سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
هفتمین سری از این مجموعه به حمید باباوند و محسن جعفری راد اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
حمید باباوند
۱. کلوزآپ، عباس کیارستمی
۲. خیلی دور، خیلی نزدیک، رضا میرکریمی
۳. پری، داریوش مهرجویی
۴. روسری آبی، رخشان بنیاعتماد
۵. رخ دیوانه، ابوالحسن داودی
۶. از کرخه تا راین، ابراهیم حاتمیکیا
۷. شهر زیبا، اصغر فرهادی
۸. گبه، محسن مخملباف
۹. من ترانه ۱۵ سال دارم، رسول صدرعاملی
۱۰. تنگه ابوقریب، بهرام توکلی
درباره کلوزآپ
کلوزآپ قدرتنمایی یک کارگردان است بیآن که با فخرفروشی بینندهاش را برنجاند.
فیلم به شدت کنایهآمیز است: محسن مخملباف گفته بود حاضر نیست حتی در لانگشاتی کنار امثال کیارستمی بایستد اما در کلوزآپ کنار او قرار گرفته است. خانوادهای که شکایت از یک نفر را به دادگاه برده؛ حاضر است جلوی دوربین کیارستمی همهی اتفاقات رنجآورش را بازسازی کند. مجرمی که تازه از زندان خلاص شده است؛ حاضر است جلوی دوربین چهرهاش را به نمایش بگذارد. کلوزآپ تصویری واقعی است از رویایی که انسان با اختراع دوربین و خلق سینما تا امروز دنبال آن میگردد. کیارستمی جادوی سینما را به تصویر کشیده است.
محسن جعفری راد
۱. هامون، داریوش مهرجویی
۲. کلوز آپ، عباس کیارستمی
۳. درباره الی، اصغر فرهادی
۴. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
۵. دونده، امیر نادری
۶. نفس عمیق، پرویز شهبازی
۷. چند کیلو خرما برای مراسم تدفین، سامان سالور
۸. پرسه در مه، بهرام توکلی
۹. مستند اون شب که بارون اومد، کامران شیردل
۱۰. مستند ملف گند، محمود رحمانی
درباره هامون
نگاه فلسفی و اگزیستانسیالیستی داریوش مهرجویی با نشانه شناسی های مختلف، کاملا در فیلم نمود عینی دارد. حمید هامون میان سنت و مدرنیته، میان امیال روشنفکری و تلخی فزاینده زندگی روزمره دچار از خود بیگانگی و به نوعی فروپاشی درونی شده است. فضاسازی منحصر به فرد مهرجویی، بازی سرشار از جزییات خسرو شکیبایی و فرم بصری غنی فیلم جزو برگ برنده های آن هستند. اما از همه مهمتر تاویل پذیری مد نظر مهرجویی و نگاه هرمنوتیک است که هامون را به یک فیلم کالت بدل ساخته است. ضمن اینکه فیلم طبعا ما به ازای بیرونی و منطبق بر امر واقع، داشته و دارد و شاید یکی از دلایل همذات پنداری با آن همین باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





