سینماسینما، اسدالله غلامعلی
در نگاه نخست فیلم «بنفشه آفریقایی» یک فیلم متفاوت، دلنشین و تحسینبرانگیز است. ایده جنینی فیلم در سینمای ایران واقعا کمنظیر است. زنی متاهل (شکوه) شوهر سابقش (فریدون) را به خانهاش میآورد تا از او مراقبت کند. پیرمرد به خانه میآید و یک مثلث عشقی شکل میگیرد؛ شکوه، رضا (شوهر شکوه) و فریدون! فیلم به واسطه همین ایده که نیروی محرکه اولیه است، مخاطب را تا نیمه راه با خود همراه میکند. شوخیهایی که به واسطه رفتارهای دو مرد با هم پیش میآید و همچنین عاشقانههای شکوه و رضا، باعث دلپذیر شدن فیلم میشود. رنگها و ترکیببندی قابها فیلم را چشمنواز میکند، اما یک نکته اساسی جا میماند. فیلم کم دارد و فیلمنامه از کشمکش و ماجراهایی در راستای پیرنگ اصلی تهی است. هیچ رخدادی دراماتیزه نمیشود. انگار دادههایی را به یک کامپیوتر دادهاند، ولی کلید اینتر را نمیزنند. در واقع طرحی وجود دارد که به فیلمنامهای دراماتیک بدل نشده است. به عنوان مثال، در فیلم مسئله دختری که میخواهد با پسری فرار کند، مطرح میشود، ولی فقط مطرح میشود و هیچ اتفاق دیگری جز زندانی شدن شکوه (که آن هم بهسادگی حل میشود) رخ نمیدهد. فریدون میخواهد دوباره ازدواج کند، ولی ناگهان میمیرد. نگاه کنید، مدام ماجرا خلق میشود، ولی در نطفه خفه میشود، یا مسئله غیرتی شدن رضا که با یک قهر و آشتی ساده پایان مییابد.
با دیدن فیلم ناخودآگاه یاد آرزوی چزاره زاواتینی افتادم که فیلمی بسازد که در آن هیچ اتفاقی نیفتد. فیلم «بنفشه آفریقایی» انگار آرزوی برآوردهشده زاواتینی است. همه آدمها خوباند و هیچ مشکل جدیای برای هم ایجاد نمیکنند. چند شوخی، چند خاطرهبازی، چند دیالوگ عاشقانه، چند رفتار خندهدار و چند دعوای سطحی. فقط همین! مونا زندی حقیقی در دومین اثرش نشان میدهد کارگردانی منضبط و بادقت است و مفهوم میزانسن را میفهمد، اما متاسفانه در فیلمنامه دچار مشکل جدی است. انگار میترسد شخصیتهایش را در شرایط سخت و ناگوار قرار دهد. انگار نمیخواهد بحرانی عمیق ایجاد شود و آدمها دچار چالش عمیقی در زندگیشان شوند. فیلمنامه «بنفشه آفریقایی» در عین حال که شبیه به روایتهای کلاسیک است، ولی نقاط عطف و گرهگشایی ندارد. در عین حال که میتواند شبیه به خردهروایتهای سینمای مدرن باشد، ولی نه ابهامی در فیلم وجود دارد و نه خردهپیرنگهای معنادار. «بنفشه آفریقایی» فیلمی زیبا و فکرشده است، اما فقط به خاطر چند مورد؛ رنگها، پرداختن به عشق و کهنسالی و بازیهای درجه یک بازیگران که الحق رضا بابک بینظیر است. «بنفشه آفریقایی» یک ایده اولیه است که میتوانست در یک فیلم کوتاه بهتر خودنمایی کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- آثار راه یافته به فستیوال سینمای ایران در شانتیئی فرانسه معرفی شدند
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید
- در ستایش انسانیت/ نگاهی به «بنفشه آفریقایی»
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی با صدای علیرضا شجاعنوری + تیزر
- همانقدر دور، همانقدر نزدیک
- تعالی روح در عصر مدرنیته
- مثل یک زنِ واقعی/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- سینماسینما/ گفتوگو با رضا بابک بازیگر «بنفشه آفریقایی»/ عشق میتواند مرده را زنده کند
- سیمین یک بنفشه آفریقایى
- پوستر «بنفشه آفریقایی» منتشر شد/ ۶ روز تا آغاز اکران آنلاین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»