سینماسینما، ساسان گلفر:
«چندتا لایک خوردی؟ ۶۰۰ تا. چند نفر تو را واقعا قبول دارند؟ چند نفر راجع به کارت فکر میکنند؟» آن که درباره بودن یا نبودن در این گوشه از فضای مجازی، در اینستاگرام دلمشغولیهای وجودیاش را بر زبان میآورد، رو به دوربین فیلم «اینستاگرامر» به خود چنین پاسخ میدهد: «اگر قرار باشه جایی موفقیت کسب کنم، آنجا اینستاگرام نیست. در دنیای واقعی میخواهم این کار را بکنم.» اتفاقا او دستی هم در هنر نمایش دارد و لابد یک بار هم که شده، توانسته است احساس زیستن روی صحنه «واقعی» را بچشد که چه تفاوتی با موفقیتهای دنیای «مجازی» دارد و به همین خاطر است که تردیدهایش را در قالب خطابهای «بودن یا نبودن»وار و البته در خور فضای مجازی بر زبان میآورد. آنچه میگوید، البته درباره موقعیت خودش و یک شبکه اجتماعی خاص است، اما عمومیت دارد و به نظرم بسیار فراتر میرود و تقریبا همه را اینجا دربر میگیرد، حتی آنهایی که مثل این نگارنده اینستاگرامر نیستند و در آن شبکه خاص حضور ندارند.
فیلم «اینستاگرامر» به کارگردانی سینا کیانپور از نوع مستندهای موسوم به «سینما حقیقت» یا تعاملی مشارکتی است، گرچه در مواردی به نوع مستند «فیلم پرتره» یا چهرهنگاری نزدیک میشود و گاهی حتی به خاطر ویژگیهای ذاتی موضوعش به «داکیو سوپ» نیز پهلو میزند. بااینحال، وقتی به عمومیت قضیه و همهگیری آن در زندگی مردمی فکر میکنیم که زندگیشان از عرصه عمومی واقعی به فضای مجازی مهاجرت کرده و درون همان اسیر شده است، متوجه میشویم که «اینستاگرامر» را حتی میتوانیم در رده مستندهای «مردمنگارانه» یا «انسانشناسانه» نیز جا دهیم و از این لحاظ، از جنبه تنوع زیرژانرها، با مستند کمنظیری سروکار داریم.
در فیلم «اینستاگرامر» عدهای از چهرههای شبکه اجتماعی اینستاگرام، در واقع افرادی که به واسطه حضور پررنگ با عکسها و فیلمها و متنهای کوتاه جذاب توانستهاند خود را مطرح کنند و تعداد فالوئر قابل توجهی دارند که باعث شده است در میان کاربران این شبکه وجههای «ستارهای» پیدا کنند، جلوی دوربین میآیند و از مسائل مختلفی که طی سالها در آن شبکه داشتهاند و تجربیاتشان صحبت میکنند. علاوه بر گفتوگوهای رودررو و بیواسطه این افراد با دوربین، سکانسهای متعددی نیز به فضای زندگی واقعی یا برنامههایی که این افراد برای تهیه عکس و فیلم در پیش میگیرند، یا نشستها و گردهماییهای خاص کاربران این شبکه اختصاص یافته و تصاویری از صفحات این شبکه به تناسب موضوع به عنوان نقطهگذاری و علایم سجاوندی تصویر فیلم مورد استفاده قرار گرفته است. در لحظههای آغاز فیلمهای آرشیوی خبری یا تبلیغاتی میبینیم به عنوان مروری کوتاه بر تاریخچه عکس فوری و پولاروید و احتمالا سرچشمههای سلفی و پیدایش تلفن همراه آیفون و فیسبوک و شبکههای اجتماعی و پس از آن، تعدادی از چهرههای اصلی فیلم معرفی میشوند و بعد، وارد نوعی مقولهبندی نامحسوس میشویم.
مستند ۸۰ دقیقهای که سینا کیانپور علاوه بر تهیهکننده و کارگردان، تدوینگرش هم بوده، از موضوعی به موضوع دیگر جریان مییابد. یکی از شخصیتها به دورانی اشاره میکند که نیاز چندانی به «رسانه رسمی» احساس نمیشود و هرکس میتواند خود «رسانه ایجاد کند». بحث «در دسترس بودن» چهرههای مشهور که در عرصه عمومی واقعی دستنیافتنی به نظر میرسیدند، به عنوان «راز موفقیت اینستاگرام» مطرح میشود. با سبک زندگی خاص اهالی اینستاگرام آشنا میشویم که اگرچه شیوه زندگی و تفکرشان ممکن است یک دنیا متفاوت باشد، اما در این خردهفرهنگ مجازی به نقطه اشتراکی رسیدهاند. به روشها و ترفندهایی برمیخوریم که برای رسیدن به فالوئرهای بیشتر در پیش گرفته میشود، با هنجارها و معیارها و آیینهای خاص این خردهفرهنگ آشنا میشویم و نقش پول و تجارت و فرصتهای اقتصادی که زندگی در قالب این شبکه در اختیار اعضایش میگذارد و به اصطلاحات ویژهای مانند «اینفلوئنسر» و «اینستامیت» پی میبریم و وارد زندگی شخصی و علایق و دغدغهها، نگرانیها، امیدها، موفقیتها و سرخوردگیهای هر کدام از شخصیتها میشویم.
