جدی مطرح شد. تعدادی از این نوع فیلمها در دهه ۱۹۳۰ توسط منتقدها به عنوان «رساله» توصیف شدند. قبل از همه فیلم مردی با دوربین فیلمبرداری ساخته ژیگا ورتف است.
شکی نیست که فیلم-رساله پیشگام فیلمهای غیرداستانی در دهه ۱۹۵۰ بود. فیلمهایی که خلاقیت بسیاری از فیلمسازان تجربی به خصوص در فرانسه را به نمایش میگذاشتند.
علاقهمندان به سینمای مستند، دانشجویان و پژوهشگران برای تماشای رایگان این کارگاه میتوانند به سایت مرکز گسترش بخش پژوهش، کارگاههای آموزشی مراجعه کرده یا این ویدیو را در سایت آپارات ببینند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با داگ بلاک رازهای مستندهای شخصی را بدانید
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
- «ستارگان زیر باران» به جشنواره زلین میرود
- فراخوان پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد
- مستند «دلبند» برنده ۵ جایزه از جشنوارههای بینالمللی شد
- نمایش مستند «وَرس» در جشنواره «بیگواتر» آمریکا
- «اسحاقی» و «کیارستمی» برنده دو جایزه از جشنواره «یاماگاتا» ژاپن شدند
- نقد و بررسی ۲ فیلم در کانون فیلم سینماحقیقت
- «دلبند» برنده ۶ جایزه از جشنوارههای جهانی شد
- مستند «اربعین» آماده نمایش شد
- خلیل عقاب سوژه یک مستند شد
- معرفی اعضای شورای فیلمهای سینمایی تجربی «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی»
- دریاچه ارومیه سوژه یک مستند شد
- مهاجرت سوژه یک انیمیشن شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند