
بهزاد فراهانی با بیان اینکه بازی شخصیتهای مختلف میتواند در زندگی شخصی بازیگر نیز تاثیرگذار باشد، گفت: بازی شخصیتهای فرادستی همچون معاویه، گاهی اوقات در رفتار اجتماعی من تاثیرگذار بوده و رفتارهایی انجام دادهام که برای من نبوده است.
به گزارش سینماسینما ،بهزاد فراهانی (بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر) درباره میزان اهمیت تیپ و شخصیت بودن کاراکترهای انتخابی و نقشهای برونگرایی که در چند سال اخیر به ایفای آنها پرداخته، گفت: به شخصه برنمیتابم که شخصیتها را از یکدیگر جدا کنیم و آنها را سیاه و سفید ببینیم. من آدمها را بر مبنای موقعیت خودشان تحلیل میکنم. یعنی شرایط فرهنگی، تباری، خانوادگی، شغلی آنها را مورد مطالعه قرار میدهم و اگر میبینید که گاه شخصیتهای بیرونی را بازی میکنم، به خاطر خود شخصیت است. البته در شرایط فعلی هر کسی یک نقش را خوب بازی کند، کارگردانان محترم تمایل دارند که تنها همان نقش را به او واگذار کنند. در واقع به همین دلیل هم هست که خیلی از آدمها در یک نقش باقی میمانند که من این را نمیپسندم.
وی افزود: به هر حال آدمها بر مبنای موقعیتشان و وضعیتی که در موقعیت تاریخی دارند تغییر میکنند. من چون شناخت هنریام از لحاظ آکادمیک، شخصیتشناسی است و به صورت آکادمیک شخصیت را تحیل میکنم، سرم کلاه نمیرود که خودم را با شرایط روز همگون کنم. یعنی در مواجهه با نقشهای مختلف با شرایط علمی شخصیت از لحاظ جامعهشناسی و روانشناسی برخورد میکنم.
این بازیگر همچنین درباره ویژگیهای شخصیتی که این روزها در سریال «دلدار» ایفا میکند، نیز توضیح داد: دو سه سالی بود که به من نقشی پیشنهاد نمیشد و یا نقشهایی پیشنهاد میشد که عمیق نبود. به نوعی انگار بین کارگردانان این شبهه به وجود آمده بود که من ممنوعالکار هستم که چنین مسئلهای نبود. وقتی خلاصه این نقش را آقای محمودی برایم خواند، دیدم شخصیت درگیری است که لازمه بازی کردن آن یک مقدار دانش، تبحر و تجربه است و به همین دلیل آن را پذیرفتم. به طور کلی نقشهایی که به زحمتکشان و اقشار لایههای رنجبر جامعه میپردازد را دوست دارم و بازی آنها جزو خواستههای آرمانی و درونی من است.
فراهانی ادامه داد: مجموعه «دلدار» نیز به همین صورت است و زحمتکشان جامعه در آن حضور و جریان دارند و ما زندگی آدمهای متعادل و متوسط را میبینیم. به همین دلیل از ایفای نقش خود راضی هستم و به نظرم یکی از کارهای خوب کارنامه کاریام به شمار میآید. در درامنویسی مسائلی وجود دارد که باید به آن پرداخت. لازمه این کار این است که تلویزیون محترم نگاهش به ادبیات نمایشی و ادبیات ملی باشد و به آن بپردازد ولی به نظر من نمیپردازد و اصلا در قامت این کارها نیست.
وی همچنین درباره روندی که برای باورپذیر کردن نقشها انجام میدهد، نیز عنوان کرد: کار اصلی من درامنویسی بوده و رشته تحصیلیام در دانشگاه دراماتیک هم درامنویسی بوده است. در واقع بعد که به فرانسه رفتم، در رشتههای کارگردانی و بازیگری نیز به مطالعه و تحصیل پرداختم. به این ترتیب وقتی یک شخصیت به من واگذار میشود، اول از نظر ساختاری آن را نگاه میکنم. روابطی که بر آن نقش حاکم است، ارتباطاتی که وجود دارد و روانشناسی که برای شخصیت میتوان متصور بود.
این بازیگر در ادامه بیان داشت: در واقع این مسائل برایم مهم بوده و کوششم این است که شخصیت تبدیل به یک کار لوس و نخنمای هر روزی دیگران نشود؛ بلکه تبدیل به موجودی شود که همزادپنداری در آن زیاد بوده و تعمیمپذیر باشد تا وقتی مردم آن را میبینند احساس نکنند که یک بازیگر در حال بازی کردن ان است بلکه با شخصیت احساس قوم و خویشی و نزدیکی بکنند. یا اینکه اگر شخصیت بدی هست، بدیهای آن را در اطراف خود پیدا کنند. ضمن اینکه لازم است تاکید کنم که گاهی اوقات آنقدر نقشها برای من دلپذیر است که در زندگی عادی تغییرم میدهد.
فراهانی همچنین درباره مشکلاتی که ایفای نقشهای مختلف در طول دوران کاری برای او ایجاد کرده است، گفت: زمانی نمایش «خدا در آتنا حرف میزند» کار آقای ابراهیمیان را بازی میکردم و حتی انجمن منتقدان جهان به عنوان بهترین بازیگر آن سال به من جایزهای داد. در آن نمایش آنقدر نقش روی من تاثیر گذاشته بود که گاه همسرم به من هشدار میداد که اینجا صحنه نمایش نیست و ما در حال زندگی هستیم. در واقع باید بگویم که این مسائل وجود دارد و گاهی اوقات ناخودآگاه به شخصه حرکاتی انجام میدهم که برای کاراکتر نمایشی بوده و مختص به شخصیت خودم نیست.
وی در پایان اظهار کرد: بازی شخصیتهای فرادستی همچون معاویه در سریال امام علی(ع) یا نقش سرهنگ در مجموعه به رنگ صدف، گاهی اوقات در رفتار اجتماعی من تاثیر میگذاشت و وقتی که اتفاق میافتاد، تازه متوجه میشدم که من اصلا آدمی به این صورت نیستم و کاراکتر نمایشی با من این کار را کرده است. از خود میپرسیدم چرا خشونت به خرج دادم و صبوری نکردم؟ چرا درجه شکیباییام کم است؟ و اینها همه به خاطر شخصیتهایی است که بازی کردم.
ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- با رفع توقیف پس از ۳ سال؛ «مهمانی از کارائیب» برای اکران عمومی آماده میشود
- جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا میشود
- افتتاحیه «آن دیگری» در فرانسه برگزار شد
- تکمیل گروه بازیگران «مهمانی از کارائیب»/ فیلمبرداری از نیمه گذشت
- بیوک میرزایی در نقش کاسترو به «مهمانی از کارائیب» آمد/ ویدئو
- شقایق و آذرخش فراهانی بازیگر «مهمانی از کارائیب» شدند
- «مهمانی از کارائیب» مقابل دوربین پورصمدی رفت
- رضا بابک اولین بازیگر «مهمانی از کارائیب»
- بهزاد فراهانی: تماشاگران فهیم تئاتر مهمترین اسپانسر اهالی تئاتر هستند
- بهزاد فراهانی «مهمانی از کارائیب» را میسازد
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- دیدار خانه تئاتریها با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس
- بهزاد فراهانی از مهدی فتحی میگوید/ هیچ بازیگری به قدر او به مردم نزدیک نبود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





