قیمت بلیت کنسرت، برای سومینبار طی امسال گران شد تا سقف اجرای زنده موسیقی، با افزایش ۱۸درصدی به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برسد.
به گزارش سینماسینما، قیمت بلیت کنسرت برای سومینبار طی امسال گران شد و به سقف ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. این افزایش قیمت در شرایطی رخ داده که حداکثر قیمت بلیت، پیش از این ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است.
مقوله افزایش قیمت بلیت برای سال ۱۴۰۳، موضوع تازهای نیست. کنسرتها، فروردین امسال را با ۸۹۵ هزار تومان آغاز کردند. این رقم برای مهرماه به ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و اکنون نیز به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. سقف قیمت بلیت کنسرت برای اجراهای تا ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۷۹۹ هزار تومان بود. این رقم برای سال ۱۴۰۱، ۶۹۹ هزار تومان و برای اجراهای سال ۱۴۰۰، ۴۹۵ هزار تومان بود. تا پیش از آغاز همهگیری کرونا نیز سقف بلیتهای کنسرت پایتخت به ۲۹۵ هزار تومان میرسید.
وقتی کنسرت سالهاست یک کالای لوکس شده
تا پیش از این، عرف بر این بود که با پایان یافتن ماه صفر و به انتها رسیدن محدودیت ۲ ماه اجرای زنده در کشور، سقف قیمت بلیت با توجه به عواملی چون افزایش تعرفههای بخش خصوصی برای تامین پروداکشنهایی چون نور، صدا، الایدیها و دستمزد کادر فنی و البته بالا رفتن چند ۱۰درصدی اجارهبهای سالنها، این افزایش قیمت بلیت در ابتدای ماراتن ۱۰ماهه فعالیت خوانندههای که عموما با بندهایی جدید برای سال جدید خود برنامهریزی کرده بودند، رقم میخورد ولی اینکه این اتفاق برای امسال از نخستین روزهای سال رقم خورده و تاکنون ۳ بار پوسته دریده، نکته عجیبی است که تاکنون سابقه چندانی نداشته است.
این روند سبب شده تا کنسرت طی سالیان اخیر به یک کالایی لوکس تبدیل شود که در انحصار قشر خاصی قرار میگیرد. تهیهکنندگان حوزه موسیقی، بارها در این مورد صحبت کرده و این موضوع را متوجه اجارهبهای سالنها دانستهاند. این سالنها بابت صدا، الایدی، بیمه مخاطبان، پارکینگ، اتاق تشریفات، سالن پذیرایی و . . . هزینههای بالایی میطلبند. حالا به این رقم دستمزد خواننده، گروه نوازنده، صدابردار و… هم اضافه و سبب میشود که حتی اگر ۳۰ صندلی یک کنسرت خالی بماند، آن برنامه، صرفه اقتصادی چندانی برای تهیهکننده موسیقی نداشته باشد.
حتی برخی از این سالنها، فاکتورهای عجیبی برای کنسرتگذارها در نظر میگیرند. به عنوان مثال بکاستیج در تمام جهان، به همراه سالن در اختیار گروه قرار میگیرد اما برخی سالنهای پایتخت، بابت این امکان و جدای از هزینه سالن برگزاری، هزینههای سنگینی دریافت میکنند که سبب میشود تا افزایش مبلغ بلیت به تنها راهکار کنسرتگذار برای صرفه اقتصادی تبدیل شود.
ضرورت ترمیم قیمت بلیت
تا پیش از این قرار بود هزینه کنسرتها با حذف برخی موارد تشریفاتی و زائد، ترمیم شود اما این اتفاق رخ نداد تا قیمت بلیت به بهای امروزی برسد. این سقف بهای بلیت نیز احتمالا تا اول فروردین سال آینده و نهایتا تا اواخر ماه صفر برقرار خواهد ماند و احتمال افزایش بها در بازههای بعدی نیز این نگرانی را به وجود می آورد، فشار اقتصادی به مخاطبان کنسرت افزایش یابد.
با نگاهی به وضعیت خرید بلیتها متوجه میشویم که این افزایش قیمت بلیت، یک سکته ناقص را در فرآیند استقبال رقم زده و سبب شده تا خوانندگان کمتری بتوانند به فروش کامل بلیتها پیش از اجرا موفق شوند. ورود هوشمندانه دفتر موسیقی به این مساله میتواند با رایزنی و تعامل، زمینه کاهش سهم سالندارها را فراهم آورد چرا که مسبب اصلی این افزایش قیمت، اجاره سالنهاست که در صورت تعدیل، قطعا قیمت بلیت نیز خواهد شکست و در چنین مرزهایی تثبیت نخواهد شد.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علیرضا قربانی در دبی و بوشهر روی صحنه میرود
- علیرضا قربانی «ایرانم» را در جنوب ایران میخواند
- تورکنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی در یزد
- فرهنگ و هنر زیر تیغ شهرداری تهران!
- ماجرای نافرجام یک کنسرت خیابانی/ شهرداری تهران آرزوی همایون را دفن کرد
- نغمهای نواخته نشد، اما طوفان معنا آفرید
- یک اتفاق تاریخی که نیفتاد؛ لغو کنسرت شجریان در میدان آزادی/ زاکانی از برگزاری در ورزشگاه آزادی خبر داد
- توضیح دفتر موسیقی وزارت فرهنگ درباره اسامی منتشر شده اجراهای خیابانی میدان آزادی
- کنسرت رایگان همایون شجریان در میدان آزادی
- بازگشت علیرضا قربانی با «ایرانم»
- علیرضا قربانی: غمِ «الهه دختر سرزمینمان» داغدارمان کرد
- محمدرضا ظریف، کنسرتش را به خلیج فارس تقدیم کرد
- آغاز تورکنسرت «ایرانم»؛ علیرضا قربانی: هرچه افتخار است برای مردم ایران است
- علیرضا قربانی با کنسرت «ایرانم» از ۴ خرداد روی صحنه میآید
- کامکارها ۱۲ اسفند روی صحنه میروند
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