جذابیتهای متعددی در فیلم وجود دارد که برای همراه نگه داشتن و افزایش آگاهی و اطلاع مخاطبی که اصلا با این فضا آشنا نیست، مفید است، اما با وجود همه عناصر جذاب و پرداخت تمیز و شستهورفته اثر، باز هم از میانه ضرباهنگ فیلم افت میکند و کمی کند میشود و حواس شش دانگ مخاطب را از دست میدهد. تصویربرداری فیلم بسیار خوب و خوشآبورنگ است، قاببندیهای دقیق، استفاده بهجا از لنز مانند سکانسهای اینستامیت ابتدایی با لنز تله و پسزمینههای محو یا مناظر چشمنواز خارج از شهر، کنتراست رنگی و انتخاب لباس شخصیتها از نقاط قوت فیلم است و همچنین حفظ تنوع سکانسها در تدوین و برهمکنش صدا و تصویر و گذر روان از مقولهای به مقوله دیگر و موسیقی متناسب و به اندازه نیز فضای جذابی فراهم آورده است. ای کاش در کپشنهای زیرنویس فیلم در لحظههای ابتدای آشنایی تماشاگر با فیلم دقت بیشتری میشد تا آن همه غلطهای املایی و خطا در شکل محاورهنویسی و بهاصطلاح شکستهنویسی توی ذوق نمیزد. اتفاقا این مورد منفی دقیقا پیامد نابهنجاری موجود در شبکههای اجتماعی است که روزبهروز از معیارهای یک زبان موزون و معقول فاصله میگیرند و بهویژه در رسانههایی همچون اینستاگرام، ادبیات و زبان نوشتاری را فدای تصویر میکنند.
اگرچه بیشتر شخصیتهای «اینستاگرامر» متعلق به نسلی جدید – متولدان دهه ۱۳۷۰و بهویژه نیمه دوم آن – هستند و خردهفرهنگی خاص، فیلم هشداری برای همه سنین و تمام گروههای جامعه ما دارد که عرصه عمومی آن بهشدت به محاق رفته است و فضای مجازی چنان جای زندگی واقعی را گرفته است که بسیاری به شخصیتهای صرفا مجازی بدل شدهاند. وجود شبکههای اجتماعی در چنین جامعهای البته بیش از هر اجتماع دیگری ضروری به نظر میرسد و اقتدار این موجودیت قدرتمند روزبهروز افزونتر هم میشود و در همه عرصهها، از جمله در اقتصاد و فرهنگ نقش مهمتری میگیرد. از همینروست یکی از شخصیتهای «اینستاگرامر» جمعبندی میکند: «اگر از من میپرسید این کسبوکار تا کی ادامه دارد، میگویم تا وقتی که سوشیال مدیا ادامه دارد.»
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- الهام حسینزاده: «هنر و تجربه» به تمرکز پایگاهی، نمایشی و تبلیغاتی نیاز دارد
- کاوه مظاهری: نظم و تمرکز در اکران «هنر و تجربه» ضروری است
- هنروتجربه، شاهرگ حیاتی ورود به سینمای جهان
- اطلاعیه موسسه هنروتجربه در واکنش به تصمیم سازمان سینمایی/ قدردانی از سینماگران، امید به آینده
- افتتاح دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» با نمایش فیلم ژانگ ییمو
- اعلام اسامی فیلمهای حاضر در دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین»
- به همت موسسه هنروتجربه و سفارت چین در ایران؛ دومین دوره «نگاهی بر سینمای چین» برگزار میشود
- «بوتاکس» در گروه هنروتجربه اکران میشود
- اکران آنلاین دو فیلم از ۱۲ خرداد
- واکنش «هنروتجربه» به بیانیه داوران جشنواره فیلم فجر؛ نام سیمرغ «هنروتجربه» تغییر کند
- روایتی نو از یک موضوع تکراری/ نگاهی به فیلم «یلدا»
- سگها و آدمها/ نگاهی به فیلم «داگمن»
- حقایقی درباره جزیره رنگین به بهانه نمایش ویژه آن در گروه هنروتجربه
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- وقتی قاتل یک زن است / نگاهی به فیلم “مهین”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد