جنجالها و حاشیههای مدیریت شبکه سه سیما، در چند ماه گذشته، در صدر اخبار فرهنگی، اجتماعی و ورزشی کشور بوده است. از حکومت ستاره مربعها بر تولیدات این شبکه و تعطیلی برنامه «نود» گرفته تا مهاجرت مزدک میرزایی به شبکههای ماهورهای و پخش مستندی با عنوان «قدیس»، همگی با واکنشهای منفی زیادی مواجه شدهاند. سیدعبدالجواد موسوی، در یادداشتی در خبرآنلاین ، به مدیریت شبکه سه سیما پرداخته است.
سیدعبدالجواد موسوی: مدیر جوان شبکه سوم سیما در حال تکرار تجربههایی است که بارها و بارها ناکارآمدی و شکستشان اثبات شده. تجربههایی که حاصلی جز بردن رونق مسلمانی نداشته و نه تنها به جذب حداکثری منجر نشده بلکه همان اقلیت پایبند و متعهد به آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی را نیز مجبور کرده تا برای حفظ آبروی خود به کنجی پناه ببرند و برای این که در زمره لشگریان امثال آقای فروغی تعریف نشوند، اعتقاداتشان را پنهان کنند.
آیا مدیر جوان نسبت به آن چه انجام میدهد، هیچ وقوفی ندارد؟ پاسخ هرچه باشد، ادامه فعالیت او یک فاجعه بزرگ محسوب میشود. یا نسبت به آن چه انجام میدهد ناآگاه است که در این صورت ماندنش در چنین مقامی جنایتی است هولناک در حق فرهنگ و هنر و سیاست و اجتماع این سرزمین و یا آگاهانه کمر به نابودی آخرین بهانههای کوچک خوشبختی این مردم بسته که در آن صورت نیز باید بیدرنگ برکنار شود و در محکمهای عادلانه پاسخگوی این همه خرابکاری باشد. نظام جمهوریاسلامی پس از گذشت بیست و خوردهای سال هنوز نتوانسته زخمهایی را که برنامه بیهویت «هویت» برجای گذاشته مرهم نهد. قتلهای زنجیرهای و اتوبوس ارمنستان و دیگر آبروریزیهای بزرگ از نتایج و توابع همان برنامهای بود که در ظاهر دغدغه حفظ هویت قومی و دینی را داشت اما بی پروا میبرید و میشکست و میدرید تا عرصه را برای برکشیدن پهلوان پنبههایی فراهم کند که این روزها دور یک میز مینشینند و در غیاب حتی یک صدای مخالف، سلیقههای عامیانه خود را به عنوان صدای غالب به مردم قالب میکنند.
مدیر جوان شبکه سه در حال تکرار تجربه مدیرانی است که توانستند ظرف کمتر از دو سه سال یکی از پرتیراژترین روزنامههای کشور را به چنان حضیضی درغلتانند که شان و اعتبارش از کاغذ باطلهای کمتر باشد و جز دشنامهایش هیچ چیز قابل اعتنایی در آن یافت نشود. اشتباه نشود، هیچ آدم عاقلی با نقد شاملو وعباس کیارستمی مشکلی ندارد. همانطور که هیچ آدم منصفی با کنترل عادل فردوسیپور و رقیب تراشیدن برای او مشکلی ندارد. اما نقد کجا و خصومت ورزیدن و یک طرفه به قاضی رفتن و حکم تکفیر صادر کردن کجا؟ عرصه را برای رقابت فراهم آوردن کجا و حذف فیزیکی و معنوی کجا؟ اتفاقا مدیر شبکه جوان و نظائر او با عملکرد غلط اندر غلط خود سبب میشوند تا شاملو و کیارستمی و فردوسیپور در مقام قدیس بنشینند چرا که منتقدان درست و حسابی این بزرگواران، برای این که در کنار فروغیها تعریف نشوند، مهر بر لب زده، خون میخورند و خاموش میمانند.
در چنین فضای غبارآلوده و مسمومی، جایی برای شنیدن حرف حساب باقی نمیماند. در این فضای دوقطبی، تو یا قهرمانی یا مزدور. یا فرشتهای یا دیو. و ناگفته پیداست در منظر عامه مردم که حوصله تحقیق و تفحص و مطالعه ندارند و کانالهای تلگرامی برای اکثر آنان حکم وحی منزل دارد، دیو و مزدور کسی است که مورد قبول حافظان وضع موجود باشد و قهرمان و فرشته کسی که مورد غضب آنان. و این وضعیت مضحک را چه کسی پدیدآورده: مدیر جوان و امثال او که گمان میبرند تنها حارسان دین خدا و رسول خدایند و اگر نباشد غیرت و حمیت آنها، عنقریب است که بر کره زمین نشانی از دیانت و معنویت برجای نماند و غربزدهها و لائیکها و ضدانقلابها و روشنفکرها و استحاله شدهها، ته مانده ارزشها را به یغما برند. ای کاش میتوانستند اندکی از منیتی که سرتاسر وجودشان را فراگرفته، فاصله بگیرند تا با گوش جان بشنوند سخن لسانالغیب را که فرمود: «در بحر مایی و منی افتادهام، بیار / می، تا خلاص بخشدم از مایی و منی»
ای کاش خود را محور حق و باطل نمیدانستند و مستعد شنیدن این کلام حکیمانه بودند: «فکر خود و رای خود در عالم رندی نیست / کفر است در این مذهب خودبینی و خودرایی»
ای کاش…اما گویی به حکم «صم بکم عمی فهم لایعقلون» دچار آمدهاند و هیچ سخنی را جز مدح و ثنای خود نمیشنوند. اگر مومن بودند از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشدند اما گویی از ایمان بهرهای جز پیشانی پینه بسته و پیراهن بر روی شلوار افتاده و بستن دکمهای که راه پمپاژ خون به مغز را میبندد، ندارند و تفکر الساعه افضل من عباده سبعین سنه را یک بارهم به گوش جان نشنیدهاند. مگر میتوان دعوی پیروی از رسول خدا را داشت اما این همه به عقل بیاعتنا بود؟ مگر میتوان یک عمر به نام انجام تکلیف الهی نتیجه فاجعهآمیز گرفت و باز بر همان اشتباه پیشین اصرار ورزید؟ آیا آن همه تجربههای تلخ و شکست خورده نباید یک بار این دوستان را به این فکر میانداخت که در اصل آن چه تکلیفش میپندارند، بازنگری کنند؟ آیا مرکز جهان برای ابد درست همان جایی است که این دوستان خرشان را پارک کردهاند؟ نمیدانم گفتن این حرفها فایدهای دارد یا نه؟ با ناامیدی تمام مینویسم و با این یقین گزنده و طاقتسوز: که هیچ گوشی نمیشنود و هیچ پاسخی نمیآید. آیا همانند اسلاف خود به این خرابیهای پی در پی باید امیدوار باشم و برای دلخوشی خودم و دیگران زمزمه کنم: «خرابی چون که از حد بگذرد آباد میگردد؟»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دشمنان متجدد داریوش مهرجویی و مرضیه برومند
- یک فرصت طلایی برای خائن کشی/ به بهانه پخش مینیسریال «خائنکشی»
- جاودانگی صدا تا ابد/ به مناسبت سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان
- آیدا و دیدهی بهنگامِ حیرت
- وقتی سروش صحت روشنفکر میشود
- نسخه مرمتشده «سلطان» در سینماتک خانه هنرمندان روی پرده میرود
- انیمیشن «هفت شهر»؛ طراحی و کارگردانی از علیاکبر صادقی با صدای احمد شاملو
- مهجور
- زنده تر از تو کسی نیست
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- «تنهایی یک دونده سینما»/ به من نگو دوسِت دارم که باورم نمیشه!/«قدیس» فیلمی درباره احمد شاملو!
- واکنش سید محمد بهشتی به مستند احمد شاملو/ توصیهام این است که تلویزیون نبینید
- صبر ایوب/یادداشتی از سید عبدالجواد موسوی
- از کیمیایی باید ترسید
- حاج کاظم با همه خطاهایش هر چه بود سوز داشت، دود نداشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





