کانال اصولگرای سینما انقلاب نوشت :
🔻روزی نیست که بخشهای خبری سیما، علیه سریالهای شبکه نمایش خانگی، گزارشاتی را با مضامین فساد اخلاقی، ترویج بیبند و باری، عشق مثلثی و … منتشر نکند؛ گزارشاتی که همیشه در سطح مانده و نوک پیکانی که همواره به سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شده است؛ تا القا کند این نهاد بعنوان متولی امر وظیفه خود را به درستی انجام نداده است؛ اما قصه این گزارشات چیست؟
🔻سالهای نه چندان دور سریالهای درام و طنز ۹۰ شبی سیما ، باعث جذب مخاطب و خلوتی خیابان بود؛ تا جایی که افراد برای تماشای این سریالها فورا خود را به خانه میرسانند؛ تا مبادا خانه به دوش، شب دهم، اغما، شبهای برره و …را از دست ندهند و بهترین چهرههای سیما مانند حسن فتحی، رضا عطاران، پیمان قاسم خانی، امیر مهدی ژوله و … یک جا جمع بودند؛ اما امروز تربیت شدگان سیما، فراریان رسانه ملیاند و پناهنده شبکه نمایش خانگی! این افراد که روزهای طلایی را برای سیما ساختند، دیگر حاضر نیستند به تلویزیون به خاطر محدودیتها، غرض ورزیها، داستانهای سطحی و بودجه کم رجوع کنند یا دعوت تلویزیون را برای ادامه همکاری بپذیرند.
در این شرایط که بازیگران و عوامل تلویزیون خروج کرده اند؛ تلویزیون میماند و کپی از فیلم سینمایی “همسفر” که پیش از انقلاب ساخته شده است و این عامل باعث میشود سریالی چون #پایتخت که فصل های خوبی را پشت سر گذاشته است، با فصل ششم به افول نزدیک شود و از ریاست سازمان صدا و سیما، علی عسگری اخطار بگیرد و خلاقیتهای دهه ۶۰ جای خود را به کپی از فیلمفارسی میدهد.
🔻نگاهی ساده به میزان مخاطبان و رضایتمندی سریالهای تلویریونی مانند شاهرگ، دخترم نرگس، سرباز و … گواه این است تلویزیون این روزها دستهایش خالی تر از قبل است ؛ تا جایی که به سراغ تکرار سریال معراجیها میرود؛ اما چیزی که مشهود است حذف رقیب توسط سیماست، سیمایی که با تولیدات سیما فیلم میتواند برتری خود را نسبت به آثار شبکه نمایش خانگی نشان دهد یا حتی فضای رقابتی سالمی را ایجاد کند و از رشد و رضایت مخاطبان سریالهای چون آقازاده، همگناه، کرگدن و … نگران باشد.
🔻وزارت ارشاد توان و قدرت نظارتی خود را از لحاظ کیفیت، میزان مخاطب و رضایمندی با سریال “شهرزاد” نشان داد، در این مسیر آثار بی کیفیتی هم تولید شد، اما همیشه دو نکته مغفول مانده است مردم به ازاء تماشا یک سریال هزینه پرداخت میکنند و اگر فیلمی ارزش و کیفیت تماشا را نداشته باشد مردم برای تماشا آن سریال هزینهای پرداخت نخواهند کرد و تولید کننده اثر رسما ورشکسته خواهد شد.
🔻نکته دوم، دیکته نانوشته غلط ندارد و ارشاد به آثار ضعیف و متوسطی و بعضا خوبی مجوز داده است که این روند هر روز در حال تصحیح شدن است، قصهای که با آغاز فعالیت ساترا، ابتر ماند ؛ سریال “موچین” اولین مجوز ساترا با شکست از نظر میزان مخاطب و رضایمندی رو به رو شده است و باید دید نظارت بر این سریال چگونه بوده است که جملات منافی عفت عمومی در این سریال دیده میشود که حتی در گزارش روز پنج شنبه اخبار ساعت ۱۹ سیما هم آورده میشود.
🔻در آخر باید منتظر تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی ماند تا دید پدرخوانده شبکه نمایش خانگی چه نهادی میشود؟صداوسیما یا کماکان ارشاد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
آخرین ها
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت