جمعبندی آمار فروش سه ماهه اول صنعت سینما در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بیانگر کاهش فروشی نزدیک به ۹۰ درصد در این بازار مهم سینمای جهان است.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ورایتی، ماجرای شیوع کرونا باعث سقوط ۸۸ درصدی در میزان فروش باکسآفیس سینماها در منطقه آسیا و اقیانوسیه شده است.
تازهترین گزارش نهادهای نظارتی «S&P Global Market Intelligence» و «OPUSData» آمریکا نشانگر این است که درآمد صنعت سینما در بزرگترین منطقه اکران جهان در فاصله بین ماههای ژانویه تا مارچ تنها ۵۲۸ میلیون دلار بوده است.
سالنهای سینما در منطقه آسیا در دورههای گوناگون مورد اشاره در این گزارش وضعیتهای مختلفی داشتهاند و هر کشوری بنا بر مصالح ملی و بهداشت عمومی سیاست متفاوتی اتخاذ کرده است.
سالنهای نمایش در کشور چین با دستور دولت از اواخر ژانویه خاموش شده و تا کنون بسته ماندهاند. در کرهجنوبی وضعیت بهتر از این نیست و بخش بزرگی از سالنهای سینمای این کشور برای کنترل شیوع کرونا تعطیل شدهاند. در ژاپن تا اوایل ماه آوریل وضعیت اضطراری اعلام نشد و دولت دستوری برای بستن سالنهای سینما صادر نکرد، گرچه بخش بزرگی از آنها خود خواسته مبادرت به انجام این کار کردند. با این حال و بدون تعطیلی رسمی سالنهای نمایش در ژاپن، گیشههای این کشور با فروشی برابر با ۱۹۰ میلیون دلار، کاهشی ۴۶ درصدی در سه ماه اول سال جاری – نسبت به سال گذشته – داشته است.
اوضاع در قاره استرالیا نیز به همین منوال است و سینماداران با فروشی برابر با ۱۱۰ میلیون دلار، کاهشی ۳۲ درصدی در میزان فروش سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ را ثبت کردهاند. سینمای این کشور در ماه ژانویه فروشی برابر با ۶۹٫۲ میلیون دلار داشت اما در ماه مارچ با سقوطی آزاد به حوالی ۳٫۷۷ میلیون دلار رسیده است.
منطقه آسیا و اقیانوسیه محل تجمع ۵ بازار بزرگ صنعت سینما در خارج از آمریکای شمالی است. بنا بر آمار منتشر شده از شوی انجمن سینمایی آمریکا «MPAA»، کشورهای چین، ژاپن و کرهجنوبی بزرگترین بازارهای بینالمللی سینما در سال ۲۰۱۹ بودند. هندوستان در این لیست مقام ششم را در اختیار گرفت و استرالیا در رده دهم ایستاد.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





