عباس رافعی با انتقاد از سختگیریهای شوراهای پروانه ساخت و نمایش سینمایی گفت: متاسفانه دوباره بحث خودی و غیرخودی در سینما سر باز کرده و فقط خودیها میتوانند هرچه میخواهند بسازند.
به گزارش سینماسینما، کارگردان فیلمهای «فصل فراموشی فریبا» و «آوازهای سرزمین من» که در دو سال گذشته به دنبال گرفتن مجوز اکران فیلم «غیبت موجه» بوده، بیان کرد که هنوز پیگیریها برای صدور پروانه نمایش «غیبت موجه» به نتیجه نرسیده در حالی که در دولت قبلی اصلاحیهای که وارد شده بود، بر فیلم اعمال شد.
رافعی توضیح داد: در دوره مدیران قبلی یک اصلاحیه در شورای پروانه نمایش به فیلم دادند که آن را انجام دادم و مدیر وقت سازمان سینمایی و مدیر نظارت و ارزشیابی هم تایید کردند و گفتند باید در شورا صورتجلسه شود، اما جلسه شورا برگزار نشد تا به دوستان جدید شورای پروانه نمایش در دولت فعلی رسیدیم. آنها فیلم را دیدهاند ولی صورتجلسه ننوشتهاند.
او درباره اینکه چه مشکلی برای فیلمش عنوان شده است، گفت: از این فیلم تعبیرهایی سیاسی میکنند در حالی که داستان «غیبت موجه» در مدرسهای در دوران کرونا میگذرد و فضای ایران امروز را نشان میدهد؛ یعنی فضایی که کرونا باعث شد بسیاری از زیباییها و زشتیها جامعه نمایان شود و اگرچه کمی زبان طنز هم در روایت داستان به کار رفته، اما فیلم دچار سوءتعبیر شده است.
وی با اشاره به اینکه پیگیر است تا با محمد خزاعی – رئیس سازمان سینمایی – گفتوگو کند، درباره اینکه آیا قصد ندارد فیلم جدیدی بسازد، بیان کرد: برخوردها خیلی سختگیرانه است و من در این سالها فیلم توقیفی به این شکل نداشتم. فیلم ساختن دیگر خیلی سخت شده چون همین سختگیریها در شورای پروانه ساخت و نمایش باعث میشود سرمایهگذارها فرار کنند، فیلمسازان مستقل نتوانند کاری کنند و سینما فقط در دست فیلمهای تجاری باشد.
این فیلمساز پس از اشارهای به فیلمهای کمدی روی پرده در یکی دو سال اخیر و کمدیهایی که از سازندگان مشابه در شبکه نمایش خانگی هم پخش میشود، گفت: بعضیها به نوعی خودی محسوب میشوند. به تازگی بحث خودی و غیرخودی در سینما دوباره سر باز کرده است و میگویند فلانی خودی است و هرچه بسازد اشکالی ندارد، ولی اگر یک فیلمساز اجتماعیِ دغدغهمند، بخواهد یک دغدغه اجتماعی را مطرح کند نمیتواند. به نظرم رئیس سازمان سینمایی هر چه فضا را محدودتر و تنگتر کند متاسفانه سینمای ملی و اجتماعی ما از بین میرود، در حالی که همیشه میگویند یک راه گریزی بگذارید، گربه را هم اگر در یک اتاق دربسته میگذارید در یا پنجرهای را باز بگذارید وگرنه به روی خودتان چنگ میاندازد.
فیلم سینمایی«غیبت موجه» به کارگردانی و تهیهکنندگی عباس رافعی سال ۱۳۹۹ در تهران ساخته شده که در ادامه مضمون فیلمهای این کارگردان، داستان راز آلود زنی است که در جامعه امروز ایران در جستجوی گمشده خود است.
ابوالفضل پورعرب، میترا حجار، علی اوجی، امیررضا دلاوری و سام نوری از جمله بازیگران این فیلم هستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غیبتِ موجّه»؛ در انتهای کوچهی بُنبست!
- پایان اکران فیلمهای نوروزی/ فیلمهای کمدی دوباره به صدر فروش گیشه رسیدند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- «غیبت موجه» در مرحله صداگذاری ساخت موسیقی
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با عباس رافعی
- تینا آخوندتبار در «بیفروغ» بازی میکند
- گلایه عباس رافعی از تجمع فیلمها در صف اکران/ هر زمان فرصت شد «بهت» را اکران میکنیم
- نمایش «بهت» در جشنوارههای خارجی/ اکران بعد از جام جهانی
- صدور مجوز نمایش برای سه فیلم
- «بهت» با بازی مهتاب کرامتی در راه جشنواره فیلم فجر
- روایت مدرن از «گاو» مهرجویی/ مش حسن را چه کسی بازی میکند؟ + تصویر
- مدیر جشنواره «یونیورسال» آمریکا به ایران آمد
- چرا در اربعین برنامههای تکراری پخش میشود؟
- اکران خصوصی اینجا کسی نمی میرد در سینما فرهنگ/ تقدیم فیلم به سربازان میهن
- جایزه جشنواره «سالنتو» برای «فصل فراموشی فریبا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





