حبیب اسماعیلی معتقد است که برخی سرمایههایی که وارد سینما میشود نه تنها به رشد سینما کمک نمیکند بلکه هدف آن ناخواسته تخریب کلیت سینماست.
به گزارش سینماسینما، حبیب اسماعیلی (تهیهکننده و بازیگر سینما)، با اشاره به وضعیت تولید در سینمای ایران گفت: به هر حال با هر شرایط اقتصادی که در کشور حاکم شود تولید فیلمهای سینمایی ادامه پیدا میکند. تولید در سینما متوقف نخواهد شد و بحثهایی که امروز در حوزه اکران مطرح است و اینکه برخی معتقدند فیلمها در اکران دچار پدیده فیلمسوزی میشود، نشان میدهد اتفاقا میزان تولید فیلمهای سینمایی بالاست.
وی ادامه داد: آنچه امروز در حوزه سینما در بحث تولید مطرح است و باید به آن توجه شود، نظاممند شدن ورود افراد در حرفههای گوناگون و همچنین مشخص شدن وضعیت پولهای ورودی و سرمایهها به سینما است.
تهیهکننده فیلم قرمز ادامه داد: افزایش تولید در سینما باعث شده نیروی انسانی بیشتری وارد سینما شوند اما باید مراقبت کرد که این نیروی انسانی در بخشهای مختلف تولید با مدیریت درست وارد سینما شود. البته من نمیخواهم بگویم باید درها را به روی نیروهای جوان و تازهنفس بست اما میتوان نیروی انسانی مورد نیاز را از طریق اعضای صنوف سینمایی ثبت شده در خانه سینما تأمین کرد.
اسماعیلی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر سینمای ایران مانند دهههای گذشته مشکل نقدینگی و ورود سرمایه را ندارد و فیلمها برای تولید، دغدغه تامین پول به شیوه سالهای گذشته را ندارند، افزود: نفس اینکه افرادی پولهای خود را برای تولید محصولات فرهنگی و بخصوص فیلم هزینه میکنند قابل تقدیر است و ما نمیتوانیم با نیتخوانی، اهداف دیگری را برای کسانی که سرمایه خود را به سینما میآورند، ترسیم کنیم. ما فقط باید از کسانی که از راه مشروع پول خود را در سینما خرج میکنند، تشکر کنیم.
تهیهکننده فیلم خرگیوش ادامه داد: البته برخی سرمایههایی که وارد سینما میشود نه تنها به رشد سینما کمک نمیکند بلکه هدف آنها ناخواسته تخریب کلیت سینماست. برخی از کسانی که در سینما سرمایهگذاری میکنند هدفشان تولید فیلم نیست بلکه به ستارههای سینما علاقه دارند و میخواهند با استفاده از سرمایه و پول خود با این ستارهها عکس یادگاری بگیرند و طرح دوستی بریزند.
اسماعیلی با اشاره به اینکه چنین پولهایی اصلا برای سینما سازنده نیست، ادامه داد: افرادی که با نیت دوستی با عوامل و ستارههای سینما پول خود را وارد سینما میکنند هر رقمی که بازیگر یا فیلمساز مورد نظرشان بگوید را پرداخت میکنند و همین مساله، دستمزدها را بدون حساب و کتاب افزایش میدهد و دیگر نمیتوان دستمزدها را کاهش داد. یعنی آن بازیگری که با رقم غیرمنطقی در فیلمی بازی کرده، دیگر حاضر نیست از آن میزان دستمزد کمتر بگیرد.
وی ادامه داد: بخش خصوصی که سالها در سینما حضور داشته و از جیب خودش و با استفاده از میزان فروش و سود فیلم قبلی اثر بعدیاش را میساخته، با این شرایط نمیتواند ادامه حیات بدهد.
تهیهکننده فیلم بازجویی یک جنایت افزود: متاسفانه با وجود آنکه بسیاری از فیلمها در پشت اکران باقی ماندهاند، فیلمهایی که با ارقام غیرمتعارف ساخته میشوند از حمایت در اکران نیز برخوردارند و سرمایهگذاران و سازندگان این آثار حتی میتوانند به فاصله دو ماه بعد از ساخت اثرشان آن را اکران کنند و حتی بهترین فصلهای اکران نیز به آنها اختصاص پیدا میکند.
اسماعیلی افزود: باید نهادهای صنفی و سازمان سینمایی بر ورود و منشا سرمایههای مختلف به سینما نظارت کافی داشته باشند تا کلیت سینما ضربه نبیند.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ صداوسیما و شهرداری قدمی برای توسعهی سینما برنمیدارند
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- گفتوگوی سینماسینما با حبیب اسماعیلی درباره اکران نوروزی
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ به سینمای ایران امیدوارم
- گفت وگوی سینماسینما با حبیب اسماعیلی درباره وضعیت این روزهای سینماها
- حبیب اسماعیلی: کار هنری نیازمند تحقیق و پژوهش است
- ویدئویی از مصاحبه با حبیب اسماعیلی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- در انگلیس، سینماها تعطیل شد/ تولید ادامه دارد
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ سینما از مراکز تفریحی و تجاری امنتر است
- دستاورد ردهبندی سنی فیلمها به روایت یک تهیهکننده
- ساداتیان: من اگر با وام فیلمبسازم، دستمزد میلیاردی به بازیگر نمیدهم
- پول کثیف در جیب کثیف
- سه آرزوی سینمایی کمال تبریزی در ۵۹ سالگی
- جزییات حمایت بنیاد سینمایی فارابی از آثار حوزه دفاع مقدس در سال ۹۷
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد