به گزارش سینماسینما٬ لو رفتن نسخه بازبینی بازرگانی فیلم «گشت ۲» در آستانه ۲۰ میلیارد تومانی شدن فروش این فیلم سینمایی، در روزهای اخیر حواشی فراوانی در پی داشت و تازه ترین این واکنشها، انتشار نسخه شبکه نمایش خانگی «گشت ۲» به رغم استمرار اکران این فیلم سینمایی بود؛ اتفاقی کم سابقه در سینمای ایران که ریسک فیلمسازی در کشورمان را افزایش میدهد.
این اتفاق غیرمنتظره، منجر به افزایش توجهات به نقش خانه سینما در جایگاه نهادی صنفی سینمای ایران بود. خانه سینما در سالهای پیش به مرور از وظایف صنفیاش تهی شده و اکنون بیشتر جنبه لابی گری در سینمای ایران دارد. در سالهای پیشین، یکی از انتظارات، کوشش خانه سینما برای امور پایه صنفی نظیر بیمه و حمایت از سینماگران از کار افتاده بود اما مدیران این مجموعه، هیچ گاه حرکت مؤثری در این زمینه نداشتند و عملاً از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کردند.
با توسعه سینمای دیجیتال و بیکاری طیف وسیعی از سینماگران فاقد شناخت از صنعت مدرن سینما، گروه وسیعی از نسل تازه سینماگران مسلط به سینمای دیجیتال وارد عرصه شدند. شمار قابل توجهی از انجمنهای صنفی تخصصی خانه سینما، نه حاضر به پذیرش نسل تازه سینماگران شدند و نه برنامهای برای آموزش و بروزرسانی نسل پیشکسوت سینمای ایران در دستور کار قرار دادند.
بدین ترتیب، خانه سینما که باید چتر همه سینماگران باشد، با عدم عضویت چند هزار سینماگر جوان روبه رو شد و کامل اهالی سینما را پوشش نداد. در عین حال، طیف وسیعی از اعضای خانه سینما نیز فاقد توانمندیهای مورد نیاز در سینمای دیجیتال هستند که به واسطه آنکه احساس میکنند، ورود نسل تازه، بیش از پیش، جای آنها را تنگ میکند، مانع عضوگیری یک نهاد صنفی میشوند!
در چنین شرایطی، انتظار میرفت خانه سینما دست کم به عنوان مدافع حرمت اهالی سینما عمل کند؛ اما در فقرههای متعدد خانه سینما سکوت کرده و صرفاً در یک مورد بیانیهای محتاطانه در انتقاد از توهین یک نشریه به اهالی سینما منتشر کرد. در همین ماجرای اخیر که یکی از دولتمردان گفته بود: «اگر این کاندیدای مورد نظر به من پیام میداد، من چند هنرمند برایش میفرستادم»، خانه سینما در میان انتقادها سکوت کرد و سرانجام پس از عذرخواهی آن مسئول دولت، از آن مسئول بابت عذرخواهی تشکر کرد!
البته آن مسئول حرف چندان بی ربطی نیز نزده و در همین ماجرای «گشت ۲»، حمید فرخ نژاد در مواضع گیری صریحی که داشته، تأکید کرده، خانه سینما با او تماس گرفته تا در یکی از برنامه هایی که یکی از مسئولان قصد افتتاحش را دارد حضور یابد و به او گفته اند که به چند چهره برای این برنامه احتیاج دارند. فرج نژاد تأکید کرده که خانه سینما به هنرمندان به چشم زینت المجلس نگاه میکند و این حقیقت تلخی است که امروز بیش از پیش نمایان شده است.
وقتی کل موجودیت و اثرگذاری خانه سینما در جشن خانه سینما خلاصه میشود، چرا باید سعید سهیلی که شاهد دود شدن سرمایه اش است، کارت عضویت خانه سینما را جلوی دوربین به آتش نکشد و از بی عملی خانه سینما بدین شکل انتقادات عملی نداشته باشد؟
منبع: تابناک
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





