به گزارش سینماسینما، در چند روز اخیر یکی از بحث های داغ سینمای ایران مسایل مالی سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در ۲ بخش ملی و جهانی است که این موضوع تا اظهارنظر عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پی گرفته شد و وی در گفتگویی با خبرنگار مهر تاکید کرد که از نظر وی مسایل مالی همه رویدادها و قراردادهای وزارت متبوعش باید شفاف باشد و چیز پنهانی با مردم وجود ندارد.
این اظهارنظر وزیر جدید وزارت ارشاد که از دوران حضورش در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به پاکدستی و شفافیت مالی شهره بود مورد اقبال رسانه ها قرار گرفت و سرمنشا یادداشت هایی در برخی رسانه ها شد و البته آن خطی که در بین رسانه هایی که در قبال مسایل مالی جشنواره فیلم فجر سکوت نکردند، مشترک بود این بود که چه خوب است ریز هزینه ها و بودجه جشنواره های ملی و جهانی فجر در دوره سی و پنجم به افکار عمومی اعلام شود.
در این میان که بحث مسایل مالی جشنواره های فجر داغ بود، روزنامه جوان در مطلبی نوشت: «شنیده ها حاکی از پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان به خانم بازیگری است که مشاور هنری جشنواره فیلم فجر بوده است.»
تا انتشار این مطلب هیچ کدام از مقامات وزارت ارشاد به طور رسمی درباره رقم های جشنواره های فجر دوره ۳۵ مطلبی نگفته و منتشر نکرده بودند ولی به یکباره این مطلب سکوت آنها را شکست و محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره ملی فجر امروز ۱۷ مهر در بیانیه ای اعلام کرد: «متاسفانه در گزارش منتشر شده مواردی از جمله پرداخت حق الزحمه ۴۰۰ میلیون تومانی به مشاور محترم هنری دبیر جشنواره اشاره شده که کذب محض است. ضمن تقدیر از تلاش های ارزشمند جمیع هنرمندان که به رونق و اثرگذاری جشنواره یاد شده کمک کردند، اعلام می کنم به آن هنرمند شاخص حسب وظیفه و نه درخواست ایشان برای مدت ۶ ماه تلاش و حضور موثر، هر ماه حدود یک صدم عددی که به ناروا در این گزارش آن رسانه آمده، پرداخت شده است.»
و اما امروز علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و یکی از اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر هم در گفتگویی با خبرگزاری میزان درباره مساله دستمزد مشاور هنری دبیر سی و پنجمین جشنواره ملی فیلم فجر گفته است: «فارغ از اعداد و ارقامی که این روزها رسانهای شده اما هنوز صحت و سقم آن نامشخص است، حضور هنرمندان ایرانی در چنین رویداد فرهنگی مغتنم می تواند تلقی شود. حضور شخصیتهای مهم سینمایی در تمامی جشنوارههای معتبر دنیا، نه تنها قبیح نیست بلکه امریست رایج. مگر نه این است که جشنواره فجر همواره طی این سالها هنرمندان را مورد تقدیر قرار داده است؟ چگونه است که وقتی در دورهای یکی از همین هنرمندان به دست اندرکاران این رویداد مشورت داده است به یکباره، هجمههای غیراخلاقی و ارقام اثبات و تأیید نشده مطرح میشود؟ لطفا با احتیاط قضاوت کنیم و اگر هم قضاوت میکنیم، سعی کنیم داوری مان شتاب زده نباشد تا مبادا فضای سینمای ایران، دستخوش آلودگی شود.»
این اظهارنظرها درباره دستمزد یکی از مشاوران سی و پنجمین جشنواره ملی فیلم فجر در حالی مطرح می شود که در این بین سوالات مهمتری درباره مسایل مالی جشنواره های فیلم فجر در دوره سی و پنجم مطرح است و می بایست شفاف سازی درباره هزینه های جشنواره نسبت به برآورد بودجه ای که برای آنها درنظر گرفته شده بود و نحوه تامین مابه التفاوت آن در اولویت قرار گیرد.
همانطور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد منعی برای شفاف سازی مسایل مالی جشنواره های فیلم فجر وجود ندارد پس انتظار می رود سازمان سینمایی در گام بعدی هزینه کامل دو جشنواره ملی و جهانی در دوره سی و پنجم را اعلام کرده و ریز هزینهکرد این بودجه را نیز اعلام کند. همچنین لازم است نحوه ورود اسپانسرها به جشنواره های فجر نیز مشخص شود.
همچنین با توجه به اعلام حیدری مبنی بر اینکه «شفاف سازی درباره هزینه های جشنواره برای نخستین بار در دوره سی و پنجم جشنواره فیلم فجر انجام و گزارش ریز هزینه ها به دستگاه های ذی ربط در مورخ ۲۷ فروردین سال جاری ارسال شد» لذا راه سختی تا شفاف سازی رسانه ای وجود ندارد.
البته در مطلبی که حیدری امروز در اختیار رسانه ها گذاشت باز هم به رقم مشخصی اشاره نشده و صرفا با ارجاع به رقم ۴۰۰ میلیون که در گزارش روزنامه جوان اشاره شده بود، اعلام کرده که هر ماه حدود یک صدم آن رقم دستمزد به مشاور هنری پرداخت شده است.
مساله دلیل حضور این فرد، نحوه انتخابش، عملکرد وی در جشنواره و تاثیری که در ارتقا و بهبود جشنواره ملی فیلم فجر داشته است خود محل بحث است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- وضعیت سینمای کودک مطلوب نیست/ تجلیل از شکوفنده، مسعودشاهی و عمو پورنگ در جشنواره فیلم کودک
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
- سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- سومین جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی به پایان رسید/ برگزیدگان دو بخش سینما و تئاتر معرفی شدند
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در «معجزه پروین»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





