سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
پنجمین سری از این مجموعه به عباس اقلامی و مازیار معاونی اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
عباس اقلامی
۱. گزارش، عباس کیارستمی
۲. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۳. کلوزآپ، عباس کیارستمی
۴. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۵. درباره الی، اصغر فرهادی
۶. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۷. گاو، داریوش مهرجویی
۸. رگبار، بهرام بیضایی
۹. یک اتفاق ساده، سهراب شهید ثالث
۱۰. در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان
درباره فیلم گزارش
گزارش عباس کیارستمی یک تحول شگرف در فیلم سازی آن سال های سینمای ایران، برگرفته از جهان عباس کیارستمی در فیلم سازی و نگاه منحصر به فرد او به رویدادهای پیرامونش، به زندگی و به روابط بین انسان ها بود. سینمای کیارستمی، درباره زندگی آدم هاست. از روزمره گی های آنها، با بیان خاص از شرایط خاصی که در آن افتاده اند. او در فیلم گزارش که سال ۱۳۵۶ ساخت هم همین رویکرد را داشت. بیان شرایط یک خانواده از طبقه متوسط جامعه آن روزهای ایران با محوریت روابط زن و شوهری از این طبقه و با نگاهی دقیق و مجزا به مرد و زن و کودک این خانواده. کودکی که از شخصیتهای اصلی فیلم است، ایفای نقش میکند و مانند بسیاری از فیلمها جنبه تزیینی ندارد. کیارستمی معتقد است: «کودکان به ما بزرگ ترها یادآوری می کنند که باید دائم دنیای اطراف خود را با دیده حیرت نگاه کنیم، چنین نسبت به زندگی بی تفاوت نباشیم… کودکانی که در فیلم های من ایفای نقش کرده اند همه شخصیت های خودانگیخته و قوی داشتهاند…»
در میان انبوه فیلم های عامه پسند آن سال ها که ویژگی های مشخص و کلیشه شده خود را داشت، عباس کیارستمی تصویری کاملاً متفاوت پیش روی تماشاگر سینما گذاشت. او دگردیسی و پوست انداختن طبقه متوسط در دهه ۵۰ را مقابل دوربین خود به تصویر کشید که یک اقدام پیشرو در فیلم سازی در آن مقطع تاریخی بود.
مازیار معاونی
۱. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۲. چهارشنبه سوری، اصغر فرهادی
۳. شوکران، بهروز افخمی
۴. ابد و یک روز، سعید روستایی
۵. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۶. خیلی دور خیلی نزدیک، رضا میرکریمی
۷. درباره الی، اصغر فرهادی
۸. آژانس شیشهای، ابراهیم حاتمیکیا
۹. ماجرای نیمروز، محمدحسین مهدویان
۱۰. گوزنها، مسعود کیمیایی
درباره جدایی نادر از سیمین
پیشبرد درام از طریق گره افکنی های متعدد، متوالی و متکی بر مقدمات درست دارماتیک که با شتاب در پی هم می آیند و بدون امکان لحظه ای تنفس، اتصال تام و تمام تماشاگر با قصه را در تمام فاصله زمانی میان تیتراژ شروع و پایان برقرار نگاه می دارند هدیه اصغر فرهادی به سینمای ایران (و شاید سینمای جهان) بود. شیوه ای که در پنجمین فیلم بلند اصغر فرهادی یعنی « جدایی نادر از سیمین » سنگ بنای آن گذاشته شد و به دنبال این اوج تحسین آمیز، علاوه بر خود فرهادی که تا کنون نتوانسته خارج از دایره این نوع پرداخت داستانی حرکت کند موجی از تکرار و دنباله روی هم در میان فیلمسازان جوان ایجاد شد، موجی که در معدود مواردی به دلیل تزریق نگاه شخصی خود فیلمساز و استفاده درست از فرمول های روایی فرهادی قابل دفاع و در موراد بسیار بیشتری تنها دنباله روی های کلیشه ای بودند کلیشه هایی زودگذر که بدون اثرگذاری خاصی تنها حجم آرشیوها را افزایش خواهند داد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- «جدایی نادر از سیمین» در رتبه سیوسوم؛ نیویورک تایمز، ۱۰۰ فیلم برتر هزاره سوم را معرفی کرد
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





