هنوز ساعتی از اعلام نامزدهای جشنواره سیوپنجم نگذشته بود که فضای مجازی پر از مطالب اعتراضی به انتخابها شد؛ یک روز پس از اعلام نامزدها، دامنه اعتراضات به روزنامهها هم کشیده شد و برخی مطبوعات و برنامههای تلویزیونی هم طعم انتقاد گرفتند.
به گزارش سینماسینما، جشنواره سیوپنجم با اعلام اسامی نامزدهای بخش سودای سیمرغ، این روزها به پایان کار خود نزدیک میشود اما حواشی آن نسبت به دورههای گذشته کمی متفاوتتر است و همچنان ادامه دارد.
روزنامه «شرق» امروز در گزارشی با عنوان «چلو فیلم»، از فیلمهای جشنواره فجر استقبال نکرده است و در قالب یادداشتی به محتوای این فیلمها انتقاد کرده است.
در این یادداشت آمده است: «انصافا قضاوت کنید تصادف چقدر به کار فیلمسازهای ما آمده است. باور کنید اگر عنصر تصادف نبود، معلوم نبود فیلمسازان ما چه میکردند. چقدر ساده از ابتدای فیلم یک تصادف، و بعد هم همه چیز حول آن تصادف پیش میرود!»
روزنامه «اعتماد» هم در قالب یک یادداشت، نگاهی به ماجرای داوری فجر سیوپنجم با عنوان «جهان هولوگرافیک» داشته است.
در گزارش این روزنامه اشاره شده است: «ماجرای نوبت سیوپنجم ماجرای غریبی است، دیگر خبری از اختلاف سلیقه و بالا و پایین کردنهای ظریف و نه چندان گل درشت نیست، ماجرا عمیقتر از این حرفهاست!»
این روزنامه همچنین در قالب یادداشتی جداگانه به اعتراض برخی سینماگران به نامزدهای جشنواره پرداخته است.
روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «آشوب در جشنواره» به بررسی نامزدهای سیمرغ سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر پرداخته است.
این روزنامه در قالب گزارشی مطرح کرده است: «بحران در سیوپنجمین جشنواره به جایی رسیده که هیات داوران برای رساندن کاندیداهای هر رشته به حدنصاب لازم دست به دامن کاندیداسازی شدهاند!»
بر اساس این گزارش، روزنامه «ابتکار» نیز در گزارشی با عنوان «لیست پر انتقاد نامزدهای سیمرغ» این جشنواره را ارزیابی کرده است.
در گزارش «ابتکار» آمده است: «سیوپنجمین جشنواره یکی از ناکارآمدترین و محافظهکارانهترین دورههایش را گذراند، جشنوارهای که همه چیزش از اساس محل انتقاد و سوال بود!»
برنامه تلویزیونی «هفت» نیز شامگاه گذشته واکنش تندی نسبت به داوریهای جشنواره داشت. واکنش به لیست نامزدها در آنتن زنده برنامه «هفت» اتفاق افتاد و بهروز افخمی در واکنشی اظهار کرد «داوری ضعیف، ضعیفتر و فاحشتر از آنچه پیشبینی میشد اتفاق افتاد».
اما روزنامه «مردمسالاری» نیز در گزارشی با عنوان «شبه ناداوری» به اسامس نامزدهای سودای سیمرغ فیلم فجر سیوپنجم اشاره کرده است. این روزنامه در گزارش خود سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر را یکی از ضعیفترین دورهها عنوان کرده است.
روزنامه «جامجم» هم در گزارشی به داوریهای جشنواره فیلم فجر با عنوان «داوری جشنواره فیلم فجر زیر تیغ نقد» اشاره کرده است.
روزنامه «جوان» نیز در گزارشی با عنوان «اعتبار جشنواره روی سر سینما آوار شد» وضعیت داوریها را بغرنج گزارش کرد. این روزنامه در گزارش خود آورده است: «انگار داوران قصد شوخی داشتهاند و بسیاری از بدیهیات نادیده گرفته شده است.»
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- معرفی داوران و نامزدهای بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- تقدیر همراه اول از برگزیدگان جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند