رخشان بنیاعتماد، کارگردان باسابقه سینمای ایران در نشست «دروازه غاز بهمثابه یک نماد» ضمن تحسین نگاه احمد مسجدجامعی به شهر تهران در کتاب «نگاهی به دروازه غار» گفت: تهران به شهر گذر تبدیل شده است.
به گزارش سینماسینما، نشست «دروازه غاز بهمثابه یک نماد» با موضوع بررسی و گفتوگو درباره کتاب «نگاهی به دروازه غار» اثر احمد مسجدجامعی، شامگاه چهارشنبه ۱۳ مردادماه به همت ماهنامه «آزما» و با حضور رخشان بنی اعتماد، محمدرضا اصلانی، خسرو سینایی، مجتبی آقایی، شادمهر راستین، هاشم اکبریان، هوشنگ اعلم، جعفر صانعی مقدم و احمد مسجدجامعی، نویسنده کتاب، در تالار ناصری خانه هنرمندان برگزار شد.
رخشان بنیاعتماد در این نشست گفت: تهران به شهر گذر تبدیل شده و دیگر نشانی از گذشته در آن نیست.
وی با تحسین نگاه مسجدجامعی در این کتاب افزود: برای موضوع مهمی چون نابودی شهر تهران از قبل نکاتی را نوشتهام و فکر میکنم تمام سخنرانان این آیین باید حرفهایی را که میخواهند بازگو کنند، از قبل نوشته باشند.
محمدرضا اصلانی نیز در این آیین اظهار کرد: کتاب «نگاهی به دروازه غار» صرفاً محدود به یک تحقیق میدانی نیست، بلکه از جایگاهی نظری به مسئله نگاه کرده، بنابراین میتواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: امروز داعشیزم و رابطه مستقیم آن با قدرتهای جهان وارد مرحله تازهای شده است. فاصله خجالتآور طبقاتی از روسیه، چین، عربستان و ایران انسان را به فکر فرو میبرد. مدیریت فرهنگی در این ملک امری مهم و نایاب است که آخرین بارقههای آن در دوران مدیریتی آقای مسجد جامعی در ایران دیده میشد.
در بخش دیگری از این نشست خسرو سینایی در چند جمله درباره اهمیت این کتاب گفت: ارزش کتاب «نگاهی به دروازه غار» ۵۰ سال بعد مشخص میشود. این کتاب، انسان را به دنیایی میبرد که سالها پیش در آن بوده، اما هرگز آنرا نشناخته است.
وی خطاب به نویسنده کتاب افزود: آقای مسجد جامعی، کتاب شما با تصاویری که دارد به من نشان داد، اگر اینهمه مشغله نداشتید، بدون شک یک مستندساز حرفهای میشدید.
هوشنگ اعلم دیگر مهمان این برنامه نیز عنوان کرد: در فرانسه یک کتابفروشی به نام شکسپیر و شرکا سالها فعال است. این کتابفروشی دقیقاً روبهروی کلیسای مهمی قرار دارد، اما توریستها هر وقت به آنجا میآیند، به کلیسا پشت میکنند و رو به کتابفروشی عکس میگیرند؛ بهنظر من این یعنی اهمیت به گذشته و آثار بهجامانده از آن.
مجتبی آقایی نیز در سخنانی کوتاه درباره کیفیت عکسهای موجود در کتاب گفت: بهترین کارهای عکاسی در دوره وزارت آقای مسجد جامعی انجام شد. ایشان در این کتاب برای نخستینبار متن و عکس را به این شیوه کنار هم قرار دادهاند. در دیگر کتابها معمولاً عکسها برای تزئین صفحه آورده میشوند، اما در این اثر عکس و متن در کنار هم به خواننده اطلاعات میدهند.
به بیان هاشم اکبریان دیگر سخنران این آیین، همه میدانند که یکی از ارکان داستان مدرن تصویر است. این تصویر میتواند رئال، سورئال و رئال جادویی باشد. این کتاب، هم میتواند برای داستاننویس تصویر ارائه کند و در عینحال، خودش را به بیان داستان نزدیک کرده است.
در ادامه نشست «دروازه غاز بهمثابه یک نماد» جعفر صانعی مقدم اظهار کرد: در حین خواندن کتاب «نگاهی به دروازه غار» مشخص است که نگارنده شهر را به خوبی میشناسد و سرک کشیدن به نقاط مختلف شهر برای او یک بهانه برای همراه کردن خواننده است.
وی ادامه داد: در حین خواندن کتاب «نگاهی به دروازه غار» مشخص است که نگارنده، شهر را به خوبی میشناسد و سرک کشیدن به نقاط مختلف شهر برای او یک بهانه برای همراه کردن خواننده است. احمد مسجدجامعی در این اثر، هر جا که دلش به درد آمده، بغض کرده و بلافاصله راهحلهایی که به ذهنش رسیده، ارائه داده است.
شادمهر راستین هم بهعنوان آخرین سخنران گفت: برخلاف باور عمومی که از ارائه رسانهها ایجاد شده، هیچوقت دروازه غار به آن ناامنی که گفتهاند نبوده و به لحاظ امنیت و آرامش مثل یک محله معمولی و نه ناامن بوده است؛ اما تلویزیون و سینما در دهه ۶۰ تصویر غیرواقعی و خطرناکی را از این محله به تصویر کشیدهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- در نکوداشت زنده یاد «خسرو سینایی» مطرح شد: سینایی در سینما شرافتمندانه زیست/ سینایی بنیانگذار مستند پرتره بود
- نکوداشت زنده یاد خسرو سینایی در موزه سینما
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- اعلام سه نکوداشت دیگر در «نقش ماندگار» چهلمین جشنواره فیلم فجر/ آغاز بلیت فروشی سینماهای مردمی از صبح فردا
- آهوان گم شدند در شبِ دشت…*/به یاد خسرو سینایی در دومین زادروز بیحضورش
- گرامیداشت یاد کارگردان فقید «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ سینایی، اصیلترین فیلمسازی که میشناسیم
- نسخه مرمت شده «عروس آتش» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- ایران در جشنواره بینالمللی فیلم هند؛ یک داور و هشت فیلم
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- حقایقی درباره جزیره رنگین خسرو سینایی به بهانه نمایش آن از شبکه چهار
- سهمی دیگر برای سینمای ایران از بخش جلوهگاه شرق
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





