فرزانه متین-کمتر ایرانی است که عبدالمالک ریگی رهبر گروه تروریستی شبه نظامی بلوچ ، جندالله را نشناسد.گروهی که با مبارزه مسلحانه برای حمایت از اهل سنن بلوچ به کشتار افراد نظامی و غیر نظامی ایرانی در استان سیستان و بلوچستان دست زده بودند. پرونده این گروه نوپا که در سا ل۱۳۸۲ تاسیس شده بود با بیش از ۲۰ عملیات تروریستی در ایران، سرانجام در ۴ اسفند ۱۳۸۸ با دستگیر کردن عبدالمالک به هنگام گریختن از مرز هوایی ایران توسط پدافندهای هوایی نهاجا و دستگیری جانشین آن در پاکستان در سال ۱۳۸۹ برای همیشه بسته شد تا این که کارگردان داستان محور سینمای ایران، نرگس آبیار با ساخت فیلم «شبی که ماه کامل شد»، پرونده این گروه تروریستی را بدون آن که در دام تکرار وار کارگردانانی که به موضوعات تروریستی و سیاسی می پردازد بیفتد،باز کرد. این کارگردان بدون هیچ گونه قضاوت و پیش داوری با به تصویر کشیدن زندگی خصوصی حمید برادر عبدالمالک ریگی، از کنار این گروه تروریستی عبور کرد در صورتی که شاید برای خوشامد بعضی ها می توانست تمرکز را بر روی گروه جندالله بگذارد.در این فیلم، مخاطب بیش از آن که درگیر گروه جندالله شود با تغییر شخصیت اول فیلم هوتن شکیبا در نقش حمید ریگی روبه روست که در طی جریانی در تهران عاشق و شیدای فائزه منصوری با بازی الناز شاکر دوست می شود و با وی ازدواج می کند اما سرنوشت آن ها را راهی پاکستان می کند و فائزه ناگهان خود را در دل خانواده ریگی در کویته پاکستان می بیند و نقطه اوج فیلم آغاز می شود.البته هوشمندی نرگس آبیار را باید در این دانست که مخاطب را تا نیمه ی دوم فیلم بی خبر از گروه تروریستی جندالله و عبدالمالک ریگی نگه می دارد هر چند که مخاطب در همان دقایق ابتدایی متوجه یک سری نقاط مبهم در فیلم می شود اما بدون آن که از جریانات فیلم اگاه باشد، نمی تواند ابهامات رفع کند تا این که در اواسط فیلم، ماجرای سیاسی خاندان ریگی ها رو می شود و این همان حلقه گمشده ایست که سال ها، سینمای ایران از آن دور بوده است.
برگ برنده نرگس آبیار غیر از دوری از قضاوت، نمایش سیر تحول شخصیتی حمید است که از فردی عاشق و شاعر به مبارزی تکفیری و سنگدل مبدل می شود تا جایی که عشقش را فدای مبارزه اش می کند که از آن در روانشناسی و علوم سیاسی، شستشوی مغزی یاد می شود. شستشوی مغزی ، بدین معناست که تحت شرایط خاص، فرد ناخودآگاه وادار به تبعیت از اندیشه یا خواستههای افراد دیگر می شود و تغییرات عمدهای در باورها و در نتیجه در رفتارهای او به وجود می آید. ادگار شاین «ایزوله شدن از دیگران» و «دستبندهای طلایی» را دو ایدهی اصلی شستشوی مغزی میداند. ایزوله شدن از دیگران یعنی اینکه ارتباطات وی را با دیگران کم یا قطع کنیم تا از منابع دیگر ورودی نداشته باشد و دستبندهای طلایی یعنی آن که به نوعی منافعش را گره بزنیم به خودمان که تداوم وضعیت فعلی برایش جذاب باشد. مسئله ایی که به خوبی آبیار توانست در مدت ۱۲۰ دقیقه نمایش بدون آن که مخاطبش را خسته کند در میان سوژه های فقر، خیانت، فرار، اعتیاد، شک وتجاوز که این روزها سوژه های داغ سینماست، نشان دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
- نمایش «شبی که ماه کامل شد» در یک جشنواره سوئدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران