سینماسینما، بهرنگ ملکمحمدی
فیلمسازی در ایران در تمام تاریخ پرقصهاش همواره دو سویه و شکل داشته است. نخست یک روند مافیایی و تجاری و در سویه دیگر، تلاشهای آدمهایی عاشق سینما و هنرمند به معنای واقعی کلمه که در تمام این سالها مهجور ماندهاند. فیلم کوتاه انیمیشن شکلی از فیلمسازی است که هرگز در طول تاریخ اکران و سالنداری در ایران امکان دیده شدن نداشته و حالا در اکران امسال فیلمهای کوتاه گروه سینمایی هنر و تجربه دو فیلم «بدو رستم بدو» و «داش آکل» این فرصت تاریخی به آنها اهدا شده است. دو اثری که سوای هر نقد و نظری درباره آنها باید برای دیده شدنشان بسیار خوشحال بود و دانست که اساسا فیلم کوتاه در هر نوعی بر خلاف یک تصور غلط و رایج در ایران نه زمینه فیلم بلند است و نه این دو شکل فیلمسازی به هم ارتباطی دارند. البته در ایران هیچ فیلمساز کوتاهی برای همیشه در این عرصه نمانده است، اما در حوزه انیمیشن کوتاه اتفاقا این امکان بسیار وجود دارد و تجربههای جهانی نشان میدهد انیمیشن کوتاه یک قالب کاملا مستقل و آرتیستیک در حوزه فیلمسازی است.
انیمیشن کوتاه یک جایزه مستقل اسکار با قدمت حدود ۹۰ ساله دارد. این بهتنهایی میتواند نشان دهد این شکل فیلمسازی تا چه حد در سینمای جهان جدی گرفته میشود. شکلی که به دلیل جذابیتهای ساختاری و زمان کوتاه زیر ۴۰ دقیقهای برای مخاطب در هر محدوده سنی جذاب است و اکران آن هم میتواند باعث تنوع و رنگآمیزی متفاوتی در سلیقه مخاطب شود. از همین رو میتوان امیدوار بود فیلمهای کوتاه انیمیشن بهزودی به یک بسته مستقل در اکران فیلمهای هنر و تجربه تبدیل شوند. امکانی که میتواند به زیربنای اقتصادی انیمیشنسازی در ایران کمک بسیاری داشته باشد و آن را از شکل دکوراتیو به یک هنر اجرایی و مستقل از بودجههای دولتی تبدیل کند. کاری که قطعا علاوه بر سینما ، تلویزیون هم باید وارد آن شود و پخش تلویزیونی یکی از راهکارهای آن است.
در روزگار دانشجویی ساختن فیلم تمام آرزویمان بود. در این میان بودند همدانشکدهایهایی که راه سختتر را انتخاب کردند و به سراغ انیمیشنسازی رفتند؛ کاری که یکی دو نفر از آن دوستان تا به امروز هم نجیبانه و در خلوت انجام میدهند و از جهان شلوغ و عمدتا تقلبی این روزهای ارائه آثار هنری توقعی جز دیده شدن ولو به شکل محدود ندارند. این روند با تلاشهای گروه هنر و تجربه آرام آرام در حال شکلگیری است و میتواند مخاطراتی هم با خود داشته باشد. خطراتی از جنس همان بلایی که در این سالها بر سر فیلم کوتاه آمد و جشنوارههای پیرامونی آن را نه به سوی اصالت فیلم کوتاه که به سمت تجارتهای پرسود متمایل کرده است. آفتی که میتواند هر نوع فیلمسازی در ایران را تهدید کند و کاش فیلم کوتاه انیمیشن از آن در امان بماند…
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- دوبله آثار کودک حساس، مهم و پر از ظرافت است
- «عصرانه با انیمیشن»؛ بزرگداشت سعید توکلیان برگزار شد
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره مراکش
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- اولین کارگاه انتقال تجربه بسته انیمیشن «رویاهای رنگی» برگزار شد؛ امیدواریم اکران انیمیشن کوتاه ادامه پیدا کند
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جایزه جشنواره انسی برای انیمیشن ایرانی
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- «ژولیت و شاه» به پایان مرحله صداپیشگی رسید
- «ممنونم دکتر فارسی»، جریان سیال ذهن و داستان مینو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری