سینماسینما: خبرگزاری مهر نوشت: همه فیلمهای سینمایی که پیش از این پروانه نمایش دریافت کردهاند، برای ورود به چرخه اکران عمومی مجدد توسط کمیتهای سه نفره زیرنظر رئیس سازمان سینمایی بازبینی میشوند.
روز گذشته یکشنبه ۲۸ آذرماه با اعلام صریح سازمان سینمایی، اکران فیلم سینمایی «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی مشروط به اعمال برخی اصلاحات شد. فیلمی که طبق اعلام همین سازمان، پیشتر و در دولت قبل، موفق به دریافت پروانه نمایش شده بود اما مشروط به اعمال اصلاحات.
این اطلاعرسانی سازمان سینمایی در حالی که شورای صنفی نمایش پیشتر از اکران فیلم «چپ، راست» از چهارشنبه اول دیماه خبر داده بود، با واکنش تند منوچهر محمدی تهیهکننده فیلم مواجه شد که در قالب نامهای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره «هزینه» این تصمیم گیریها هشدار داد.
در پی این حواشی، شورایعالی تهیهکنندگان سینما نیز با انتشار بیانیهای ضمن اعتراض شدید به بازبینی مجدد فیلمهای سینمایی، بر فصلالخطاب بودن «پروانه نمایش» برای اکران فیلمهای سینمایی تأکید کرد.
حواشی مرتبط با «چپ، راست» باعث شد حرف و حدیثها درباره فرایند اخذ پروانه نمایش و بازبینی فیلمهای سینمایی پیش از اکران عمومی دوباره احیا شود. بهخصوص که پیش از این بیژن نوباوه عضو شورای پروانه نمایش نیز در گفتگویی اعلام کرده بود که ۳۰ فیلم مساله دار بهرغم داشتن پروانه نمایش از دولت قبل مجدداً باید بازبینی شوند.
نکته جالب اینکه محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی روز گذشته در همان خبر مرتبط با اصلاحات فیلم سینمایی «چپ، راست» گفته بود: «تاکید سازمان سینمایی بر حل مشکلات فیلمسازان و صاحبان آثار از جمله فیلم «چپ راست» است تا از طریق تعامل دوسویه برخی ایرادات و اشکالات مطرح شده از سوی شورای پروانه نمایش قبلی و کمیته بازبینی رفع شود تا سینماها شاهد تداوم رونق و اکران آثار جدید باشند.» فرجی اینگونه بهصورت ضمنی خبر از فعالیت «کمیته بازبینی» بهموازات شورای پروانه نمایش داد.
بر این اساس خبرنگار مهر مطلع شده است، در دوران جدید سازمان سینمایی هر فیلمی که قرار است اکران شود (فارغ از اینکه پروانه نمایش دارد یا نه) پیش از نمایش باید توسط کمیتهای سه نفره متشکل از مشاوران محمد خزاعی و البته زیر نظر خود رییس سازمان سینمایی بازبینی شود.
بر اساس شنیدههای خبرنگار مهر پژمان لشگریپور، حبیب ایلبیگی و محمدحسین نیرومند سه عضو این کمیته هستند که در حال حاضر بازبینی فیلمهای سینمایی را پیش از اکران برعهده دارند. لشگریپور و نیرومند از اعضای شورای پروانه نمایش هستند و ایلبیگی مسئولیت معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را برعهده دارد.
در این روند کمیته سه نفره درباره فیلم سینمایی «چپ، راست» به اجماع نرسیدهاند و این فیلم مشمول اصلاحیه شده اما منوچهر محمدی طی جلساتی که با حبیب ایلبیگی داشته اعمال این اصلاحیهها را نپذیرفته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- پیامهای تسلیت وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- ترکیب جدید هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی مشخص شد
- ششمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران برگزیدگانش را شناخت/ خزاعی: تاسیس اندیشکده سینما ضرورت است
- واکنش خزاعی به هتک حرمت قرآن؛ خودداری از پذیرش محصولات کشور سوئد در جشنوارههای ایران
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- دبیر جشنواره ۴۲ حکم گرفت؛ امینی دبیر ماند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- موافقت با آئیننامه اکران فیلمهای خارجی و تسهیم فروش فیلمها از مبدا
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- خزاعی و اعلام سیاستهای تازه؛ کشفحجاب کردگانی که حاضرند باحجاب بازی کنند، عملا میگویند؛ اشتباه کردهایم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





