
فرزانه متین-کمتر ایرانی است که عبدالمالک ریگی رهبر گروه تروریستی شبه نظامی بلوچ ، جندالله را نشناسد.گروهی که با مبارزه مسلحانه برای حمایت از اهل سنن بلوچ به کشتار افراد نظامی و غیر نظامی ایرانی در استان سیستان و بلوچستان دست زده بودند. پرونده این گروه نوپا که در سا ل۱۳۸۲ تاسیس شده بود با بیش از ۲۰ عملیات تروریستی در ایران، سرانجام در ۴ اسفند ۱۳۸۸ با دستگیر کردن عبدالمالک به هنگام گریختن از مرز هوایی ایران توسط پدافندهای هوایی نهاجا و دستگیری جانشین آن در پاکستان در سال ۱۳۸۹ برای همیشه بسته شد تا این که کارگردان داستان محور سینمای ایران، نرگس آبیار با ساخت فیلم «شبی که ماه کامل شد»، پرونده این گروه تروریستی را بدون آن که در دام تکرار وار کارگردانانی که به موضوعات تروریستی و سیاسی می پردازد بیفتد،باز کرد. این کارگردان بدون هیچ گونه قضاوت و پیش داوری با به تصویر کشیدن زندگی خصوصی حمید برادر عبدالمالک ریگی، از کنار این گروه تروریستی عبور کرد در صورتی که شاید برای خوشامد بعضی ها می توانست تمرکز را بر روی گروه جندالله بگذارد.در این فیلم، مخاطب بیش از آن که درگیر گروه جندالله شود با تغییر شخصیت اول فیلم هوتن شکیبا در نقش حمید ریگی روبه روست که در طی جریانی در تهران عاشق و شیدای فائزه منصوری با بازی الناز شاکر دوست می شود و با وی ازدواج می کند اما سرنوشت آن ها را راهی پاکستان می کند و فائزه ناگهان خود را در دل خانواده ریگی در کویته پاکستان می بیند و نقطه اوج فیلم آغاز می شود.البته هوشمندی نرگس آبیار را باید در این دانست که مخاطب را تا نیمه ی دوم فیلم بی خبر از گروه تروریستی جندالله و عبدالمالک ریگی نگه می دارد هر چند که مخاطب در همان دقایق ابتدایی متوجه یک سری نقاط مبهم در فیلم می شود اما بدون آن که از جریانات فیلم اگاه باشد، نمی تواند ابهامات رفع کند تا این که در اواسط فیلم، ماجرای سیاسی خاندان ریگی ها رو می شود و این همان حلقه گمشده ایست که سال ها، سینمای ایران از آن دور بوده است.
برگ برنده نرگس آبیار غیر از دوری از قضاوت، نمایش سیر تحول شخصیتی حمید است که از فردی عاشق و شاعر به مبارزی تکفیری و سنگدل مبدل می شود تا جایی که عشقش را فدای مبارزه اش می کند که از آن در روانشناسی و علوم سیاسی، شستشوی مغزی یاد می شود. شستشوی مغزی ، بدین معناست که تحت شرایط خاص، فرد ناخودآگاه وادار به تبعیت از اندیشه یا خواستههای افراد دیگر می شود و تغییرات عمدهای در باورها و در نتیجه در رفتارهای او به وجود می آید. ادگار شاین «ایزوله شدن از دیگران» و «دستبندهای طلایی» را دو ایدهی اصلی شستشوی مغزی میداند. ایزوله شدن از دیگران یعنی اینکه ارتباطات وی را با دیگران کم یا قطع کنیم تا از منابع دیگر ورودی نداشته باشد و دستبندهای طلایی یعنی آن که به نوعی منافعش را گره بزنیم به خودمان که تداوم وضعیت فعلی برایش جذاب باشد. مسئله ایی که به خوبی آبیار توانست در مدت ۱۲۰ دقیقه نمایش بدون آن که مخاطبش را خسته کند در میان سوژه های فقر، خیانت، فرار، اعتیاد، شک وتجاوز که این روزها سوژه های داغ سینماست، نشان دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- «شبی که ماه کامل شد» به هند رفت
- نگاهی به سریال «سووشون» اقتباسی از رمان سیمین دانشور/ قابهای زیبای شیراز
- «بامداد خمار»؛ از کتاب ممنوعه تا پلتفرمهای سینمای خانگی
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- «زعفرانیه ۱۴ تیر»؛ یک روزِ پرتنش در شمال تهران
- پرداختن به آیین و فرهنگهای قشقایی در سریال تاریخی «سووشون»
- «بامداد خمار» مهرماه منتشر میشود
- «مرجان»؛ فیلمی آبرومند درباره قتلهای ناموسی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- سریال «متل جهنمی» یا نمایش اینفلوئنسرهای وحشت
- «شغال»؛ دری به سوی فرهنگسازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





