سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
پنجمین سری از این مجموعه به عباس اقلامی و مازیار معاونی اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
عباس اقلامی
۱. گزارش، عباس کیارستمی
۲. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۳. کلوزآپ، عباس کیارستمی
۴. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۵. درباره الی، اصغر فرهادی
۶. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۷. گاو، داریوش مهرجویی
۸. رگبار، بهرام بیضایی
۹. یک اتفاق ساده، سهراب شهید ثالث
۱۰. در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان
درباره فیلم گزارش
گزارش عباس کیارستمی یک تحول شگرف در فیلم سازی آن سال های سینمای ایران، برگرفته از جهان عباس کیارستمی در فیلم سازی و نگاه منحصر به فرد او به رویدادهای پیرامونش، به زندگی و به روابط بین انسان ها بود. سینمای کیارستمی، درباره زندگی آدم هاست. از روزمره گی های آنها، با بیان خاص از شرایط خاصی که در آن افتاده اند. او در فیلم گزارش که سال ۱۳۵۶ ساخت هم همین رویکرد را داشت. بیان شرایط یک خانواده از طبقه متوسط جامعه آن روزهای ایران با محوریت روابط زن و شوهری از این طبقه و با نگاهی دقیق و مجزا به مرد و زن و کودک این خانواده. کودکی که از شخصیتهای اصلی فیلم است، ایفای نقش میکند و مانند بسیاری از فیلمها جنبه تزیینی ندارد. کیارستمی معتقد است: «کودکان به ما بزرگ ترها یادآوری می کنند که باید دائم دنیای اطراف خود را با دیده حیرت نگاه کنیم، چنین نسبت به زندگی بی تفاوت نباشیم… کودکانی که در فیلم های من ایفای نقش کرده اند همه شخصیت های خودانگیخته و قوی داشتهاند…»
در میان انبوه فیلم های عامه پسند آن سال ها که ویژگی های مشخص و کلیشه شده خود را داشت، عباس کیارستمی تصویری کاملاً متفاوت پیش روی تماشاگر سینما گذاشت. او دگردیسی و پوست انداختن طبقه متوسط در دهه ۵۰ را مقابل دوربین خود به تصویر کشید که یک اقدام پیشرو در فیلم سازی در آن مقطع تاریخی بود.
مازیار معاونی
۱. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۲. چهارشنبه سوری، اصغر فرهادی
۳. شوکران، بهروز افخمی
۴. ابد و یک روز، سعید روستایی
۵. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۶. خیلی دور خیلی نزدیک، رضا میرکریمی
۷. درباره الی، اصغر فرهادی
۸. آژانس شیشهای، ابراهیم حاتمیکیا
۹. ماجرای نیمروز، محمدحسین مهدویان
۱۰. گوزنها، مسعود کیمیایی
درباره جدایی نادر از سیمین
پیشبرد درام از طریق گره افکنی های متعدد، متوالی و متکی بر مقدمات درست دارماتیک که با شتاب در پی هم می آیند و بدون امکان لحظه ای تنفس، اتصال تام و تمام تماشاگر با قصه را در تمام فاصله زمانی میان تیتراژ شروع و پایان برقرار نگاه می دارند هدیه اصغر فرهادی به سینمای ایران (و شاید سینمای جهان) بود. شیوه ای که در پنجمین فیلم بلند اصغر فرهادی یعنی « جدایی نادر از سیمین » سنگ بنای آن گذاشته شد و به دنبال این اوج تحسین آمیز، علاوه بر خود فرهادی که تا کنون نتوانسته خارج از دایره این نوع پرداخت داستانی حرکت کند موجی از تکرار و دنباله روی هم در میان فیلمسازان جوان ایجاد شد، موجی که در معدود مواردی به دلیل تزریق نگاه شخصی خود فیلمساز و استفاده درست از فرمول های روایی فرهادی قابل دفاع و در موراد بسیار بیشتری تنها دنباله روی های کلیشه ای بودند کلیشه هایی زودگذر که بدون اثرگذاری خاصی تنها حجم آرشیوها را افزایش خواهند داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- «جدایی نادر از سیمین» در رتبه سیوسوم؛ نیویورک تایمز، ۱۰۰ فیلم برتر هزاره سوم را معرفی کرد
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





