سینماسینما، اسدالله غلامعلی
در نگاه نخست فیلم «بنفشه آفریقایی» یک فیلم متفاوت، دلنشین و تحسینبرانگیز است. ایده جنینی فیلم در سینمای ایران واقعا کمنظیر است. زنی متاهل (شکوه) شوهر سابقش (فریدون) را به خانهاش میآورد تا از او مراقبت کند. پیرمرد به خانه میآید و یک مثلث عشقی شکل میگیرد؛ شکوه، رضا (شوهر شکوه) و فریدون! فیلم به واسطه همین ایده که نیروی محرکه اولیه است، مخاطب را تا نیمه راه با خود همراه میکند. شوخیهایی که به واسطه رفتارهای دو مرد با هم پیش میآید و همچنین عاشقانههای شکوه و رضا، باعث دلپذیر شدن فیلم میشود. رنگها و ترکیببندی قابها فیلم را چشمنواز میکند، اما یک نکته اساسی جا میماند. فیلم کم دارد و فیلمنامه از کشمکش و ماجراهایی در راستای پیرنگ اصلی تهی است. هیچ رخدادی دراماتیزه نمیشود. انگار دادههایی را به یک کامپیوتر دادهاند، ولی کلید اینتر را نمیزنند. در واقع طرحی وجود دارد که به فیلمنامهای دراماتیک بدل نشده است. به عنوان مثال، در فیلم مسئله دختری که میخواهد با پسری فرار کند، مطرح میشود، ولی فقط مطرح میشود و هیچ اتفاق دیگری جز زندانی شدن شکوه (که آن هم بهسادگی حل میشود) رخ نمیدهد. فریدون میخواهد دوباره ازدواج کند، ولی ناگهان میمیرد. نگاه کنید، مدام ماجرا خلق میشود، ولی در نطفه خفه میشود، یا مسئله غیرتی شدن رضا که با یک قهر و آشتی ساده پایان مییابد.
با دیدن فیلم ناخودآگاه یاد آرزوی چزاره زاواتینی افتادم که فیلمی بسازد که در آن هیچ اتفاقی نیفتد. فیلم «بنفشه آفریقایی» انگار آرزوی برآوردهشده زاواتینی است. همه آدمها خوباند و هیچ مشکل جدیای برای هم ایجاد نمیکنند. چند شوخی، چند خاطرهبازی، چند دیالوگ عاشقانه، چند رفتار خندهدار و چند دعوای سطحی. فقط همین! مونا زندی حقیقی در دومین اثرش نشان میدهد کارگردانی منضبط و بادقت است و مفهوم میزانسن را میفهمد، اما متاسفانه در فیلمنامه دچار مشکل جدی است. انگار میترسد شخصیتهایش را در شرایط سخت و ناگوار قرار دهد. انگار نمیخواهد بحرانی عمیق ایجاد شود و آدمها دچار چالش عمیقی در زندگیشان شوند. فیلمنامه «بنفشه آفریقایی» در عین حال که شبیه به روایتهای کلاسیک است، ولی نقاط عطف و گرهگشایی ندارد. در عین حال که میتواند شبیه به خردهروایتهای سینمای مدرن باشد، ولی نه ابهامی در فیلم وجود دارد و نه خردهپیرنگهای معنادار. «بنفشه آفریقایی» فیلمی زیبا و فکرشده است، اما فقط به خاطر چند مورد؛ رنگها، پرداختن به عشق و کهنسالی و بازیهای درجه یک بازیگران که الحق رضا بابک بینظیر است. «بنفشه آفریقایی» یک ایده اولیه است که میتوانست در یک فیلم کوتاه بهتر خودنمایی کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید
- در ستایش انسانیت/ نگاهی به «بنفشه آفریقایی»
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی با صدای علیرضا شجاعنوری + تیزر
- همانقدر دور، همانقدر نزدیک
- تعالی روح در عصر مدرنیته
- مثل یک زنِ واقعی/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- سینماسینما/ گفتوگو با رضا بابک بازیگر «بنفشه آفریقایی»/ عشق میتواند مرده را زنده کند
- سیمین یک بنفشه آفریقایى
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





