ابراهیم حاتمیکیا بعد از ساخت آخرین ساخته جنجالیاش؛ «به وقت شام»، برای ساخت «خروج» آماده میشود؛ فیلمی که شیوهای دیگر از تبلیغات را در پیش گرفته است.
به گزارش سینماسینما، روزنامه شرق نوشت: بسیاری از سازندگان آثار سینمایی، به دنبال تجربههایی جدیدتر یا به نوعی تفاوت در آثارشان هستند. به نظر میرسد بسیاری از سازندگان آثار سینمایی در تعریف واژه متفاوت دچار اشتباه هستند و انگار این واژه برای برخی از مخاطبان سینما نیز دیگر اعتباری ندارد، اما شاید استفاده اشتباه از واژه متفاوت به عرصه تبلیغات آثار سینمایی هم تسری پیدا کرده است.
تولیدکنندگان و کارگردانان قبل از آنکه فیلم به مرحله تولید برسد، مانند شیوه پیشتولید شیوه پیشتبلیغات را نیز کلید میزنند. شاهد این ادعا فیلم «خروج»، به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیاست که تولیدش تا مدتی دیگر آغاز خواهد شد. «خروج» بیستمین فیلم این کارگردان ارزشی است. بر اساس نوشته خبرآنلاین، این فیلم زندگی گروهی از پنبهکاران شهرستانی است که باران محصولاتشان را از بین میبرد و وعدههایی که مسئولان به آنها دادهاند توخالی از آب درمیآید. اما در روایتی دیگر فیلم خروج داستان ساکنان روستایی است که قرار است دستهجمعی برای اعتراض به وضعیتشان نزد هیئت دولت بروند. با این کوتاهنوشتهها درباره موضوع فیلم میتوان حدس زد این فیلم جزو فیلمهای جنجالبرانگیز این سالها باشد که بهسرعت وارد مجادلههای سیاسی و جناحی شود. در این میان نکته جالبتوجه دیدن فیلمی است که تبلیغاتش از همین حالا و از زمان پیشتولید آغاز شده.
بازیگر پرسابقه سینمای ایران، فرامرز قریبیان که نخستین همکاری با حاتمیکیا را در «خروج» تجربه میکند، در گفتوگو با آویتی فیلم به فیلمنامه خوب این اثر اشاره کرده و میگوید: «وقتی فیلمنامه را خواندم، بسیار خوشم آمد. فکر میکنم این بهترین فیلمی باشد که بازی میکنم. برای بازی در این فیلم، فیلمنامه برایم اصل بر هر چیز دیگری است. فیلمنامه «خروج» جای کار زیادی دارد».
قریبیان، بازیگر بهیادماندنی فیلم «گوزنها»، در ادامه مصاحبهاش دلایل دیگری برای انتخاب فیلم «خروج» آورده است: «در این فیلم نقش اول را دارم و مورد دیگر در انتخاب این فیلم خود حاتمیکیاست. وقفهای که در بازیهای من در سینما ایجاد شده خارج از اراده من است. در واقع فیلمنامهها چیزی نبودند که قبول کنم وگرنه پیشنهادهای زیادی شاید حدود ۱۵،۱۴ پیشنهاد به من شده که در بعضی از فیلمها نقش اول هم بودهام».
روزنامه سازندگی نیز در گزارشی درباره فیلم «خروج»، در توضیح تازهترین ساخته ابراهیم حاتمیکیا نوشت: «ایده اولیه فیلم به ۱۰ سال قبل و اواخر دهه ۸۰ برمیگردد. ماجرا قصه رویارویی آدمی بود که ظلمی به او شده بود و جماعتی که نمیخواستند صدای او را بشنوند و فرد معترضی که میخواست صدایش را به گوش مسئولان برساند. تحقیقات زیادی انجام شد و ایده اصلی این بود که فردی برای انتقال حرفش از شهرش بیرون بزند و راهی جایی دیگر شود. برای ساخت این فیلم به نام «ج» با بنیاد فارابی توافق شده بود، اما تا ۱۰ سال حاتمیکیا به طراحی ایده بهتری نرسید. حاتمیکیا در این سالها گفتوگوهایی با فعالان سیاسی چپ و راست و جامعهشناسان معترض داشت که اعتراض پوچ و توخالی نباشد و علت آن در جامعه ایرانی روشن باشد. ابراهیم حاتمیکیا یک گروه جوان را برای فیلمنامهنویسی همراه خود کرده بود. پاییز سال ۹۷ در اوج التهابات برجام و ترامپ یکی از اعضای گروه فایلی صوتی از اتفاقی در یکی از شهرهای کوچک ایران فرستاد که انگار بر اساس طرحی بود که حاتمیکیا طراحی کرده بود و حاتمیکیا تصمیم گرفت خودش فیلمنامه این فیلم را بنویسد و با بیشتر از ۳۰ نفر از افراد مرتبط با آن حادثه مصاحبه کرد تا برسد به یک فیلم جادهای به نام «خروج».
حاتمیکیا در سومین همکاری با مؤسسه اوج به سراغ ایدهای رفته که تا به حال اوج روی آن سرمایهگذاری نکرده؛ ایده اعتراض مردم که دستاوردی تازه برای اوج به حساب میآید و فیلمی که نوک تیز انتقاداتش به انفعال و بیتحرکی و بوروکراسی دولتیهاست و بیش از همه بیعملی و باری به هر جهت بودن سیستم را نقد میکند».
بدونشک ابراهیم حاتمیکیا یکی از مهمترین فیلمسازان بعد از انقلاب است. او با نزدیکشدن به خطوط قرمز و گاهی عبور از آنها و بیان دیدگاههای انتقادی به سیاست و مسائل اجتماعی خیلی زود مورد توجه مخاطبان سینما و سینمایینویسان قرار گرفت. بدونشک بسیاری از ساختههای او را باید در زمره مهمترین و بهیادماندنیترین فیلمهای سینمای ایران دستهبندی کرد. «دیدهبان»، «مهاجر»، «بوی پیراهن یوسف» و «آژانس شیشهای» فیلمهایی از این دست هستند که امضای او بهعنوان هنرمندی دغدغهمند را بر پیشانی دارند، اما آثار او از جایی بهبعد رنگوبوی دیگری به خود گرفت. «دعوت» با ترسیم فضایی زنانهتر و صحبت از دغدغهای اجتماعی عملا فیلم ناکامی در کارنامه اوست و «گزارش یک جشن» از جمله فیلمهایی است که از فضای غالب فیلمهای حاتمیکیا فاصله میگیرد. «گزارش یک جشن» در کارنامه ابراهیم حاتمیکیا فیلمی توقیفشده باقی میماند. او مسیرش را با فیلمهایی دیگر ادامه میدهد؛ مسیری که همواره حاشیههایش پررنگتر از متن است و فیلمهای «چ»، «بادیگارد» و «به وقت شام» که هر یک مخالفان و موافقان بسیاری دارد که حواشی پیرامون این فیلمها از کارگردان مؤلف سینمای ایران، شمایل مردی همیشه معترض را برای علاقهمندان سینما ترسیم میکند.
ابراهیم حاتمیکیا بعد از ساخت آخرین ساخته جنجالیاش؛ «به وقت شام»، برای ساخت «خروج» آماده میشود؛ فیلمی که شیوهای دیگر از تبلیغات را در پیش گرفته است. از سوی دیگر روایتهایی که از تازهترین ساخته او به گوش میرسد باز هم حاتمیکیا را وارد جناحبندی سیاسی خواهد کرد. سالهاست که بسیاری از او و آثارش بهعنوان پربحثترین ساختههای سینمای ایران یاد میکنند و به نظر میرسد این تعاریف خیلی هم برای حاتمیکیا آزاردهنده نیست.
گویا امسال، سینمای ایران سال متفاوتی را به لحاظ حضور فیلمسازان نسلهای مختلف تجربه خواهد کرد. داریوش مهرجویی نیز از دیگر کارگردانهایی است که به سراغ ساخت اثر جدیدی رفته. فیلمنامه این فیلم را مهرجویی و وحیده محمدیفر به نگارش درآوردهاند. «لامینور» بیستوششمین فیلم بلند سینمایی داریوش مهرجویی است که علی نصیریان بعد از سالها مقابل دوربین او قرار خواهد گرفت؛ همکاریای که از نگاه نصیریان میتواند مثبت باشد. با همه اینها باید منتظر ماند و دید نتیجه تولیدات اخیر سینمای ایران چه خواهد بود و در این رقابت کدامیک از فیلمسازان مخاطبانشان را راضی نگاه خواهند داشت.
انتهای پیام
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاخیر یک هفتهای در اکران «شب طلایی» حاتمیکیا
- سید محمود رضوی تهیهکننده سریال «حضرت موسی(ع)» شد
- سیمافیلم در اطلاعیهای اعلام کرد: ساخت سریال «موسی(ع)» به کارگردانی حاتمیکیا متوقف نشده است
- شب حسرت ابراهیم حاتمیکیا و حضور مسعود کیمیایی در موزه سینما
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
- کیوان مقدم مدیر هنری سریال حضرت «موسی» شد
- برشهای کوتاه/ تصاویری از هجدهمین جشنواره فیلم فجر
- ابراز نگرانی فرزندان سلحشور از تغییرات احتمالی در فیلمنامه سریال «حضرت موسی(ع)»
- چرا ابراهیم حاتمیکیا سریال حضرت موسی (ع) را میسازد/ علاقه به ساخت اثری قرآنی؛ ادای دین به فرجالله سلحشور
- خروج از مدیوم سینما/ نگاهی به فیلم «خروج»
- راز نهفته، نگفته باقی ماند!/ نگاهی به فیلم «چ»
- اعلام جزئیات نحوه نمایش آنلاین فیلم “خروج”
- الماسی: “خروج” به اتفاقی میپردازد که به آلام مردم گره خورده
- نگاه خیره به موقعیت شکاف خورده ی خاورمیانه ای: پونکتوم به وقت شام / نقد مفصل احمد میراحسان بر فیلم متاخر ابراهیم حاتمیکیا
- نمایش «به وقت شام» در بازار جشنواره کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری