سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی
زنی/مادری از سالیانی قبل از همه خانواده گذشته و رفته و این سوال بزرگ را برای همه به جا گذاشته که چرا رفته و فرزندش را ترک کرده؟ حالا پس از گذشت سالها زن/مادر برگشته و سراغ فرزندش را میگیرد و میخواهد رابطه مادر/فرزندی را از نو بسازد. این یکی از آشناترین خطوط داستانیِ سینماست. فقط کافی است گشتی چند ثانیهای در ذهن خود بزنیم تا نمونهها را پیدا کنیم. فیلم «در سکوت» هم همین است. مشکل این نیست که فیلم از خط قصهای بسیار کهنهشده استفاده کرده، چراکه همه داستانهای تکراری را میتوان با جزئیاتی نو یا پرداختی تازه دوباره تعریف کرد، چراکه بعضی از موقعیتها هستند که به دلیل جذابیت ذاتی خود ـ حتی اگر تکراری ـ تبدیل به الگو شدهاند و میشود با رویکردی تازهتر همچنان آنها را بازآفرینی کرد. از همین جمله است الگوی بازگشت مادری که روزی رفته و برمیگردد تا مادریِ خود را ثابت کند. در فیلم «در سکوت» بر آن موقعیت همیشه دیدهشده رنگی دیگرگونه پاشیده نشده و ما با فیلمی تکراری و ملالآور روبهرو هستیم. علاوه بر خط داستانی کهنه، بیرمقی در مسیر داستانی و عدم پر و پیمانی داستان را باید از نقاط ضعف فیلم دانست.
روایت در فیلم «در سکوت» مثل گزارش به یک شخص غایب است. زن/مادر بعد از مدتها بیخبری (و غیبت ناگهانی) به ایران برگشته و بهظاهر با شوهر مردهاش حرف میزند. به او گزارش میدهد که در این سالها بر او چه گذشته است. گاه از خودش میگوید، گاه از دردهایش میگوید، گاه از اینکه میخواهد در این سفر چه کارهایی انجام دهد و چهها میکند با او حرف میزند و گاه میگوید دخترش با او چه رفتاری داشته است. خلاصه اینکه روایت/گزارش او شرحی است از گذشته و حال. البته بهانه بودنش در ایران را نیز باید به زنجیره روایی داستان اضافه کنیم که بهتدریج فراموش میشود. او به ایران آمده تا موضوع آردیاف را پیش ببرد، اما در پایان فیلم اصلا این مسئله فراموش میشود. درست که او خود میداند این موضوع بهانهای است برای آمدن به ایران، اما آنها که او را به ایران آوردهاند که فراموش نکردهاند قصدشان از آوردن او به ایران چه بوده. خب گویا اینجا فیلمنامهنویس از بقیه فراموشکارتر است. از طرفی شکلِ روایت/گزارش نیز یادآور کنارهگویی در تئاتر است که شخصیت افکار خود را بلند بلند میگوید تا مخاطب متوجه شود اوضاع از چه قرار است. برای نمونه در کافه مادر با خود و برای ما میگوید نشانهها را میگذارم تا مرا پیدا کند. گویی راه ظریفتری برای اینکه بگوییم او در حال انجام چه کاری است، وجود نداشته. برای آشکار کردن رازهای او که بخش مهمی از داستان است نیز از همین شیوه بلند فکر کردن استفاده شده که زیاده از حد دمدستی و کهنه است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دوار» به هنر و تجربه میآید/ داستان یک موزیسین عاشق فراموشکار
- کارگردان فیلم مطرح کرد: اهدای بخشی از عواید بلیت فروشی فیلم «ایمو» به زلزلهزدگان شهر خوی
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- اکران آنلاین مستند «رنج زیر پوست» در گروه سینمایی هنر و تجربه
- همزمان با اکران و رونمایی از فیلم سینمایی «عینک»؛ هنر و تجربه «سینما اردو» را راهاندازی کرد
- وضعیت اکران فیلمهای «هنروتجربه» چه زمانی مشخص میشود؟
- خزاعی اعلام کرد: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی متولی فیلمهای هنری و تجربی است/ شکستن انحصار گروه هنروتجربه
- سجادی حسینی: اکرانهای «هنروتجربه» اطلاعرسانی مناسبی ندارد
- رخشان بنی اعتماد: در بیان موضوعات و مسائل اجتماعی به تکرار رسیدهایم
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- ملتهب با روایت سادهانگارانه/ نگاهی به فیلم «در سکوت»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
- واگویه یک راز رنجآور/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
- فاقد راز/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
- رونمایی از اولین تیزر فیلم سینمایی «زغال» در آستانه اکران / «زغال» از فردا در گروه هنروتجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران