سینماسینما، نغمه دانش آشتیانی: بالاخره با گذشت یک ماه از علنی شدن شیوع ویروس کرونا در ایران و تعطیلی سه هفته ای تمامی فعالیت های فرهنگی هنری، اهالی سینما در قالب صنوف سینمایی دست به کار شده و «کارگروه مدیریت ویروس کرونا در تولیدات صنعت فیلم ایران» را تشکیل داده و در بیانیه ای به وظایف این کارگروه اشاره کردند.
هنوز ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که دانش اقباشاوی سخنگوی همین کارگروه در گفتگویی اعلام کرد: در حال حاضر ۲۷ پروژه در اقصی نقاط ایران در حال فیلمبرداری هستند که سه پروژه به شکل داوطلبانه، فیلمبرداری خود را لغو کردند ولی ۲۴ پروژه به شکل قطعی در حال کار هستند. (ایسنا-۱۸ اسفندماه ۹۸)
آماری که اقباشاوی از پروژه های سینمایی که در حال حاضر مشغول فیلمبرداری در اقصی نقاط کشور هستند به شدت نگرانکننده است و این پرسش را ایجاد می کند که تولید فیلم به چه قیمتی باید ادامه پیدا کند آنهم در شرایطی که تمام نهادهای ذیربط در حال هشدار دادن برای پرهیز از حضور در اجتماعات هستند و حتی موکدا از مردم می خواهند از منزل خود خارج نشوند.
فیلمبرداری این ۲۴ پروژه در حالی در جریان است که در هر پروژه و در سر هر صحنه دهها نفر حضور دارند و همین مساله ریسک شیوع بیماری را بالا می برد. از سوی دیگر این سوال مطرح است که در شرایطی که کشور در استان هایی چون گیلان با بحران بسیار جدی روبه رو است و کمبود وسایل بهداشتی و امکانات ضدعفونی وجود دارد تا حدی که کادر پزشکی در صفحات مجازی خود از مردم خواسته اند که برای آنها لوازم بهداشتی فراهم کنند، آیا این انصاف است که بخشی از این امکانات محدود در اختیار پروژه های سینمایی قرار بگیرد که دست اندرکاران آنها حاضر به تعطیلی کار نشده اند؟
قطعا مساله تامین مجدد سرمایه، هدر رفتن بخشی از سرمایه در صورت توقف پروژه، از دست رفتن زمان مناسب فیلمبرداری، فراهم نشدن فرصت مجدد برای کرایه لوکیشن و مسایلی از این دست فشارهایی است که بر بدنه سینما وارد شده ولی با همه این تفاسیر باز هم آنچه بیشتر ارزش و اهمیت دارد جان افراد است و همچنین نکته ای که بدان اشاره شد؛ عاقلانه و انسانی است که در شرایط بحرانی امکانات بر اساس اولویت ها توزیع و مصرف شوند.
در حالی که همه کسب و کارهای کشور این روزها دچار اختلال و تنش شده اند طبیعی است که تولید در سینما نیز از قاعده مستثنی نباشد و از دست اندرکاران آن چند پروژه ای که به هر دلیل اصرار به ادامه کار دارند انتظار می رود که مسئولانه تر و از زاویه بازتری به موضوع نگاه کنند.
اگر تلویزیون برای سر پا نگه داشتن آنتن ناگزیر است که تولیدات خود را متوقف نکند و البته به آن رسانه نیز به دلیل آوردن تماشاچی ها به محل ضبط برنامه ای چون «دورهمی» انتقادهایی جدی وارد است، ولی سینما دچار چنین محدودیتی نیست و به اندازه یک سال و یا بیشتر هم فیلم در صف انتظار اکران است تا سال آینده پرده سینماها خالی نماند. همچنین در حال حاضر فیلم هایی که اکران خود را در هفته آخر بهمن ماه آغاز کرده بودند عملا اکرانی به خود ندیده اند و آنها انتظار دارند که زمان اکرانشان تمدید شود و به همین قاعده اکران نوروزی نیز می تواند به تعویق بیفتد.
در پایان جا دارد از دست اندرکاران آن سه پروژه سینمایی که به گفته سخنگوی کارگروه مدیریت ویروس کرونا در تولیدات صنعت فیلم ایران، به طور داوطلبانه فیلمبرداری خود را متوقف کرده اند، تشکر کنیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد