سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
رضا میرکریمی در «قصر شیرین» روزهای درخشان فیلمسازیاش را که منجر به ساخت «خیلی دور خیلی نزدیک» و «یه حبه قند» شد، تکرار کرده و یک فیلم به ظاهر ساده ولی عمیقا پیچیده را ساخته است. اثری که هیچ جزئی از آن حتی سادهترینشان قابل حذف از فیلم نیست. او باز هم سراغ روایتگری و پیشبرد داستان بر مبنای حرفها و احساساتی که بیان نمیشود و تصمیماتی که گرفته میشود اما فریاد زده نمیشود رفته و دست به ساخت فیلمی مهم در سینمای ایران زده است. بنیان شکلگیری داستان در «قصر شیرین» حضور و همزمان عدم حضور شخصیت مادر فیلم (شیرین) است. به بیان بهتر، هر چند که در ظاهر اینطور به نظر میآید که این شخصیتهای مقابل دوربین هستند که خط سیر داستان و سرنوشت شخصیتها و قصه را رقم میزنند، باید گفت که این همه تحت تاثیر حضور روانی و احساسی شیرین قرار دارند. گویی شیرین رگ خواب شخصیتها و ماجرا را در دست داشته و بی آنکه دیده شود، قابل تماشاست و دیدنی. با این مدل از نگاه باید تاکید کرد که «قصر شیرین» یکی از خانواده محورترین و اخلاق مدارترین فیلمهای سال سینمایی حاضر است، بیآنکه رگهای غلوشده و پسزننده از مفهوم خانواده و اخلاق در آن برای مخاطب آزاردهنده باشد.
اما یکی از نقاط ثقل «قصر شیرین» حضور متفاوت و قابل تامل حامد بهداد در این فیلم است. بهداد که سالها شکلی از بازی برونگرایانه و حتی غلوشده را ارائه داده بود، در این فیلم یکی از معدود نقشآفرینیهای کنترلشده و درونیاش را رقم زده است. در واقع بهداد شمایل بازی همیشگیاش را شکسته و به تغییر تن داده است. وقتی این تصمیم را در کنار بازی بهداد در فیلم «سد معبر» قرار میدهیم، یک نتیجه واضح رقم میخورد و آن اینکه بهداد درک کرده است که اگر بنا باشد سبک و سیاق سالها تکرارشده بازیاش را همچنان پیگیری کند، حتما با اقبال زیادی برای ادامه کار در اوج و همراهی مخاطبان حداکثری مواجه نخواهد داشت.
بهداد در «قصر شیرین» حجم اصلی حضور و توانش را به تلاش برای سکوت بهاندازه، کنترل شیوه حرکات چشمان، مدل بهقاعده واکنش نشان دادن و ندادن، بروز احساس داشتن و نداشتن و حرکت روی لبه باریک بروز کمینه تمام مولفههای بیرونی که در اختیار یک بازیگر برای بودن مقابل دوربین تلقی میشود، اختصاص داده است. در مقابل بخش عمده انرژی او در این فیلم صرف خلق یک اتمسفر و فضاسازی برای کمک گرفتن از ادراک مخاطب جهت فهم کردن دنیای ذهنی شخصیت شده است. شاید این همان ویژگیای باشد که بعضا تحت عنوان بازی درونی از آن یاد میشود. ناگفته نماند اگر نبود حضور درخشان دو بازیگر خردسال فیلم و کارگردانی درست و هدایت صحیح آنها، شاید کار برای حامد بهداد و اجرای این نقش چندان ساده نمیبود. به بیان دیگر، باید گفت که این ترکیب دو بازیگر خردسال، بهداد و شیرین که حضور غیرفیزیکی دارد، باعث شده اجرای گروه بازیگران بهیادماندنی از آب درآید.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد؛ «پیر پسر» برگزیده روتردام شد
- «گیج گاه» نامزد سه جایزه جشنواره پالرمو شد
- گفتگو با عادل تبریزی کارگردان «گیجگاه»/ سینمای ایران هیچ مراقبتی از هنرمندان واقعی خود نمیکند
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- «قهوه ترک» از سوم خرداد به فیلمنت میآید/ معرفی بازیگران سریال
- معرفی برگزیدگان جشنواره فیلمهای ورزشی/ حامد بهداد جایزهاش را به جمشید هاشمپور اهدا کرد
- حقایقی درباره فیلمهای شب و هرشب تنهایی : فیلمهایی درباره ۱۷میلیون زائر
- آغاز فیلمبرداری فیلم «پیر پسر»
- سریال «میخواهم زنده بمانم» در فیلیمو رایگان شد
- حامد بهداد و لیلا حاتمی در فیلم سینمایی «پیر پسر» بازی میکنند
- حامد بهداد بازیگر «باب مارلی» شد
- روایتی غافلگیرکننده از یک قصه تکراری
- غافلگیرکننده و فراتر از انتظار
- همایون شجریان برای سریال «میخواهم زنده بمانم» میخواند
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- الهه گودرزی داور جشنواره بینالمللی فیلم زنان بیروت شد
آخرین ها
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- تمرینات فشرده «مجنون آن لیلی» ادامه دارد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما