نامش را گذاشت «جنایت ادبی» و اعتراض کرد: «مسوولان نباید چشم روی «جنایت های ادبی» ببندند. کسانی که حقوق میلیاردی می گیرند، باید حقوق خلاقیت، ادبیات و فرهنگ را بشناسند و آن را به جا بیاورند». اعتراضش به انتشار فایل صوتی کتابی بود که مجوز چاپ ندارد اما غیرقانونی تکثیر می شود. صدای اعتراض محمود دولت آبادی را مردم و رسانه ها شنیدند و حتی آن را تبدیل به یکی از سوژه های مهم بهار سال ۹۵ کردند. اما از آن بهار تا همین زمستان همچنان مشکلات ادامه دارد آنقدر که دولت آبادی باز هم در مراسم جایزه احمد محمود به ممنوعیت انتشار آثار این نویسنده اشاره می کند و از مدیران فرهنگی می خواهد که مقابل جعل و پخش آثار نویسندگان باشند. حالا یک هفته از این صحبت ها گذشته است و تقویم یادآوری می کند: «چهل و هشت سال پیش و در چنین روزی قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان، در مجلس شورای ملی تصویب شد تا اهالی فرهنگ و هنر، خیال شان جمع باشد که حق خلق آثار از آن آنهاست و هر دزدی از آثار آنها با هر نامی، پیگیری قانونی و البته مجازات قانونی دارد.» همین یادآوری بهانه ای شد تا دوباره سراغ محمود دولت آبادی برویم و بپرسیم که در نهایت همه این حرف ها و اعتراض و عمر چهل و هشت ساله قانون حمایت حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان چرا همچنان اتفاقی رخ نمی دهد و از پس این همه سال تجربه، مشکل اصلی کجاست.
سال هاست که به دزدی های ادبی معترض هستید و سال هاست که این اعتراض ها ادامه پیدا کرده و اتفاقی هم ر رخ نداده. فکر می کنید مشکل اصلی از کجاست؟
چندبار گفته باشم خوب است؟! همیشه گفته ام و بازهم می گویم. مشکل اصلی از بی قانونی است. در برابر قانون مسوول نیستند و تبعات این اتفاق ها هم از همین بی قانونی است.
اما ۴۸ سال است که قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان در مجلس تصویب شده است. قانون که هست، اما همچنان اعتراض ها ادامه دارد؟
بله، قانون به اسم هست و روی کاغذ. اما قانون را به راحتی برمی دارند و هر زمان که لازم باشد خلاف آن عمل می کنند. سال هاست که از من نویسنده دزدی می شود و حقوق و کیفیت آثارم ضایع می شود. از هنرمندانی که در سینما و تلویزیون کار می کنند و فیلم و سریال می سازند تا مدیران فرهنگی این حقوق را زیرپا می گذارند. استفاده از آثار من یا نویسنده های دیگر بدون رعایت حقوق قانونی ما اتفاق می افتاد و می افتد و کسی هم انگار نه انگار: سرانجام باید راه حل اساسی برای این ماجرا پیدا شود.
و آن راه حل اساسی چیست؟
اجرای واقعی قانون. قانون باید در این مملکت حکمفرما شود تا این مملکت به عنوان یک کشور و جامعه شهرنشین قابل درک باشد. وقتی در جامعه شهری زندگی می کنید و با جامعه ای صدها برابر پیچیده تر و بزرگ تر روبه رو هستید، تنها چیزی که می تواند کارها را سامان دهی کند و جوابگو باشد، قانون و رعایت آن است. جامعه مدنی با اجرای واقعی قانون و قانون مداری می تواند به حقوق واقعی خودش برسد. وقتی قانون زیرپا گذاشته نشود: از مردم عادی تا مدیران، کارها روال منطقی پیدا می کند لابد و دیگر جایی برای اعتراض باقی نمی ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- هفدهمین شب بازیگر برگزار شد/ گزارش تصویری
- بزرگداشت محمود دولت آبادی / گزارش تصویری
- سندی ژرف از اثری گرانسنگ/ درباره پشت صحنه فیلم «گاو»
- روایت محمود دولتآبادی از غارت آثارش توسط سینماگران بیمنش/ هشدار نسبت به سانسور اقتصادی
- فرمان آرا :می گفتند دلم می خواد نشان می دهد که همه ایران افسردهاند
- چرا حضور محمود دولت آبادی در مراسم مختلف اغلب خبرسازتر از سلبریتی های موسیقی و سینما می شود؟
- واکنش محمود دولت آبادی به تحریم افطار ریاست جمهوری توسط برخی از سینماگران
- واکنش محمود دولت آبادی به درگذشت ناصر ملک مطیعی :برخی از اهالی سینما، خودشان بیشتر از دولتها در منزوی شدن همکاران خود مقصر هستند
- یادداشت احمد طالبی نژاد درباره رقص محمود دولت آبادی در کنسرت لیان/کار خوبی کردی که…
- خسرو سینایی، پوری بنایی، محمود دولت آبادی، شمس لنگرودی و … در یک مراسم/تصاویر
- «نشان صلح» به شجریان، دولتآبادی، تقوایی و شیشهگران اهدا شد
- گفتههای غمگین هنرمندان در مراسم تشییع جعفر والی/ مشایخی: من منتظر رفتنم
- مراسمی با حضور هنرمندان که برای اولین بار بدون حضور رییس دولت اصلاحات برگزار شد/عکس
- مجید مجیدی، رخشان بنی اعتماد، محمود دولتآبادی، فاطمه معتمد آریا در یک مراسم پرحاشیه/ گزارش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود