سینماسینما، بهرنگ ملکمحمدی
فیلمسازی در ایران در تمام تاریخ پرقصهاش همواره دو سویه و شکل داشته است. نخست یک روند مافیایی و تجاری و در سویه دیگر، تلاشهای آدمهایی عاشق سینما و هنرمند به معنای واقعی کلمه که در تمام این سالها مهجور ماندهاند. فیلم کوتاه انیمیشن شکلی از فیلمسازی است که هرگز در طول تاریخ اکران و سالنداری در ایران امکان دیده شدن نداشته و حالا در اکران امسال فیلمهای کوتاه گروه سینمایی هنر و تجربه دو فیلم «بدو رستم بدو» و «داش آکل» این فرصت تاریخی به آنها اهدا شده است. دو اثری که سوای هر نقد و نظری درباره آنها باید برای دیده شدنشان بسیار خوشحال بود و دانست که اساسا فیلم کوتاه در هر نوعی بر خلاف یک تصور غلط و رایج در ایران نه زمینه فیلم بلند است و نه این دو شکل فیلمسازی به هم ارتباطی دارند. البته در ایران هیچ فیلمساز کوتاهی برای همیشه در این عرصه نمانده است، اما در حوزه انیمیشن کوتاه اتفاقا این امکان بسیار وجود دارد و تجربههای جهانی نشان میدهد انیمیشن کوتاه یک قالب کاملا مستقل و آرتیستیک در حوزه فیلمسازی است.
انیمیشن کوتاه یک جایزه مستقل اسکار با قدمت حدود ۹۰ ساله دارد. این بهتنهایی میتواند نشان دهد این شکل فیلمسازی تا چه حد در سینمای جهان جدی گرفته میشود. شکلی که به دلیل جذابیتهای ساختاری و زمان کوتاه زیر ۴۰ دقیقهای برای مخاطب در هر محدوده سنی جذاب است و اکران آن هم میتواند باعث تنوع و رنگآمیزی متفاوتی در سلیقه مخاطب شود. از همین رو میتوان امیدوار بود فیلمهای کوتاه انیمیشن بهزودی به یک بسته مستقل در اکران فیلمهای هنر و تجربه تبدیل شوند. امکانی که میتواند به زیربنای اقتصادی انیمیشنسازی در ایران کمک بسیاری داشته باشد و آن را از شکل دکوراتیو به یک هنر اجرایی و مستقل از بودجههای دولتی تبدیل کند. کاری که قطعا علاوه بر سینما ، تلویزیون هم باید وارد آن شود و پخش تلویزیونی یکی از راهکارهای آن است.
در روزگار دانشجویی ساختن فیلم تمام آرزویمان بود. در این میان بودند همدانشکدهایهایی که راه سختتر را انتخاب کردند و به سراغ انیمیشنسازی رفتند؛ کاری که یکی دو نفر از آن دوستان تا به امروز هم نجیبانه و در خلوت انجام میدهند و از جهان شلوغ و عمدتا تقلبی این روزهای ارائه آثار هنری توقعی جز دیده شدن ولو به شکل محدود ندارند. این روند با تلاشهای گروه هنر و تجربه آرام آرام در حال شکلگیری است و میتواند مخاطراتی هم با خود داشته باشد. خطراتی از جنس همان بلایی که در این سالها بر سر فیلم کوتاه آمد و جشنوارههای پیرامونی آن را نه به سوی اصالت فیلم کوتاه که به سمت تجارتهای پرسود متمایل کرده است. آفتی که میتواند هر نوع فیلمسازی در ایران را تهدید کند و کاش فیلم کوتاه انیمیشن از آن در امان بماند…
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام آثار پویانمایی کوتاه نهمین جشنواره فیلم شهر/ معرفی داوران بخش فیلمهای کوتاه داستانی
- حمایت معکوس؛ سازوکارهای حمایتی ناکارآمد، انیمیشن ایران را زمینگیر کرده است
- چرا ایران هنوز کارشناسی انیمیشن ندارد؟
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- اولین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویاهای رنگی» برگزار شد؛ امیدواریم اکران انیمیشن کوتاه ادامه پیدا کند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جایزه جشنواره انسی برای انیمیشن ایرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





