-
مهرزاد دانش منتقد سینما در صفحه اینستاگرام ماهنامه فیلم نوشت : بازی فلان بازیگر خانم ایرانی در بهمان فیلم فیلمساز آمریکایی، نصب عکس فلان رهبر گروه سیاسی روی دیوار بهمان خواننده لبنانی، تغییر جنسیت آن یکی بازیگر مرد ایرانی… کافی است چنین گزارههایی در شبکههای اجتماعی درج شود تا انواع و اقسام تحلیلها و قضاوتها و زندهباد و مردهبادها و هو و هوراها و لودگیها و جلوهگریها از فلان زردنویس مجازی گرفته تا بهمان شخصیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و رسانهای و… راه بیفتد و موج گیرد تا زمان گزاره دیگر و موجسواریهای دیگر.
چه خبر است که تا هر حرف و حدیث و شایعه و راست و دروغ در حد چهار خط در توییتر و اینستاگرام و فیسبوک و غیره نوشته میشود معرکه میگیریم و بدون اینکه نسبت خود و هویت و قلممان را با صحت و اهمیت و سلامت ماجرا در نظر بگیریم، دربهدر دنبال لایک و همرسانی و اینکه من اول از همه نظر و خبر دادم، خود را به آبوآتش میزنیم. که چه؟ دنبالمان کردهاند؟
در این آشفتهبازار مجازی، هر شایعه و جعل و کذب و انحرافی رخ میدهد و رخ مینمایاند. سیر کاشفان و جویندگان حقیقت در این دنیای مجازی، با خویشتنداری و تأنی و تأمل در باور و نظر حاصل میشود، وگرنه این موجهای پیاپی، هر شتابندهای را به قعر زردرنگ خود فرومیفرستد. اعتبار خبر، به وقار گیرندگی و ارسال آن است. اگر بازیگری در فیلمی بازی کرده است، مراجع رسمی تولید فیلم خبرش را میدهند؛ و اگر کسی در حوزه خصوصی زندگیاش تصمیمی گرفته، هرگاه صلاح بداند به دیگران اطلاع خواهد داد؛ این حرص مبتذل در خبرسازی و خبرپراکنی و تحلیلهای آبدوغخیاری بعد از آن، در میان برهنگان رسانهای که جز پرداختن به سطحیات، هنر دیگری ندارند، البته که سیریناپذیر است؛ خاصه آن که با زمینههای لب خزینهای هم بیامیزد.
برچسبها: مهرزاد دانش
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- آیا جنایت و قتل، متأثر از فیلم و سینما است؟/یادداشتی از مهرزاد دانش
- در نقد «آگوست اوسیج کانتی» مطرح شد؛ فیلمی آمریکایی که با فرمول «درباره الی» غافلگیر میکند
- فرصتها و تهدیدها / یادداشت مهرزاد دانش درباره برنامه مهمونی
- درباره جنجالهای اخیر پرونده حقوقی فیلم قهرمان/یادداشتی از مهرزاد دانش
- واکنش توییتری مهرزاد دانش به ترکیب هیئت داوران جشنواره /کوچه مردها
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
- ماندگار در تاریخ/ برای موفقیت فیلم «قهرمان» در کن
- مهرزاد دانش : زخم کاری را دوست ندارم ولی این روال پخش ، تمسخر بیننده های سریال است
- واکنش مهرزاد دانش به لغو جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش مهرزاد دانش به استناد مخالفان خانه پدری به بخشی از آیین نامه نظارت بر نمایش فیلمها
- گفتوگوی سینماسینما با مهرزاد دانش منتقد سینما، درباره فیلمهای رضا، قصر شیرین، قسم و سرخپوست/ بخش دوم
- گفتوگو با مهرزاد دانش منتقد سینما درباره جشنواره جهانی فیلم فجر/ استانداردترین جشنوارهای که در ایران برگزار میشود/ بخش اول
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





