صدف فاطمی در اعتماد نوشت :
تیر ماه سال ۹۴ حسن فتحی با اشاره به بازسازی شهرک غزالی برای پروژه شهرزاد به خبرگزاری مهر توضیح داد: «ما کارگردان های تاریخی ساز روی شهرک غزالی تعصب داریم. چرا که هر زمان به این شهرک فکر می کنیم یا در آن قدم می گذاریم یاد بزرگ مرد سینمای ایران مرحوم علی حاتمی می افتیم. امیدوارم روزی برسد که اسم این شهرک دیگر غزالی نباشد و شهرک سینمایی علی حاتمی شود چرا که اگر پایمردی، پافشاری و تلاش های شبانه روزی علی حاتمی نبود، شاید ما اکنون این شهرک را نداشتیم.»
دو سال و اندی بعد از آن یعنی دی ماه سال ۹۶ مهر اعلام کرد: «با دستور رییس صدا و سیما نام شهرک غزالی به شهرک ایران تغییر کرد.» انتشار این خبر واکنش های زیادی را از سوی سینماگران به همراه داشت و یک بار دیگر این سوال مطرح شد که مسوولان برای انتخاب اسم جدید دقیقا چه معیاری را در نظر گرفته اند و آیا بهتر نبود با انتخاب نام «شهرک سینمایی علی حاتمی» قدردان هنرمندی بودند که با سختی هر چه تمام آجرهای اولیه این شهرک را روی هم بنا کرده بود؟ به این بهانه سراغ بهروز غریب پور رفتیم تا درباره چند و چون انتخاب این نام از او سوال کنیم:
تغییر نام شهرک غزالی به شهرک ایران برای بسیاری از سینماگران نه فقط یک تغییر بلکه یک بی حرمتی بزرگ به حساب آمد. به نظر شما تغییر نام به این شکل اصلا قابل دفاع است؟
مساله مهم این است که اساسا خیلی ها سابقه موضوعی را نمی دانند و فکر می کنند نام شهرک غزالی از روی نام یکی از شعرای ایران انتخاب شده است. در حالی که این زمین متعلق به آقای غزالی نامی بوده و در واقع صرفا نام فروشنده زمین را به یدک می کشیده که هیچ ارتباطی به سینما هم نداشته است. در مورد نامگذاری جدید طبیعتا باید شهرک سینمایی حاتمی می شد چرا که علی حاتمی کسی است که برای «هزاردستان» بخش کوچکی از این شهرک امروز را ساخت که هنوز آن بخش پُر از نوستالژی است. در واقع عین بی سلیقگی است که نام چنین شهرکی را به «ایران» تغییر دهند چرا که این شهرک اگر شهرک ایران بود باید از تمام معماری های ایران در آنجا وجود داشت که بگوییم این شهرک نماد کوچکی از ایران است و اگر کارگردان ها توقع شان کم است مثلا می توانند بخشی از لوکیشن مربوط به اصفهان را هم در همین شهرک فیلمبرداری کنند. اما اگر بگوییم شهرک سینمایی حاتمی در واقع هم یاد و خاطره علی حاتمی را به عنوان موسس این شهرک در ذهن ها تداعی کرده ایم و هم به فضای حداقلی اشاره می کنیم که سنخیتی با ابعاد گسترده ایران ندارد.
خیلی ها معتقدند با وجود اینکه هنرمندانی امثال علی حاتمی نیازی به این القاب و الفاظ برای ماندگاری ندارند، اما همین نشانه های کوچک می تواند حرمت خدمتی که کرده اند را حفظ کند: نظر شما چیست؟
این کاملا یک رفتار فرهنگی است. زمانی مرحوم حاتمی به فرهنگسرای بهمن آمدند و در حالی که من، علی حاتمی و داوود رشیدی مشغول بازدید از فرهنگسرا بودیم، متوجه سکوت عمیق علی حاتمی شدم. ایشان گفتند: «وقتی تغییر کشتارگاه را به فرهنگسرای بهمن می بینم، یاد خودم می افتم که شهرک غزالی را به شهرک سینمایی تبدیل می کردم و می دانم شما چه رنج هایی کشیدید.» بنابراین وجود چنین مکانی را مدیون فکر و خلاقیت علی حاتمی هستیم و نه تنها به خاطر بزرگداشت او به عنوان یک سینماگر مولف، بلکه به خاطر کسی که رنج کاشتن چنین نهالی را کشید باید این شهرک را به نام او ثبت کرد. در حقیقت او خودش را فدا کرد تا جایی به وجود بیاید که همه ما بعد از او بتوانیم از آن استفاده کنیم.
روال چنین اقدام های فرهنگی در دنیا چطور است؟
ویتوریو گاسمن، بازیگر معروف تئاتر و سینمای ایتالیا بیشتر آثارش در تئاتر کوئیرینو در شهر رم روی صحنه می رفت. وقتی که برای اجرای اُپرای عاشورا به رم دعوت شدم، رفتم تئاتر کوئیرینو را دیدم که در پرانتز اسم آن را «تئاتر ویتوریو گاسمن» گذاشته بودند چرا که او سال های سال در صحنه همین تماشاخانه کار کرده بود و در واقع آنها تا این اندازه برای اشخاص و افراد حرمت قائل می شوند.
سرنخ انتخاب نام «شهرک ایران» به پیشنهاد معاون سیما و تایید رییس صدا و سیما می رسد: دو چهره ای که اساسا هیچ ارتباطی با دنیای سینماگران ندارند. آیا بهتر نیست کار به کاردان سپرده می شد یا دست کم با چند نفر از چهره های پیشکسوت سینما هم مشورت می گرفتند؟
من با قاطعیت می توانم بگویم که این دو نفر حتی نمی دانند چرا اسم این شهرک غزالی است و حتی به درستی نمی دانند علی حاتمی با چه قصدی آن شهرک را ساخته است! ممکن است آنها اطلاعات حداقلی داشته باشند اما تا جایی که من می دانم آنها نه پیشینه فرهنگی دارند و نه سینمایی. بنابراین این تصمیم ناشی از کم اطلاعی آقایان است و آنها اصلا بررسی نکرده اند که چقدر مهم است که نام هایی که برای ایران زمین زحمت کشیده اند، باقی بمانند. به هر حال که اسم شهرک سینمایی باید به نام علی حاتمی باشد و اگر هم رای آقایان پا بر جا بماند، این اسم جدید فقط در حد مکاتبات داخلی صدا و سیما می ماند و برای همه ما همان «شهرک غزالی» یا به انتخاب خودمان «شهرک سینمایی علی حاتمی» خواهد بود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- ۱۹ هنرمند زن بر اساس جمله علی حاتمی ایران را تصویر کردند
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
- اپرای عاشورا تمدید شد/ بیست و هفتم مرداد ماه؛ اجرای پایانی
- یکی از یادگاریهای علی حاتمی در موزه سینما/ دفترچه دیالوگهای «حاجی واشنگتن» + عکس
- حسن فتحی ، علی حاتمی و تحریف تاریخ
- گرامیداشت یاد علی حاتمی در برنامه سینماتک خانه هنرمندان/ نعمتالله: پا جای پای سنتهای فیلمسازی علی حاتمی گذاشتهایم که پیش میرویم
- مصطفی جلالی فخر : فیلم های علی حاتمی می تواند باعث جذب گردشگر به ایران شود
- علی حاتمی و ایرانِ آرمانی
- علی حاتمی اعتقاد داشت جلال مقدم،اکبر عبدی و فرامرز صدیقی صداهای قابل توجهی ندارند
- علی حاتمی از کسی تقلید نکرد
- معیریان در آستانه روز ملی سینما با موزه سینما مطرح کرد/ حاتمی میگفت عبدالله اسکندری و جلالالدین معیریان شمس و مولانا هستند
- خانه ایرانی، خانواده ایرانی، مادر ایرانی در «مادر» علی حاتمی
- انتشار گفتگویی منتشرنشده از محمدعلی کشاورز/ هر فیلمی که بازی میکنم خودم را محاکمه میکنم که آیا کاری که کردم درست بوده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- دیدار با «فرحان» و «شمعون» فیلم «بازمانده» پس از ۱۶ سال/ ادای دین به سیفالله داد
آخرین ها
- خبرگزاری قوه قضاییه اعلام کرد؛ سریال «تاسیان» توقیف شد
- با پیشتازی «آنورا» در جوایز؛ برندگان جوایز اسپریت معرفی شدند
- مصائب زن بودن/ درباره «تاسیان» و قضاوتهای زودهنگام
- معرفی منتخبان مرحله اول داوری جشن مستند/ اختتامیه ۱۲ اسفند برگزار میشود
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید