وودی آلن دیروز سهشنبه اعلام کرد آماده میشود تا نخستین کارگردانی اپرا را در خانه اپرای اسکالای میلان انجام دهد.
به گزارش سینماسینما به نقل از هالیوود ریپورتر، وودی آلن در کنفرانسی که پیش از روی صحنه بردن «اپرای پوچینی» برگزار شد، شرکت کرد و گفت قرار است آخر هفته اپرای جیانی شیچی نوشته جیاکومو پوچینی، آهنگساز بزرگ ایتالیایی، را در میلان کارگردانی کند.
برخلاف هالیوود این کارگردان ۸۳ ساله برای کار در اروپا مشکلی با شایعههای علیه خود درباره اتهام آزار جنسی ندارد و جنبش «هشتگ من هم همینطور» نیز در کار نیست تا وی را بایکوت کند.
این در حالی است که اخیراً آمازون نیز پذیرفت تا جدیدترین فیلم وی با عنوان «یک روز بارانی در نیویورک» را توزیع کند. این فیلم پاییز در اروپا روی پردههای نقرهای میرود.
در کنار تولید این اپرا، یک موزه سینما در میلان نیز ۲۸ فیلم آلن را به نمایش درمیآورد.
«جیانی شیچی» روز شنبه اولین بار به نمایش درمیآید و آلن گفته پس از این نمایش او قصد دارد به سن سباستین در اسپانیا برود تا جدیدترین فیلمش را شروع کند. کریستوفر والتس بازیگر برنده اسکار از جمله بازیگران این فیلم است.
آلن در این کنفرانس تاکید کرد که از تقریباً ۵۰ سال پیش که کار فیلمسازیاش را شروع کرد، حتی وقتی فیلمهایش در آمریکا مورد پسند نمیافتادند همواره در ایتالیا، فرانسه و آلمان و در واقع در همه جای اروپا از او استقبال شده است.
وی افزود: شاید دلیلش این باشد که وقتی بزرگ می شدم، معتاد فیلمهای اروپایی بودم و همه آنها را تماشا میکردم و شاید به دلیلی فیلمهای من هم بازتاب سینمای اروپا باشد.
آلن اپرای شیچی را اولین بار بیش از ۱۰ سال پیش در لسآنجلس به صحنه برد. این اپرا قرار است در کنار «اول موسیقی، بعد کلمات» سالیری به کارگردانی گریشا آساگاروف روی صحنه برود. بیشتر اجرا کنندگان دانشجویان آکادمی خانه اپرای لا اسکالا هستند.
وودی آلن گفت پلاسیدو دومینگو خواننده تنور اسپانیایی او را ترغیب کرد تا به کارگردانی اپرا روی بیاورد اما خیلی طول کشید تا او دست به کار شود چون نمیدانست که توانایی چنین کاری را دارد یا خیر. وی افزود: کار سینما کرده بودم و اصلاً نمیدانستم کار صحنهای میتوانم انجام بدهم یا نه و در نهایت آن را تجربهای بسیار لذت بخش یافتم.
وی گفت خیلی به شنیدن اپرا علاقه دارد اما معمولاً فقط میتواند یک یا دو پرده اول را ببیند چون معمولاً باید صبح زود سر صحنه فیلمهایش حاضر باشد.
این اپرا یکی از مهمترین اپراهای کمدی رمانتیک جهان و قسمتی از اپرای سهگانه پوچینی با عنوان Il Trittico است و آلن یادآوری کرد که آن را به سبک نئورئالیستهای دهه ۱۹۵۰ از جمله ویتوریو دسیکا و فدریکو فلینی به صحنه میبرد و پایانی متفاوت برای اپرا در نظر گرفته که با توجه به بخش دوزخ «کمدی الهی» دانته نوشته شده است.
این کارگردان گفت از آنجا که در برابر افرادی که در حاشیه جامعه زندگی میکنند ضعف دارد، حساسیت زیادی برای جیانی شیچی دارد و اگر قرار بود فیلمش را میساخت شخصیت اصلی را در انتها به جهنم نمیفرستاد، بلکه او را بازنشسته میکرد و اجازه میداد تا به شادی در کشور زندگی کند.
وودی آلن در موسیقی سابقه فعالیت زیادی دارد و یکی از بهترین نوازندگان کلارینت است.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حمایت اسپانیا؛ پنجاه و یکمین فیلم وودی آلن ساخته میشود
- وودی الن در سوگ دایان کیتون/ دنیای بدون کیتون؛ دنیایی غمگینتر
- وودی آلن صداپیشه انیمیشن «صندلی آقای فیشر» میشود
- هم زمان با اکران جدیدترین فیلمش؛ وودی آلن: عشق فیلمسازی از بین رفته است
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- زمان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی جشنواره کن اعلام شد/ لیست احتمالی فیلمها
- نام فیلم جدید وودی آلن اعلام شد/ «کودتای شانس» در بازار برلین
- نسخه ویژه نابینایان «نیمه شب در پاریس» با صدای داریوش کاردان منتشر میشود
- وودی آلن: هیجان فیلمسازی از بین رفته است
- اختصاصی سینماسینما/ الک بالدوین سهشنبه با وودی آلن مصاحبه میکند
- نگاهی به ۲ کتاب خواندنی از «وودی آلن» در ۸۶ سالگی اش
- چین فیلم تحریم شده وودی آلن را اکران میکند
- حمله وودی آلن به یک مستند
- دنیایی عاری از اخلاق و وجدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





