نامش را گذاشت «جنایت ادبی» و اعتراض کرد: «مسوولان نباید چشم روی «جنایت های ادبی» ببندند. کسانی که حقوق میلیاردی می گیرند، باید حقوق خلاقیت، ادبیات و فرهنگ را بشناسند و آن را به جا بیاورند». اعتراضش به انتشار فایل صوتی کتابی بود که مجوز چاپ ندارد اما غیرقانونی تکثیر می شود. صدای اعتراض محمود دولت آبادی را مردم و رسانه ها شنیدند و حتی آن را تبدیل به یکی از سوژه های مهم بهار سال ۹۵ کردند. اما از آن بهار تا همین زمستان همچنان مشکلات ادامه دارد آنقدر که دولت آبادی باز هم در مراسم جایزه احمد محمود به ممنوعیت انتشار آثار این نویسنده اشاره می کند و از مدیران فرهنگی می خواهد که مقابل جعل و پخش آثار نویسندگان باشند. حالا یک هفته از این صحبت ها گذشته است و تقویم یادآوری می کند: «چهل و هشت سال پیش و در چنین روزی قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان، در مجلس شورای ملی تصویب شد تا اهالی فرهنگ و هنر، خیال شان جمع باشد که حق خلق آثار از آن آنهاست و هر دزدی از آثار آنها با هر نامی، پیگیری قانونی و البته مجازات قانونی دارد.» همین یادآوری بهانه ای شد تا دوباره سراغ محمود دولت آبادی برویم و بپرسیم که در نهایت همه این حرف ها و اعتراض و عمر چهل و هشت ساله قانون حمایت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان چرا همچنان اتفاقی رخ نمی دهد و از پس این همه سال تجربه، مشکل اصلی کجاست.
سال هاست که به دزدی های ادبی معترض هستید و سال هاست که این اعتراض ها ادامه پیدا کرده و اتفاقی هم ر رخ نداده. فکر می کنید مشکل اصلی از کجاست؟
چندبار گفته باشم خوب است؟! همیشه گفته ام و بازهم می گویم. مشکل اصلی از بی قانونی است. در برابر قانون مسوول نیستند و تبعات این اتفاق ها هم از همین بی قانونی است.
اما ۴۸ سال است که قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان در مجلس تصویب شده است. قانون که هست، اما همچنان اعتراض ها ادامه دارد؟
بله، قانون به اسم هست و روی کاغذ. اما قانون را به راحتی برمی دارند و هر زمان که لازم باشد خلاف آن عمل می کنند. سال هاست که از من نویسنده دزدی می شود و حقوق و کیفیت آثارم ضایع می شود. از هنرمندانی که در سینما و تلویزیون کار می کنند و فیلم و سریال می سازند تا مدیران فرهنگی این حقوق را زیرپا می گذارند. استفاده از آثار من یا نویسنده های دیگر بدون رعایت حقوق قانونی ما اتفاق می افتاد و می افتد و کسی هم انگار نه انگار: سرانجام باید راه حل اساسی برای این ماجرا پیدا شود.
و آن راه حل اساسی چیست؟
اجرای واقعی قانون. قانون باید در این مملکت حکمفرما شود تا این مملکت به عنوان یک کشور و جامعه شهرنشین قابل درک باشد. وقتی در جامعه شهری زندگی می کنید و با جامعه ای صدها برابر پیچیده تر و بزرگ تر روبه رو هستید، تنها چیزی که می تواند کارها را سامان دهی کند و جوابگو باشد، قانون و رعایت آن است. جامعه مدنی با اجرای واقعی قانون و قانون مداری می تواند به حقوق واقعی خودش برسد. وقتی قانون زیرپا گذاشته نشود: از مردم عادی تا مدیران، کارها روال منطقی پیدا می کند لابد و دیگر جایی برای اعتراض باقی نمی ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بوف کور» با حضور مجابی و دولتآبادی
- هفدهمین شب بازیگر برگزار شد/ گزارش تصویری
- بزرگداشت محمود دولت آبادی / گزارش تصویری
- سندی ژرف از اثری گرانسنگ/ درباره پشت صحنه فیلم «گاو»
- روایت محمود دولتآبادی از غارت آثارش توسط سینماگران بیمنش/ هشدار نسبت به سانسور اقتصادی
- فرمان آرا :می گفتند دلم می خواد نشان می دهد که همه ایران افسردهاند
- چرا حضور محمود دولت آبادی در مراسم مختلف اغلب خبرسازتر از سلبریتی های موسیقی و سینما می شود؟
- واکنش محمود دولت آبادی به تحریم افطار ریاست جمهوری توسط برخی از سینماگران
- واکنش محمود دولت آبادی به درگذشت ناصر ملک مطیعی :برخی از اهالی سینما، خودشان بیشتر از دولتها در منزوی شدن همکاران خود مقصر هستند
- یادداشت احمد طالبی نژاد درباره رقص محمود دولت آبادی در کنسرت لیان/کار خوبی کردی که…
- خسرو سینایی، پوری بنایی، محمود دولت آبادی، شمس لنگرودی و … در یک مراسم/تصاویر
- «نشان صلح» به شجریان، دولتآبادی، تقوایی و شیشهگران اهدا شد
- گفتههای غمگین هنرمندان در مراسم تشییع جعفر والی/ مشایخی: من منتظر رفتنم
- مراسمی با حضور هنرمندان که برای اولین بار بدون حضور رییس دولت اصلاحات برگزار شد/عکس
- مجید مجیدی، رخشان بنی اعتماد، محمود دولتآبادی، فاطمه معتمد آریا در یک مراسم پرحاشیه/ گزارش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





