سینماسینما، اسدالله غلامعلی
در نگاه نخست فیلم «بنفشه آفریقایی» یک فیلم متفاوت، دلنشین و تحسینبرانگیز است. ایده جنینی فیلم در سینمای ایران واقعا کمنظیر است. زنی متاهل (شکوه) شوهر سابقش (فریدون) را به خانهاش میآورد تا از او مراقبت کند. پیرمرد به خانه میآید و یک مثلث عشقی شکل میگیرد؛ شکوه، رضا (شوهر شکوه) و فریدون! فیلم به واسطه همین ایده که نیروی محرکه اولیه است، مخاطب را تا نیمه راه با خود همراه میکند. شوخیهایی که به واسطه رفتارهای دو مرد با هم پیش میآید و همچنین عاشقانههای شکوه و رضا، باعث دلپذیر شدن فیلم میشود. رنگها و ترکیببندی قابها فیلم را چشمنواز میکند، اما یک نکته اساسی جا میماند. فیلم کم دارد و فیلمنامه از کشمکش و ماجراهایی در راستای پیرنگ اصلی تهی است. هیچ رخدادی دراماتیزه نمیشود. انگار دادههایی را به یک کامپیوتر دادهاند، ولی کلید اینتر را نمیزنند. در واقع طرحی وجود دارد که به فیلمنامهای دراماتیک بدل نشده است. به عنوان مثال، در فیلم مسئله دختری که میخواهد با پسری فرار کند، مطرح میشود، ولی فقط مطرح میشود و هیچ اتفاق دیگری جز زندانی شدن شکوه (که آن هم بهسادگی حل میشود) رخ نمیدهد. فریدون میخواهد دوباره ازدواج کند، ولی ناگهان میمیرد. نگاه کنید، مدام ماجرا خلق میشود، ولی در نطفه خفه میشود، یا مسئله غیرتی شدن رضا که با یک قهر و آشتی ساده پایان مییابد.
با دیدن فیلم ناخودآگاه یاد آرزوی چزاره زاواتینی افتادم که فیلمی بسازد که در آن هیچ اتفاقی نیفتد. فیلم «بنفشه آفریقایی» انگار آرزوی برآوردهشده زاواتینی است. همه آدمها خوباند و هیچ مشکل جدیای برای هم ایجاد نمیکنند. چند شوخی، چند خاطرهبازی، چند دیالوگ عاشقانه، چند رفتار خندهدار و چند دعوای سطحی. فقط همین! مونا زندی حقیقی در دومین اثرش نشان میدهد کارگردانی منضبط و بادقت است و مفهوم میزانسن را میفهمد، اما متاسفانه در فیلمنامه دچار مشکل جدی است. انگار میترسد شخصیتهایش را در شرایط سخت و ناگوار قرار دهد. انگار نمیخواهد بحرانی عمیق ایجاد شود و آدمها دچار چالش عمیقی در زندگیشان شوند. فیلمنامه «بنفشه آفریقایی» در عین حال که شبیه به روایتهای کلاسیک است، ولی نقاط عطف و گرهگشایی ندارد. در عین حال که میتواند شبیه به خردهروایتهای سینمای مدرن باشد، ولی نه ابهامی در فیلم وجود دارد و نه خردهپیرنگهای معنادار. «بنفشه آفریقایی» فیلمی زیبا و فکرشده است، اما فقط به خاطر چند مورد؛ رنگها، پرداختن به عشق و کهنسالی و بازیهای درجه یک بازیگران که الحق رضا بابک بینظیر است. «بنفشه آفریقایی» یک ایده اولیه است که میتوانست در یک فیلم کوتاه بهتر خودنمایی کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید
- در ستایش انسانیت/ نگاهی به «بنفشه آفریقایی»
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی با صدای علیرضا شجاعنوری + تیزر
- همانقدر دور، همانقدر نزدیک
- تعالی روح در عصر مدرنیته
- مثل یک زنِ واقعی/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- سینماسینما/ گفتوگو با رضا بابک بازیگر «بنفشه آفریقایی»/ عشق میتواند مرده را زنده کند
- سیمین یک بنفشه آفریقایى
- پوستر «بنفشه آفریقایی» منتشر شد/ ۶ روز تا آغاز اکران آنلاین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»