کیانوش دالوند معتقد است ارادهای برای سازماندهی و فروش آثار انیمیشن در کشور وجود ندارد.
به گزارش سینما سینما، کیانوش دالوند کارگردان انیمیشن «ناسور» درباره نقش و تاثیر جشنواره فیلم کوتاه تهران بر فیلمسازان جوان، گفت: این جشنواره به دلیل خلوص و عشقی که در فیلمسازان آماتور، تجربه گرا و جوان که عموم شرکت کنندگان آن را تشکیل میدهند همیشه جایگاه ویژهای در بین مشتاقان سینما داشته و دارد. اکثر علاقهمندان به فیلم کوتاه لذت تجربه کردن را با هیچ چیزعوض نمیکنند. تجلی این تجربهگرایی همواره به جشنواره فیلم کوتاه تهران طراوت خاصی میبخشد.
او درباره یکدست نبودن آثار راه یافته به جشنواره فیلم کوتاه تهران در دورههای مختلف، عنوان کرد: در سالهای مختلف و در طول جشنواره با فیلمهایی برخورد میکنم که جایگاهی در این رویداد فرهنگی ندارند و علیرغم اینکه کیفیت بالایی دارند اما کارهایی تلویزیونی و یا عامهپسند هستند و با اهداف جشنواره در تناقض هستند. به اعتقاد من وظیفه تشخیص درست آثار به عهده هیات انتخاب است.
کارگردان انیمیشن «ناسور» مخاطب انیمشن را تمام گروههای سنی دانست و بیان کرد: من به هیچ وجه انیمیشن را مختص کودک و نوجوان نمیبینم. به ویژه اینکه بیشتر انیمیشنهایی که به صورت تجربی و هنری ساخته میشوند برای کودکان غیرقابل درک هستند اما با نگاه خاصی که در آنها وجود دارد مناسب این جشنواره هستند. متاسفانه به گونهای تابووار انیمیشن در ایران مورد پیش داوری قرار گرفته و گونهای از سینمای کودک محسوب میشود. بدین ترتیب اکثریت مردم آن را بهعنوان یک تکنیک سینمایی برای روایت و تولید اثری که مناسب ردههای سنی دیگر باشد نپذیرفتهاند.
وی درباره مشکلات و موانع چرخه اقتصادی انیمیشن کشور، تصریح کرد: به اعتقاد من اصلا ارادهای برای سازماندهی و فروش این آثار وجود ندارد هرچند که در موارد زیادی فروش موفقی در این راستا وجود داشته است . بحث فروش و چرخه اقتصادی به چیزی بیش از کیفیت خوب نیاز دارد. ساختار مدیریتی و بررسی عرضه و تقاضا و ایجاد بستر فروش توسط معرفی کنندگان آثار هنری و … از مشکلات این بخش است.
دالوند اضافه کرد: این که فیلمسازی سعی کند تمام پروسه یک فیلم را از انتخاب سوژه تا پخش و قراردادهایی بینالمللی تحت نظارت و مدیریت مستقیم داشته باشد اصلا درست نیست. متاسفانه ساختار و بنیان درست و مناسبی جهت طی کردن این پروسه در زمینه انیمیشن وجود ندارد.علاوه بر این خود انیمیشنسازان نیز برنامه منسجم و هدفمندی در جهت ایجاد این ساختار ندارند.
کارگردان انیمیشن «رستم و سهراب» درباره اهمیت اقتباس در انیمیشنسازی، گفت: آنتون آرتو؛ نویسنده و مقالهنویس فرانسوی در شرح نظریه خود میگوید «در درام نویسنده باید به نفع شخصی که آن را کارگردان مینامیم کنار برود.» اگر این جمله را در مورد یک نوشته مستقل و نه اقتباسی بتوان مطرح کرد، قطعا در خصوص اقتباس هم کاربرد دارد. از دید من اثر اقتباسی را باید به عنوان یک اثر مستقل دید و باید به نویسنده و کارگردانهای اقتباس حق داد که با استقلال کامل کار خود را بکنند. لازم است مخاطب نیز بدون پیشداوری به نظاره آثار بنشیند.
وی افزود: کیفیت و قدرت اثرگذاری فیلم تولید شده به ظرافت نگاه وهوشمندی خالقان آن بستگی دارد. من طیف آزادی عمل اقتباس گری را، از یک اقتباس کاملا وفادار تا بریکولاژ و حتی یک برداشت کاملا آزاد با مولفههای ویژه خودش وسیع و قابل تعمیم میدانم.
سی و سومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش ۱۸ تا ۲۴ آبان بر گزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- موزه سینما برگزار میکند؛ برپایی نمایشگاه عکس «سینما و محرم» به همراه اکران ده فیلم
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





