به گزارش سینماسینما٬ لو رفتن نسخه بازبینی بازرگانی فیلم «گشت ۲» در آستانه ۲۰ میلیارد تومانی شدن فروش این فیلم سینمایی، در روزهای اخیر حواشی فراوانی در پی داشت و تازه ترین این واکنشها، انتشار نسخه شبکه نمایش خانگی «گشت ۲» به رغم استمرار اکران این فیلم سینمایی بود؛ اتفاقی کم سابقه در سینمای ایران که ریسک فیلمسازی در کشورمان را افزایش میدهد.
این اتفاق غیرمنتظره، منجر به افزایش توجهات به نقش خانه سینما در جایگاه نهادی صنفی سینمای ایران بود. خانه سینما در سالهای پیش به مرور از وظایف صنفیاش تهی شده و اکنون بیشتر جنبه لابی گری در سینمای ایران دارد. در سالهای پیشین، یکی از انتظارات، کوشش خانه سینما برای امور پایه صنفی نظیر بیمه و حمایت از سینماگران از کار افتاده بود اما مدیران این مجموعه، هیچ گاه حرکت مؤثری در این زمینه نداشتند و عملاً از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کردند.
با توسعه سینمای دیجیتال و بیکاری طیف وسیعی از سینماگران فاقد شناخت از صنعت مدرن سینما، گروه وسیعی از نسل تازه سینماگران مسلط به سینمای دیجیتال وارد عرصه شدند. شمار قابل توجهی از انجمنهای صنفی تخصصی خانه سینما، نه حاضر به پذیرش نسل تازه سینماگران شدند و نه برنامهای برای آموزش و بروزرسانی نسل پیشکسوت سینمای ایران در دستور کار قرار دادند.
بدین ترتیب، خانه سینما که باید چتر همه سینماگران باشد، با عدم عضویت چند هزار سینماگر جوان روبه رو شد و کامل اهالی سینما را پوشش نداد. در عین حال، طیف وسیعی از اعضای خانه سینما نیز فاقد توانمندیهای مورد نیاز در سینمای دیجیتال هستند که به واسطه آنکه احساس میکنند، ورود نسل تازه، بیش از پیش، جای آنها را تنگ میکند، مانع عضوگیری یک نهاد صنفی میشوند!
در چنین شرایطی، انتظار میرفت خانه سینما دست کم به عنوان مدافع حرمت اهالی سینما عمل کند؛ اما در فقرههای متعدد خانه سینما سکوت کرده و صرفاً در یک مورد بیانیهای محتاطانه در انتقاد از توهین یک نشریه به اهالی سینما منتشر کرد. در همین ماجرای اخیر که یکی از دولتمردان گفته بود: «اگر این کاندیدای مورد نظر به من پیام میداد، من چند هنرمند برایش میفرستادم»، خانه سینما در میان انتقادها سکوت کرد و سرانجام پس از عذرخواهی آن مسئول دولت، از آن مسئول بابت عذرخواهی تشکر کرد!
البته آن مسئول حرف چندان بی ربطی نیز نزده و در همین ماجرای «گشت ۲»، حمید فرخ نژاد در مواضع گیری صریحی که داشته، تأکید کرده، خانه سینما با او تماس گرفته تا در یکی از برنامه هایی که یکی از مسئولان قصد افتتاحش را دارد حضور یابد و به او گفته اند که به چند چهره برای این برنامه احتیاج دارند. فرج نژاد تأکید کرده که خانه سینما به هنرمندان به چشم زینت المجلس نگاه میکند و این حقیقت تلخی است که امروز بیش از پیش نمایان شده است.
وقتی کل موجودیت و اثرگذاری خانه سینما در جشن خانه سینما خلاصه میشود، چرا باید سعید سهیلی که شاهد دود شدن سرمایه اش است، کارت عضویت خانه سینما را جلوی دوربین به آتش نکشد و از بی عملی خانه سینما بدین شکل انتقادات عملی نداشته باشد؟
منبع: تابناک

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم