عباس رافعی با انتقاد از سختگیریهای شوراهای پروانه ساخت و نمایش سینمایی گفت: متاسفانه دوباره بحث خودی و غیرخودی در سینما سر باز کرده و فقط خودیها میتوانند هرچه میخواهند بسازند.
به گزارش سینماسینما، کارگردان فیلمهای «فصل فراموشی فریبا» و «آوازهای سرزمین من» که در دو سال گذشته به دنبال گرفتن مجوز اکران فیلم «غیبت موجه» بوده، بیان کرد که هنوز پیگیریها برای صدور پروانه نمایش «غیبت موجه» به نتیجه نرسیده در حالی که در دولت قبلی اصلاحیهای که وارد شده بود، بر فیلم اعمال شد.
رافعی توضیح داد: در دوره مدیران قبلی یک اصلاحیه در شورای پروانه نمایش به فیلم دادند که آن را انجام دادم و مدیر وقت سازمان سینمایی و مدیر نظارت و ارزشیابی هم تایید کردند و گفتند باید در شورا صورتجلسه شود، اما جلسه شورا برگزار نشد تا به دوستان جدید شورای پروانه نمایش در دولت فعلی رسیدیم. آنها فیلم را دیدهاند ولی صورتجلسه ننوشتهاند.
او درباره اینکه چه مشکلی برای فیلمش عنوان شده است، گفت: از این فیلم تعبیرهایی سیاسی میکنند در حالی که داستان «غیبت موجه» در مدرسهای در دوران کرونا میگذرد و فضای ایران امروز را نشان میدهد؛ یعنی فضایی که کرونا باعث شد بسیاری از زیباییها و زشتیها جامعه نمایان شود و اگرچه کمی زبان طنز هم در روایت داستان به کار رفته، اما فیلم دچار سوءتعبیر شده است.
وی با اشاره به اینکه پیگیر است تا با محمد خزاعی – رئیس سازمان سینمایی – گفتوگو کند، درباره اینکه آیا قصد ندارد فیلم جدیدی بسازد، بیان کرد: برخوردها خیلی سختگیرانه است و من در این سالها فیلم توقیفی به این شکل نداشتم. فیلم ساختن دیگر خیلی سخت شده چون همین سختگیریها در شورای پروانه ساخت و نمایش باعث میشود سرمایهگذارها فرار کنند، فیلمسازان مستقل نتوانند کاری کنند و سینما فقط در دست فیلمهای تجاری باشد.
این فیلمساز پس از اشارهای به فیلمهای کمدی روی پرده در یکی دو سال اخیر و کمدیهایی که از سازندگان مشابه در شبکه نمایش خانگی هم پخش میشود، گفت: بعضیها به نوعی خودی محسوب میشوند. به تازگی بحث خودی و غیرخودی در سینما دوباره سر باز کرده است و میگویند فلانی خودی است و هرچه بسازد اشکالی ندارد، ولی اگر یک فیلمساز اجتماعیِ دغدغهمند، بخواهد یک دغدغه اجتماعی را مطرح کند نمیتواند. به نظرم رئیس سازمان سینمایی هر چه فضا را محدودتر و تنگتر کند متاسفانه سینمای ملی و اجتماعی ما از بین میرود، در حالی که همیشه میگویند یک راه گریزی بگذارید، گربه را هم اگر در یک اتاق دربسته میگذارید در یا پنجرهای را باز بگذارید وگرنه به روی خودتان چنگ میاندازد.
فیلم سینمایی«غیبت موجه» به کارگردانی و تهیهکنندگی عباس رافعی سال ۱۳۹۹ در تهران ساخته شده که در ادامه مضمون فیلمهای این کارگردان، داستان راز آلود زنی است که در جامعه امروز ایران در جستجوی گمشده خود است.
ابوالفضل پورعرب، میترا حجار، علی اوجی، امیررضا دلاوری و سام نوری از جمله بازیگران این فیلم هستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غیبت موجه» در مرحله صداگذاری ساخت موسیقی
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با عباس رافعی
- تینا آخوندتبار در «بیفروغ» بازی میکند
- گلایه عباس رافعی از تجمع فیلمها در صف اکران/ هر زمان فرصت شد «بهت» را اکران میکنیم
- نمایش «بهت» در جشنوارههای خارجی/ اکران بعد از جام جهانی
- صدور مجوز نمایش برای سه فیلم
- «بهت» با بازی مهتاب کرامتی در راه جشنواره فیلم فجر
- روایت مدرن از «گاو» مهرجویی/ مش حسن را چه کسی بازی میکند؟ + تصویر
- مدیر جشنواره «یونیورسال» آمریکا به ایران آمد
- چرا در اربعین برنامههای تکراری پخش میشود؟
- اکران خصوصی اینجا کسی نمی میرد در سینما فرهنگ/ تقدیم فیلم به سربازان میهن
- جایزه جشنواره «سالنتو» برای «فصل فراموشی فریبا»
- عباس رافعی: نباید همه جشنوارههای بینالمللی را با یک چوب راند
- سینماگران برای امام خمینی چه کردند؟/ ساداتیان، شورجه، رافعی، ایل بیگی و باشه آهنگر پاسخ دادند
- بازنویسی نهایی «کافه پولونیا» انجام شد/ رافعی: «فصل فراموشی فریبا» را دوباره اکران میکنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش