سینماسینما، الناز راسخ
تاروپود انسان گره خورده با رویاهایی که برای رسیدن به آنها باید مجنونوار راه آبادیها و بیابانها در پیش گرفت. آن هنگام که تصمیم به ماندن در راه دستیابی آرزوها میگیری، گاه پیش خواهد آمد که سیاوشوار از میان آتش عبور کنی تا حقیقت و راستی وجودت بر خویش یا دیگری نمایان شود. همانند آنچه برای نِرو و دوستان سیاهپوستش در مسیر شهروند آمریکایی شدن رُخ میدهد.
سرنوشت، نِرو و دوستان رنگینپوستش را در یک بزنگاه به یکدیگر میرساند. همینجاست که عقدههای فروخفته آدمی، تحقیرها و سرخوردگیها همچون زخمی دلمهبسته، سر باز میکنند.
کوچکهایی که قدرت یافتهاند، دست به تحقیر و تمسخرِ کوچکتر و ضعیفتر از خود میزنند. از دیدن ضعف و بینوایی آنان و سکوتی که بهاجبار از روی ترس برای رهایی اختیار کردهاند، شادمانی غیرقابل وصفی وجودشان را فرا میگیرد. انسان و انسانیت، نیچهوار دچار مرگ جسمانی خویش میشود. همانجاست که آسمان به نظاره نشسته و روح جهان تیرهتر و آلودهتر میگردد. این بزنگاه، در یک ناکجاآباد، سرزمینی در میان مرزهای ناشناخته رخ میدهد.
اما ناکجاآباد کجاست؟
اگر نگاهی به رساله «آواز پر جبرییل» سهروردی انداخته باشید، حتما با کلمه ناکجاآباد روبهرو شدهاید.
«آگاه میشود که ایشان جماعتی مجرد هستند از ناکجاآباد. سالک میپرسد: آن شهر در کدام اقلیم است؟ گفت از آن اقلیم که به انگشت سبّابه آنجا راه نبرد.» همانطور که از این سطور پیداست، ناکجاآباد به معنای جایی لامکان است. آنجا که در تصور نمیگنجد.
ما در فیلم «من سیاهپوستم» اثر رفیع پیتز، با یک ناکجاآباد روبهروییم. البته نه آن ناکجاآبادی که سهروردی از تجربه سفر خود به آن میگوید. در واقع مکانی که نِرو، همان جوان مکزیکی، خود را به آب و آتش میزند تا رویاهایش را در آنجا جامه عمل بپوشاند، تنها بهظاهر بهشتی زیباست، اما به کنایت ناکجاآبادی بیش نیست.
ناکجاآباد رفیع پیتز همانجایی است که برای رسیدن به آن باید از دیوار بلندی بالا رفت و در سیاهی شب آن هنگام که توپهای سال نو در آسمان میشکفند، دزدانه از شیبی تند پایین آمد تا مبادا خوابِ تر در چشمان رویاها بشکند.
«من یک سیاهپوستم» در مضمون، راوی یک داستان تکخطی است که از رنج و مصایب شهروند آمریکایی شدن برای رنگینپوستانی چون مردمان مکزیکی میگوید. مردمانی که این روزها به سبب آن دیوار بلند، بیش از هر زمان دیگری نامشان در رسانهها شنیده میشود.
مرگهای دستهجمعی و بیمهریهایی که به مهاجران رنگینپوست تحمیل میگردد، تنها نمونهای از رنجهایی است که انسان (در معنای نمادین آن) در طول تاریخ در مسیر رسیدن به آن بهشت گمشده پس از هبوط به خود دیده است.
پیتز در نشادن دادن نمادین رنج و خواری انسان برای دستیابی به زندگی زیباتر تا حدود زیادی موفق شده است، اما در نظر نگارنده، فیلم میتوانست در زمانی کمتر از آنچه بر پرده شاهد آن هستیم، به نمایش درآید. مطول شدن بسیاری از صحنهها، جز خستگی بیآنکه اطلاعات جدیدی در اختیار بیننده قرار دهد، ماحصل دیگری ندارد.
بهترین لحظات فیلم، همان مدت زمانی است که نِرو برای ماندن در آمریکا، لباس ارتش به تن میکند و چشم از رویاهایش برنمیدارد. همه خصلتهای خوب و بد انسانی را در پشت همان مرزها میتوان یافت. هم صدای خنده و آواز شنیده میشود و هم آوای بازگویی خاطرات تلخی از ناکامیها. یا حتی نگاهمان به انسانی مقهور در جامی تهی میافتد که بی هیچ انگیزهای روزهای گذران در آن بیابان گرم و خشک را به نظاره نشسته است. نمونهای کوچک از آنچه در جوامع بزرگ رخ میدهد. طنز ماجرا در آنچه در جوامع بهظاهر متمدن شهری رخ میدهد، همان است که هر یک از ما در مواجهه با دیگران آینه خویش را به کناری میاندازیم و خود را به قلهای خیالی میرسانیم و از ارتفاع به اطراف مینگریم و با پوزخندی مضحک به موقعیت امروز آدمیان مینگریم و هر آنچه را که از کلام هجو در افکارمان میچرخد، نثار آنان میکنیم.
پوچی ارتباطات شکلگرفته در یک جامعه بهظاهر مدنی و جهانی را که به سوی اوج مدرنیته و پیشرفت میرود، باید در صفهای طولانی کنسولگریهایی دید که مرزهای خود را با دیوارهایی بلند مسدود میکنند. شاید به همین دلیل داریوش شایگان معتقد بود جهان در خوابی فرو رفته که ماحصل مدرنیته است.
«من یک سیاهپوستم» اثری ایدهآل در بیان معضلات مهاجرت نیست، اما در نمایش ایمان به هدف قابل تامل است. گرچه در انتها نِرو باز سرگردان بیابان میشود و بهظاهر در میان نیستی بیآنکه مسیر را بازشناسد، به سوی ناشناختهها قدم برمیدارد، ایمان او به ماندن و امیدش راه را نمایان میسازد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گزارش آئین بزرگداشت ملک جهان خزاعی/ هنرمندی که رنگ را به سینمای ایران وارد کرد
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- منطق «همه میدانند»/ نگاهی به فیلم «همه میدانند»
- نگاهی به فیلم «قسم»/ اتوبوسی به رسم قسم
- محاکمه در بیابان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- رویای کارت سبز/ نگاهی به فیلم «من سیاهپوستم»
- شنیدنِ دوباره یک ترانه عاشقانه شیرین/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- «اینسرت»/ یک فریب شیک؛ یاددداشتی بر فیلم «ایده اصلی»
- ققنوس سوخته/ نگاهی به فیلم «شعلهور»
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»؛ یک روایت صمیمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»