بهزاد فراهانی با بیان اینکه بازی شخصیتهای مختلف میتواند در زندگی شخصی بازیگر نیز تاثیرگذار باشد، گفت: بازی شخصیتهای فرادستی همچون معاویه، گاهی اوقات در رفتار اجتماعی من تاثیرگذار بوده و رفتارهایی انجام دادهام که برای من نبوده است.
به گزارش سینماسینما ،بهزاد فراهانی (بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر) درباره میزان اهمیت تیپ و شخصیت بودن کاراکترهای انتخابی و نقشهای برونگرایی که در چند سال اخیر به ایفای آنها پرداخته، گفت: به شخصه برنمیتابم که شخصیتها را از یکدیگر جدا کنیم و آنها را سیاه و سفید ببینیم. من آدمها را بر مبنای موقعیت خودشان تحلیل میکنم. یعنی شرایط فرهنگی، تباری، خانوادگی، شغلی آنها را مورد مطالعه قرار میدهم و اگر میبینید که گاه شخصیتهای بیرونی را بازی میکنم، به خاطر خود شخصیت است. البته در شرایط فعلی هر کسی یک نقش را خوب بازی کند، کارگردانان محترم تمایل دارند که تنها همان نقش را به او واگذار کنند. در واقع به همین دلیل هم هست که خیلی از آدمها در یک نقش باقی میمانند که من این را نمیپسندم.
وی افزود: به هر حال آدمها بر مبنای موقعیتشان و وضعیتی که در موقعیت تاریخی دارند تغییر میکنند. من چون شناخت هنریام از لحاظ آکادمیک، شخصیتشناسی است و به صورت آکادمیک شخصیت را تحیل میکنم، سرم کلاه نمیرود که خودم را با شرایط روز همگون کنم. یعنی در مواجهه با نقشهای مختلف با شرایط علمی شخصیت از لحاظ جامعهشناسی و روانشناسی برخورد میکنم.
این بازیگر همچنین درباره ویژگیهای شخصیتی که این روزها در سریال «دلدار» ایفا میکند، نیز توضیح داد: دو سه سالی بود که به من نقشی پیشنهاد نمیشد و یا نقشهایی پیشنهاد میشد که عمیق نبود. به نوعی انگار بین کارگردانان این شبهه به وجود آمده بود که من ممنوعالکار هستم که چنین مسئلهای نبود. وقتی خلاصه این نقش را آقای محمودی برایم خواند، دیدم شخصیت درگیری است که لازمه بازی کردن آن یک مقدار دانش، تبحر و تجربه است و به همین دلیل آن را پذیرفتم. به طور کلی نقشهایی که به زحمتکشان و اقشار لایههای رنجبر جامعه میپردازد را دوست دارم و بازی آنها جزو خواستههای آرمانی و درونی من است.
فراهانی ادامه داد: مجموعه «دلدار» نیز به همین صورت است و زحمتکشان جامعه در آن حضور و جریان دارند و ما زندگی آدمهای متعادل و متوسط را میبینیم. به همین دلیل از ایفای نقش خود راضی هستم و به نظرم یکی از کارهای خوب کارنامه کاریام به شمار میآید. در درامنویسی مسائلی وجود دارد که باید به آن پرداخت. لازمه این کار این است که تلویزیون محترم نگاهش به ادبیات نمایشی و ادبیات ملی باشد و به آن بپردازد ولی به نظر من نمیپردازد و اصلا در قامت این کارها نیست.
وی همچنین درباره روندی که برای باورپذیر کردن نقشها انجام میدهد، نیز عنوان کرد: کار اصلی من درامنویسی بوده و رشته تحصیلیام در دانشگاه دراماتیک هم درامنویسی بوده است. در واقع بعد که به فرانسه رفتم، در رشتههای کارگردانی و بازیگری نیز به مطالعه و تحصیل پرداختم. به این ترتیب وقتی یک شخصیت به من واگذار میشود، اول از نظر ساختاری آن را نگاه میکنم. روابطی که بر آن نقش حاکم است، ارتباطاتی که وجود دارد و روانشناسی که برای شخصیت میتوان متصور بود.
این بازیگر در ادامه بیان داشت: در واقع این مسائل برایم مهم بوده و کوششم این است که شخصیت تبدیل به یک کار لوس و نخنمای هر روزی دیگران نشود؛ بلکه تبدیل به موجودی شود که همزادپنداری در آن زیاد بوده و تعمیمپذیر باشد تا وقتی مردم آن را میبینند احساس نکنند که یک بازیگر در حال بازی کردن ان است بلکه با شخصیت احساس قوم و خویشی و نزدیکی بکنند. یا اینکه اگر شخصیت بدی هست، بدیهای آن را در اطراف خود پیدا کنند. ضمن اینکه لازم است تاکید کنم که گاهی اوقات آنقدر نقشها برای من دلپذیر است که در زندگی عادی تغییرم میدهد.
فراهانی همچنین درباره مشکلاتی که ایفای نقشهای مختلف در طول دوران کاری برای او ایجاد کرده است، گفت: زمانی نمایش «خدا در آتنا حرف میزند» کار آقای ابراهیمیان را بازی میکردم و حتی انجمن منتقدان جهان به عنوان بهترین بازیگر آن سال به من جایزهای داد. در آن نمایش آنقدر نقش روی من تاثیر گذاشته بود که گاه همسرم به من هشدار میداد که اینجا صحنه نمایش نیست و ما در حال زندگی هستیم. در واقع باید بگویم که این مسائل وجود دارد و گاهی اوقات ناخودآگاه به شخصه حرکاتی انجام میدهم که برای کاراکتر نمایشی بوده و مختص به شخصیت خودم نیست.
وی در پایان اظهار کرد: بازی شخصیتهای فرادستی همچون معاویه در سریال امام علی(ع) یا نقش سرهنگ در مجموعه به رنگ صدف، گاهی اوقات در رفتار اجتماعی من تاثیر میگذاشت و وقتی که اتفاق میافتاد، تازه متوجه میشدم که من اصلا آدمی به این صورت نیستم و کاراکتر نمایشی با من این کار را کرده است. از خود میپرسیدم چرا خشونت به خرج دادم و صبوری نکردم؟ چرا درجه شکیباییام کم است؟ و اینها همه به خاطر شخصیتهایی است که بازی کردم.
ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با رفع توقیف پس از ۳ سال؛ «مهمانی از کارائیب» برای اکران عمومی آماده میشود
- جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا میشود
- افتتاحیه «آن دیگری» در فرانسه برگزار شد
- تکمیل گروه بازیگران «مهمانی از کارائیب»/ فیلمبرداری از نیمه گذشت
- بیوک میرزایی در نقش کاسترو به «مهمانی از کارائیب» آمد/ ویدئو
- شقایق و آذرخش فراهانی بازیگر «مهمانی از کارائیب» شدند
- «مهمانی از کارائیب» مقابل دوربین پورصمدی رفت
- رضا بابک اولین بازیگر «مهمانی از کارائیب»
- بهزاد فراهانی: تماشاگران فهیم تئاتر مهمترین اسپانسر اهالی تئاتر هستند
- بهزاد فراهانی «مهمانی از کارائیب» را میسازد
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- دیدار خانه تئاتریها با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس
- بهزاد فراهانی از مهدی فتحی میگوید/ هیچ بازیگری به قدر او به مردم نزدیک نبود
- برشهای کوتاه/ صحبتهای پرویز پورحسینی در سمینار «هماندیشی چالش کارگردان و بازیگر»
- «پنجاه و پنج داستان کوتاه»، کتابی که بهزاد فراهانی درباره زندگی خود نوشت + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش