بازیگر فیلمهایی چون «مهر هفتم» و «جنگ ستارگان» در ۹۰ سالگی درگذشت.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ورایتی، ماکس فون سیدو بازیگر سوئدی که نامش یادآور فیلمهای مهم اینگمار برگمان بود، در ۹۰ سالگی فوت شد. این بازیگر که دیروز یکشنبه درگذشت، با ایفای نقش شوالیه آنتونیوس بلوک در فیلم «مهر هفتم» در سال ۱۹۵۷ ساخته اینگمار برگمان ماندنی شد.
وی که به عنوان نماد مرد مدرن در فیلمهای برگمان شناخته میشود در فیلمهایی چون «همچون در یک آیینه» و «شرم» نیز بازی کرده بود.
این بازیگر که ۱۰ آوریل ۱۹۲۹ در شهر لوند سوئد به دنیا آمده از سال ۱۹۴۹ وارد حرفه بازیگری شده بود. وی با بازی در نقش لاسفاردر «پل فاتح» در سال ۱۹۸۷ برای اولین بار نامزد جایزه اسکار شد و با بازی در نقش مستاجر در فیلم «فوقالعاده بلند و بیش از حد نزدیک» در سال ۲۰۱۲ برای دومین بار نامزد آکادمی اسکار شد.
او با کارگردانهای برجسته سینما کار کرد که دیوید لینچ، وودی آلن و مارتین اسکورسیزی از آن جمله هستند.
فون سیدو سال ۲۰۰۲ با تام کروز در تریلر علمی تخیلی «گزارش اقلیت» ساخته استیون اسپیلبرگ دیده شد و از بازیگران فصل ششم سریال «بازی تاج و تخت» بود. او در فیلم هفتم «جنگ ستارگان» نیز نقشآفرینی کرد.
ماکس فون سیدو جایزه فرهنگی بنیاد سلطنتی سوئد را سال ۱۹۵۴ و نشان لژیون دونور را سال ۲۰۱۰ دریافت کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «همچون در یک آیینه»؛ اکنون در آیینه به شکلی تار میبینیم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- مصائب روح مسیح، وقتی خود را بر صلیب، رهاشده یافت
- رام کردن اشباح
- «ساموئل ال. جکسون» و «لیو اولمان» اسکار افتخاری میگیرند
- بلوغی مهرورزانه در روزهای کهنسالی/ تاملاتی زنانه بر فیلم «توتفرنگیهای وحشی»
- نمایش اثر درخشان تارکوفسکی در جشنواره جهانی فجر
- سکانس طلایی/ ساعت گرگ و میش
- برشهای کوتاه/ آینهها در فیلمهای اینگمار برگمان
- ترجمه و زیرنویس اختصاصی سینماسینما/ ویدئویی از مصاحبه مطبوعاتی فدریکو فلینی و اینگمار برگمان
- محمدعلی کشاورز از دوستی و همکاری با ماکس فون سیدو میگوید/ هنرپیشهای جسور و توانا
- سکانس طلایی/ مهر هفتم
- بازیگری که با مرگ شطرنج بازی کرد/ به بهانه مرگ ماکس فون سیدو
- دوباره سازی سینمای برگمان، بخش سوم؛ «نور زمستانی»، «نخستین اصلاحگر» پل شرایدر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





