پروانه معصومی گفت: بسیاری از افراد نیاز دارند برخی حقایق را ببینند تا باور بیاورند از این رو سینما با تصویر معارف دینی و رضوی می تواند زمینه آشنایی آنها را با بسیاری از حقایق مذهبی فراهم کند اما به شرط بیان ساده و دلنشین.
به گزارش سینماسینما، این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه ذات جشنواره محرک و انگیزه ساز برای هنرمندان در ورود به میدان تولید اثر است، در گفتوگویی مطرح کرد: وقتی جشنواره بُعد بین المللی داشته باشد زمینه برای خلق آثار فاخر با محور آموزههای امام رئوف(ع) فراهم میشود، البته خوب است قصههای واقعی مردم دستمایه تولید قرار بگیرد.
وی سینما را دارای ظرفیت بالا در انتقال آموزههای رضوی دانست و اظهار کرد: بسیاری از افراد نیاز دارند برخی حقایق را ببینند تا باور بیاورند از این رو سینما با تصویر معارف دینی و رضوی میتواند زمینه آشنایی آنها را با بسیاری از حقایق مذهبی فراهم کند اما به شرط بیان ساده و دلنشین نه با گرفتار شدن در پیچ و خمهای رازآلود و اعجاب انگیز که باورپذیر نیست!
معصومی ادامه داد: اما معمولا وقتی قرار است شخصیت بزرگ دینی مذهبی ار تصویر کنیم همیشه صحبت از رمز و راز است و یا اگرچه اقتضائات هنر تصویری باعث میشود اما گاه چاشنیهایی به اینگونه آثار افزوده میشود که جذاب نیست.
بازیگر فیلم «طوبی» با بیان اینکه سینمای ما جز در معدودی از آثار مطلقاً در عرضه مفاهیم دینی مذهبی موفق نبوده است، تصریح کرد: حتی بعضاً در خلق این آثار به گونهای عمل کردیم که بین مردم تبدیل به جوک شده است، در حالی که با بیان ساده و دلنشین تاثیرات بهتری بر جای میماند.
وی درباره به خدمت گرفتن سینما برای انتقال آموزههای رضوی ابراز کرد: با توجه به عشق و ارادتی که مردم به امام رضا(ع) دارند و نیز به دلیل واقع شدن مزار ایشان در ایران، اگر معارف رضوی به درستی از طریق هنرِ تصویر معرفی و عرضه شود مخاطبان بسیاری را با خود همراه می کند.
وی درباره راهکارهای رسیدن به چنین نقطهای در سینما بیان کرد: اگر در سینما از دست از رابطه بازی و دوست و رفیق بازی برداریم به سینمای طراز نزدیک میشویم؛ البته لازم نیست حتما برای دینی کردن سینما بارها نماز خواندن یک فرد تصویر شود بلکه زیباییهای اخلاقی اگر در لنز دوربین بنشیند آنگاه مخاطب را درگیر میکند و سینما هم از این ولنگاری که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کردند، رها میشود!
بازیگر فیلم سینمایی «گل های داوودی» تاکید کرد: اِلِمان های مذهبی باید در سینما به درستی به کار برود؛ برای مثال من بارها گفتهام زمانی بانویی چادری را میبینم و در دل میگویم: کاش! این چادر را بر سر نمیکرد چراکه چادر او با حجاب درونی همراه نیست!، در سینما هم المانهای مذهبی باید واقعی و اثرگذار طراحی شده و به کار رود تا اثر لازم را بگذارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد میکنم در ارتباط با امام رضا(ع) فیلم هایی ساخته شود که پیروان ادیان دیگر هم از آن بهره مند شده و اصلا در آن حضور داشته باشند، چراکه پیروان دیگر ادیان به ویژه آنهایی که در ایراناند، به امام رضا(ع) ارادت دارند و لازم هم نیست که در پایان همه فیلمها به اسلام مُشرَف شوند همین که عشق و ارادت و عرض حاجاتشان به امام رضا(ع) تصویر شود، بسیار جذاب و اثرگذار است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت پروانه معصومی منتشر شد
- پروانه معصومی درگذشت
- پروانه معصومی : طرفدار واکسن برکت هستم/تاپایان کرونا جلوی دوربین نمی روم
- گفتوگو با پروانه معصومی، برنده نخستین جایزه بازیگری زن جشنواره فجر/ بیهیاهو زندگی کردم
- تولد بیضایی و یک سکانس طلایی (۱۱)/ شهرام اشرف ابیانه
- برشهایی از فیلم «کلاغ» ساخته بهرام بیضایی + ویدئو
- موضوعی که باعث ناراحتی بازیگر پیشکسوت شده است/ پروانه معصومی: در این روزها کتاب میخوانم
- جزییات سریال طنز جدید شبکه سه با حضور بازیگر «پایتخت»
- اظهارنظر شیرین بینا درباره ماجرای لیلا حاتمی و پروانه معصومی
- دیدار حیدریان با دو بازیگر پیشکسوت در روز زن + عکس
- رازی که پروانه معصومی فاش کرد/ نخواستم در «گلهای داودی» بدون حجاب بازی کنم
- نظر پروانه معصومی درباره فیلمهای دهه ۵۰ سینمای ایران
- انتقاد پروانه معصومی از برگزاری افطاری های تجملاتی توسط افراد نوکیسه
- پروانه معصومی:به کسی که اعتقاد داریم رأی میدهیم و منتظر انتخابش میمانیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





