معاون دبیر و رییس دبیرخانه مرکزی سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به برگزاری مجازی بازار فیلم این دوره از جشنواره، گفت: همه برنامهریزیها برای تامین امنیت فیلمها صورت گرفته است.
به گزارش سینماسینما، امیر اسفندیاری درباره جزئیات برگزاری بازار فیلم جشنواره سیوهشتم جهانی فجر در شرایط همهگیری کرونا گفت: در فضایی که بعد از کرونا اتفاق افتاد تصمیم گرفتیم نمایش فیلمها در جشنواره جهانی فیلم فجر امسال به شکل فیزیکی و برگزاری بازار به شکل مجازی در دستور کار قرار گیرد.
به این ترتیب آنچه در قالب بدنهی خود جشنواره در کشورمان برگزار میشود به شکل فیزیکی خواهد بود و بازار فیلم که شرکتکنندگان داخلی و خارجی در آن حضور دارند به شکل مجازی برپا میشود.
او افزود: همانطور که پیش از این در مقررات اعلام شده است، تاریخ پنجم تا دوازدهم خردادماه برای برپایی این رویداد تعیین شده است و با توجه به تجربیاتی که در طول دوران کرونا در جشنوارههای دیگر اتفاق افتاده و قوت گیری کتابخانههای برخط ویدیویی، تصمیم قطعی جهت بهرهگیری از این فضاها برای برپایی بازار فیلم اتخاذ شد.
اسفندیاری با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه در این میان حفظ امنیت فیلمها بود، گفت: بسیاری از جشنوارههای بینالمللی فیلم از کتابخانه ویدیویی پلتفرم سیناندو (Cinando) بهره بردند.
این پلتفرم، جهت ارائه محتوای بصری غیرقابل دانلود، در سالهای اخیر، از خدمات شرکت شیفت ۷۲ (Shift ۷۲) استفاده کرده است. تیم برگزاری جشنواره هم در این دوره خاص، در نهایت به این نتیجه رسید که با سیناندو و شیفت ۷۲ همکاری کند.
این شیوه که پیش از این در جشنوارهها و بازارهایی چون کن، تورنتو، ورشو و تالین مورد استفاده قرار گرفته است، با گسترش برنامه و تغییراتی جهت اعطاء امکان تصمیمگیری به صاحبان آثار در بازار فیلم ایران (IFM) مد نظر قرار گرفت.
وی اضافه کر د: با توجه به مذاکراتی که با مسئولان پلتفرمها انجام شده، برای کسانی که آثارشان در بازار مجازی فجر به نمایش در میآید مزایایی در نظر گرفته شده است که از جمله آن میتوان به عضویت رایگان در پلتفرم سیناندو اشاره کرد.
او ادامه داد: در این دوره از بازار جشنواره جهانی دو گروه شرکتکنندگان بازار و مهمانان جشنواره برای دیدن فیلمهای بازار درخواست خود را به صورت مستقیم به صاحب اثر ارائه میدهند و در صورت تایید، امکان تماشای فیلم برای این دو گروه فراهم میشود.
افزونههای لازم برای تحقق این موضوع که امکان نمایش فیلمها در بازار را در کمال امنیت و بدون هیچگونه نگرانی فراهم میکند، در چارچوب برنامهریزیها و مذاکراتی تخصصی پیگیری شده و به نتیجه رسیده است. برای مذاکرات یک به یک میان صاحبان آثار ایرانی و شرکتکنندگان بینالمللی هم توافقات لازم با شرکتی متخصص در ارائه اتاقهای ملاقات مجازی صورت پذیرفته است.
این مدیر سینمایی درباره ویژگی فیلمهای ایرانی که امکان حضور در بازار فیلم جشنواره امسال را دارا هستند، گفت: بازار امسال با حضور فیلمهای ایرانی، صاحبان آثار و شرکتهای خارجی برگزار میشود و نکته قابل توجه درباره شرکتهای ایرانی این است که برای حضور در بازار حتما باید فیلمی در جمع آثار منتخب داشته باشند. به روال هر سال فیلم های ایرانی جشنواره هم از میان فیلمهای منتخب برای نمایشهای بازار برگزیده خواهند شد.
بازار فیلم جشنواره به منظور معرفی تولیدات یک سال سینمای ایران به مهمانان، خریداران، مدیران جشنوارههای جهانی و نمایندگان شرکتهای پخش بینالمللی حاضر در این رویداد، امکان ارائه مجازی فیلمها را میدهد.
متقاضیان نمایش فیلمها در بخش نمایشهای بازار سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر میتوانند با مراجعه به پایگاه www.fajriff.com اثر خود را جهت ارائه نسخه فیزیکی به دبیرخانه فیلمهای ایرانی ثبت نام کنند.
فیلمهای ایرانی برای آنکه امکان حضور در بازار فیلم را داشته باشند باید در فاصله زمانی آغاز دی ماه ۱۳۹۸ تا پایان فروردین ۱۴۰۰ آماده نمایش شده باشند و به هیچ وجه اکران سینمایی، نمایش تلویزیونی، اینترنتی و شبکه نمایش خانگی نداشته باشند.
البته با توجه به محدودیت تعداد فیلمهای قابل بارگذاری در پلتفرم امن بینالمللی، فیلمهای مورد نظر به سبک و سیاق معمول توسط دبیر با همکاری مشاورین و مسئولین برگزارکننده جشنواره انتخاب خواهند شد.
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از تاریخ ۵ تا ۱۲خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور در تهران برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران