علی نوری اسکویی دبیر صنف انیمیشن خانه سینما در یادداشتی به نقد رفتار سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر با تنها انیمیشن حاضر در این رقابت پرداخت.
به گزارش سینماسینما، علی نوری اسکویی نویسنده، کارگردان و دبیر صنف انیمیشن خانه سینما در یادداشتی نسبت به نادیده گرفته شدن انیمیشن سینمایی «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر یادداشتی نوشته و در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.
در متن این یادداشت آمده است:
«امسال هم جشنواره ملی فیلم فجر برگزار شد با همه انتقادها و تعریف و تمجیدها، همه مصلحت اندیشی ها و محافظه کاری های سینمایی و غیرسینمایی، همه هیاهوها، اعتراض ها، اما یک چیز مثل سال های گذشته جشنواره تغییر نکرده بود و آن نادیده گرفتن انیمیشن های سینمایی حاضر در جشنواره ملی فیلم فجر بود.
بله انیمیشن سینمایی «فیلشاه» اصلا دیده نشد!
من به عنوان کسی که از پس گذار از فیلم های داستانی و مستند پا به سینمای انیمیشن گذاشته ام خوب می دانم که بسیاری از اهالی محترم سینما از سیاستگذاران تا فعالان تولید اطلاعات کمی از هنر انیمیشن دارند و اساسا از هر چیز جدیدی واهمه دارند. به خاطر دارم در دوره گذار از سینمای آنالوگ به دیجیتال برخی مواضع و حرف ها را به خاطر دارم اولین تجربه های جلوه های ویژه بصری را که تا هم اکنون نیز در ابهامی عجیب برای اهالی سنتی سینما قرار گرفته است اما در تمامی این دوران ها این حمایت دولت و سیاستگذاران سینمایی بود که به تغییرات بنیادی سینمای کشور شتاب داد و اگر نه ما همچنان باید در میان سانس های سینما منتظر تعویض حلقه های فیلم بودیم و … .
اما در مورد هنر- صنعت انیمیشن از حمایت دولت نیز خبری نیست و قرار بر این است این هنر پیشرو، جهانی، ارزآور، پرمخاطب و بی توقع در میان نگاه سنتی سینما مهجور بماند.
فیلم سینمایی انیمیشنی که در سی و پنجمین دوره جشنواره دیده نشد چندی پیش در میان صد و بیست و هفت فیلم از یک جشنواره معتبر آمریکایی در رشته فیلمبرداری جایزه می گیرد، چطور می شود که هیات داوران جشنواره ای که در آن ۲ جایزه دیگر هم به این فیلم انیمیشن داده اند قناعت نکرده و فیلمبرداری فیلم را نیز درک می کنند؟ چون اهالی هنر آنجا آموخته اند انیمیشن یک هنر- صنعت پیچیده است و جزییات بسیاری درون خود دارد و به قول برخی سینماگران وطنی هنوز آن را ماشین و کامپیوتر تصور نمی کنند. حالا رشد فکری و بالا بردن سطح اندیشه اهالی سینمای کشور در حوزه های فنی آیا به درستی برعهد مدیران سینمایی کشور نیست؟
من سه بار در بخش مسابقه جشنواره فجر شرکت داشته ام ۲ بار به عنوان فیلمساز و یک بار به عنوان داور و بر اساس همین تجربه ساختار عجیب و غیرقابل تصور این جشنواره متفاوت از همه جای جهان را خوب می شناسم و امروز هم نه اعتراض به داوران جشنواره دارم و نه به اهالی سینما بلکه اعتراض حقیر شخصا متوجه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و جناب مهندس حیدریان ریاست محترم سینمایی ایشان است. چرا اجازه می دهند برترین آثار سینمایی انیمیشن را به جشنواره بپذیرند و اینگونه تحقیر کنند؟
آن هم در جشنواره ای که برای ریز و درشت اصناف سینمایی از طراحی لباس و صدابرداری گرفته تا چهره پردازی و… برنامهریزی شده و در برخی رشته های آن حتی سیمرغ هایش دوقلو زا شده اند، جشنواره ای که همه چیز آن مصلحت اندیشی است تا علمی، جشنواره ای که در این سی و شش سال به ندرت شاید فقط یک یا ۲ بار سابقه داشته که دبیر انتخابی آن سابقه قبلی در دبیری جشنواره ای حتی در ابعاد جشنواره های استانی را داشته باشد.
جشنواره ای که هرگز تیم ثابتی را به خود تجربه نکرده و روال ثابتی نداشته است و در مغز و ساختار به هیچ جشنواره ای در هیچ کجای جهان شباهت ندارد اما هر روز لباس جدیدی از معتبرترین جشنواره های جهان را با عاریه می گیرد!
امثال هم البته شاهد نوآوری ستودنی حلقه پیچ کردن دیپلم های افتخار به تقلید از جشنواره «کن» بودیم.
البته انتقاد حقیر صرفا به این دوره از جشنواره و شخص آقای داروغه زاده نیست که این دوره از جشنواره به نظر من اتفاقا از دوره های خوب برگزاری جشنواره فجر بود، انتقاد من حتی به این روند سی و شش ساله هیاتی برگزار کردن جشنواره هم نیست، اعتراض بنده این است؛ حالا که کلا ریش و قیچی را دست خود گرفته اید این چه نوع برخورد زننده ای با این هنرمندان شریف و بی ادعای هنر انیمیشن است؟!! چرا از ابتدا اعلام نمی کنید ما امسال به هر دلیل در جشنواره فیلم انیمیشن نخواهیم داشت!!!
جناب آقای وزیر در باب اهمیت و جایگاه حیاتی صنعت انیمیشن در آینده سینمای کشور شما بیشتر از ما صحبت کرده اید پس نیازی به توضیح بیشتر نمی بینم و تنها همین سوال را مطرح می کنم که اگر این اهمیت را می دانید چرا اجازه می دهید اهالی این هنر-صنعت تحقیر شوند؟»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- اولین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویاهای رنگی» برگزار شد؛ امیدواریم اکران انیمیشن کوتاه ادامه پیدا کند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جایزه جشنواره انسی برای انیمیشن ایرانی
- «ژولیت و شاه» به پایان مرحله صداپیشگی رسید
- «ممنونم دکتر فارسی»، جریان سیال ذهن و داستان مینو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی جیتکس ۲۰۲۲
- با معرفی هیات انتخاب و داوری بخش پویانمایی؛ اسامی آثار راهیافته به مسابقه پویانمایی جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- اعضای جدید شورای انیمیشن احکام خود را دریافت کردند/ حمیدی مقدم: ورود به بازارهای جهانی یکی از اولویتهای ماست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز