سینماسینما، شیدا محمدطاهر
«قصر شیرین» قصه زندگی است؛ یک قصه درسته، نه دستوپا شکسته. قصه یک مبارزه تا دم مرگ است؛ و فراتر از آن، مبارزهای حتی بعد از مرگ. قصه دست آویختن به هر وسیلهای برای رسیدن به مقصود. برای رسیدن به یک پاسخ قابل قبول برای گفتن به بچهها… «قصر شیرین» قصه کسی است که هیچ حضور فیزیکی در فیلم ندارد (البته اگر از آن فیلم مبهم دابسمش بگذریم)، ولی نقش اول این قصه است و در لحظه لحظه فیلم حاضر است؛ توی حیاط خانه، توی ماشین، توی جاده، لابهلای خنده و گریه بچهها، توی حس برادرانه و خواهرانه برادرها و خواهرش، حتی در غیرتِ نهفته جاری در سیلی جلال توی گوش مردِ گلخانهدار و…
«قصر شیرین» روایت شیرین است؛ او که هر طور شده، با هر ترفند و از هر راهی تلاش میکند از جلال یک پدر برای بچههایش بسازد. دوچرخه میخرد و به نام جلال به پسرش کادو میدهد. به بچهها که محبت میکند، به نام جلال تمامش میکند. در غیاب بچهها سکانسهایی برای جلال در نقش پدر مینویسد و تمام این نقشهای اجرانشده را طوری برای بچهها تعریف میکند که انگار سایهای از جلال همواره حضور دارد در میان خاطراتشان. یک قصر خیالی میسازد و هدیه میدهد به رویای بچههایش، تا خوش باشند حتی با خیال آن قصر خیالی. و البته که پایههای قصر او از هر قصری استوارتر است برای بچهها… و چه با اطمینان باور دارند به این قصر.
در میانه دعوا و کتککاری، شوهرخواهر شیرین به جلال میگوید اگر برادرها بدانند جلال قلب شیرین را فروخته، پدرش را درمیآورند و تکهتکهاش میکنند، و جلال میگوید خودش گفته. قبل از عمل به جلال زنگ زده و گفته برود به ملاقاتش. راست میگوید جلال؛ حتما خود شیرین به جلال گفته. چیزی از این ملاقات نمیبینیم، ولی قطعا شیرین به جلال گفته که قلبش را بفروشد. به فکر این است شیرین که حتی بعد از مرگش هم کاری برای بچهها بکند. میخواهد با پولِ قلبِ از بدن جداشدهاش هم که شده، جلال را به سمت بچهها بکشاند.
شیرین میخواهد هر طور شده از جلال یک پدر برای بچههایش بسازد. حتی وقتی خودش دیگر نیست…
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- پوستر «نگهبان شب» رونمایی شد
- چهار فیلم جدید در راه اکران/ «نگهبان شب» رضا میرکریمی روی پرده میرود
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- انتقاد میرکریمی از نامهربانی با مهرجویی
- خداحافظی سید رضا میرکریمی با جشنواره فیلم فجر/سیمرغ آخر
- در نشست رسانهای «نگهبان شب» مطرح شد؛ اهل اظهار نظر صریح نیستم
- عکس زیر خاکی که میرکریمی به بهانه احوالپرسی از مهران رجبی منتشر کرد
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
- ۱۲ فیلم بلند و نه فیلم کوتاه در ششمین جشنواره فیلمهای ایرانی زوریخ
- سمفونی کمینهگرایی/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- بنبست بیانتها/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- یادداشتی که میرکریمی درباره سردار سلیمانی نوشت و اینستاگرام آن را حذف کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





