دیروز صبح یکی از محبوبترین بازیگران زن معاصر ایران روزش را با تشویش شروع کرد. خبری روی خروجی خبرگزاریها رفت: «معتمدآریا همچنان ممنوعالتصویر است!» خبری که بلافاصله روی سایتهای خبری نه چندان رسمی باز نشر شد. در متن این خبر آمده بود که ستاره اسکندری در سریال «زعفرونی» به کارگردانی حامد محمدی و تهیهکنندگی ایرج محمدی جایگزین معتمدآریا شده است!
به گزارش سینماسینما، همین دو ماه پیش بود که بعد از پخش تیزر فیلم یحیی سکوت نکرد بدون چهره معتمدآریا، این شایعه که معتمدآریا ممنوعالتصویر است قوت گرفت، ولی همان زمان خبرگزاری ایسنا گزارش داد که در برنامه «هنر پنجم» که از شبکه «شما» به نمایش درآمد. نماهنگی از فیلم «اینجا بدون من» با بازی فاطمه معتمدآریا پخش شد و برای چند دقیقه طولانی تصویر این بازیگر نشان داده شد که خود دلیلی بر تکذیب
ممنوع التصویری این بازیگر است.
اما شایعه ممنوعالتصویری این هنرمند که دیروز در فضای مجازی پخش شد بازتولید یک خبر سوخته و تکذیب شده بوده است. اواسط آذرماه یکی از روزنامههای سینمایی کشور در خبری به ظاهر اختصاصی در خصوص تولید سریال «زعفرونی» نوشته بود که معتمدآریا از بازیگران این سریال است. این خبر بلافاصله از سوی ایرج محمدی در گفتوگویی که بیست و دوم آذرماه با خبرگزاری فارس انجام داده بود، تکذیب شد. ایرج محمدی، برادر منوچهر محمدی تهیهکننده با سابقه سینمای ایران در این مصاحبه اسم بازیگران این سریال را رسما اعلام کرده بود: «مهدی هاشمی، مهران احمدی و ستاره اسکندری برای ایفای نقش در سریال نوروزی «زعفرونی» انتخاب شدند.»این در حالی است که روز یکشنبه یکی دیگر از روزنامههای سینمایی کشور به عنوان خبر اختصاصی دیگری از انتخاب ستاره اسکندری به عنوان بازیگر این سریال خبر داد. و به نظر میرسد همین خبر بازتولید شده، دستمایه خبرهای روز گذشته در رسانههای خبری مختلف شده مبنی بر اینکه ستاره اسکندری جانشین معتمد آریا شده است. فاطمه معتمد آریا در گفتوگو با «اعتماد» میگوید که اصلا با او در مورد این سریال به هیچ عنوان تماسی نه اکنون و نه قبل از این گرفته نشده است: «اصلا روحم هم از این خبر نداشت» و ایرج محمدی نیز تاکید میکند « این خبر از بنیان باطل است! چنین خبری را تکذب میکنم! بنده با خانم
معمتد آریا که بازیگر محترم و شناخته شده سینمای ما است وارد مذاکره نشدم و در این مورد هیچ صحبتی نداشتیم. »
این تهیهکننده با تاکید بر اینکه چنین خبرهایی تنها از عدم تعهد رسانهها ناشی میشود، میگوید: «از ابتدا هیچ صحبتی مبنی بر حضور معتمدآریا در سریال «زعفرونی» صورت نگرفته است: «این کار اخلاقی نیست! زمانی این خبر را رفتهاند که من حتی پیش تولید نداشتم و حتا قراردادی نداشتهام و در ارتباط با انتخاب بازیگر وارد پیش تولید نشده بودیم. حتی یکی از روزنامهها قرارداد لوکیشن مرا هم ذکر کرده بود، در حالی که من امروز آن قرارداد را بستم!» محمدی بهشدت از این رفتار رسانهها گلایهمند است: « برخی روزنامهها و خبرگزاریها تعهدی را که لازمه این کار است، ندارند. در حالی که باید خبر را از طریق تهیهکننده پیگیری و اعلام کنند. سر خود خبری را چاپ میکنند و در واقع از خودشان در میآورند. قاعده کلی این است که مثلا طرح را ارایه کنیم و سناریو بنویسم و بر اساس آن انتخاب بازیگر کنیم.» او همچنین در خصوص پیگیری این اتفاق هم میگوید:
« مگر میشود با خبرگزاری یا مطبوعات کاری کرد! فقط زنگ میزنیم و گله میکنیم که این رفتار غیر حرفهای است.»
معتمدآریا هم که از رفتار این رسانهها بسیار گلهمند است، میگوید: «حق شکایت از این رسانهها را برای خودم محفوظ میدانم.»حامد محمدی، کارگردان مجموعه زعفرونی نیز در گفتوگو با «اعتماد» با اظهار تاسف عمیق خود از اینکه این اتفاق باعث مکدر شدن بانوی سینمای ایران شده است، گفت: «خیلی ناراحتکننده است که چنین فضای بیاعتمادی نسبت به روزنامههای سینمایی کشور در بین ما سینماگران ایجاد شود.»«زعفرونی» عنوان سریالی است که قرار است که در نوروز ۹۴ از شبکه دو سیما پخش شود. جالب اینجاست که وی در گفتوگو با «اعتماد» درباره شروع فیلمبرداری این سریال ۱۴ قسمتی هم توضیح داد: « طرح پیشنهادی خود ما است. امیدواریم تقریبا اوایل تا اواسط دی ماه شروع به فیلمبرداری کنیم. یک کار شیرین و طنز خانوادگی است.»
در خلاصه داستان سریال «زعفرونی» آمده است که: «۹۹ درصد، کمی بیشتر و کمتر فرقی نمیکند. اگر زعفرانی باشی همهچیز درست پیش میرود. خانواده ناصر و نسرین که زندگیشان عطر و طعم زعفرانی دارد، از این قاعده مستثنی نیستند. اگر چه صد تا دوست دارند و البته یک دشمن…»
به هر حال چنین حاشیهسازیهایی هیچ پیامد مثبتی برای سینما، تلویزیون و از همه مهمتر مخاطبان آنها نخواهد داشت. سینمای خسته ایران و تلویزیونی که هر روز بیرمقتر از قبل میشود نیاز به مراقبت بیشتری دارند. تردیدی نیست که فاطمه معمتدآریا به عنوان یکی از برجستهترین بازیگران سینما و تلویزیون ایران میتواند سوژه مناسبی برای خبرسازی باشد. اما حاشیه برای چنین بازیگری با چنین جایگاهی در حقیقت حاشیه برای سینما و تلویزیون است. از سوی دیگر صدا و سیمای ایران با وضعیت فعلی و نارضایتی فراگیری که از سریالهای ایرانی وجود دارد، نفعی از این خبرسازیها و دروغها نخواهد برد.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در سومین دوره فستیوال انجام میشود؛ نمایش فیلمهای ایرانی در جشنواره زنان شرقی
- پنج فیلم، پنج نقد/ از عشق در فضای کارگری تا دزدی به دلیل سوگ
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- چراغ تالارهای نمایشی تهران روشن شد؛ آغاز بهار تئاتر با فاطمه معتمدآریا
- «هفت سال ده روز کم» برگزیده جشنواره هالیوود سیلور اسکرین شد
- درخواست ستاد مقابله با کرونا تهران از وزارت ارشاد/ تا اطلاع ثانوی پروژههای سینمایی متوقف شود
- بازیگری با یک کارنامه درخشان و کمنظیر/ یادداشتی کوتاه به بهانه تولد فاطمه معتمدآریا
- راما قویدل: با اعتراض غیرمنطقی مانع ساخت سریال درباره اقوام نشویم
- مثل یک زنِ واقعی/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- سینماسینما/ گفتوگو با رضا بابک بازیگر «بنفشه آفریقایی»/ عشق میتواند مرده را زنده کند
- سیمین یک بنفشه آفریقایى
- آیین تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بینالملل ۱ / گزارش تصویری
- پوستر «بنفشه آفریقایی» منتشر شد/ ۶ روز تا آغاز اکران آنلاین
- گزارش رونمایی از تندیس علی نصیریان در موزه سینما/ نسل تکرارنشدنی در بازیگری + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





