انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدیوی آنلاین در پی اکران آنلاین انحصاری فیلم سینمایی «خروج» بیانیهای را صادر کرد.
به گزارش سینماسینما، انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدیوی آنلاین در پی اکران آنلاین انحصاری فیلم سینمایی «خروج» که توسط سازمان رسانهای اوج به کنسرسیوم سرویس های VOD «فیلیمو» و «نماوا» به طور انحصاری اعطا شده بود لازم دانست توضیحاتی را به محضر مردم شریف ایران و مدیران و مسئولان دولتی و حاکمیتی ارایه کند.
متن بیانیه بدین شرح است:
۱. شیوع ویروس COVID۱۹ در تمام دنیا و در ایران خسارتهای بیشماری به صنایع مختلف بویژه صنعت سینما وارد کرد. همانطور که وزیر محترم ارشاد اعلام کردند خسارتی نزدیک به یک هزار میلیارد تومان به فرهنگ و هنر وارد شد. در این شرایط اکران آنلاین فیلم سینمایی «خروج» بدون انجام تمهیدات لازم فنی و هماهنگی های لازم با صنوف مختلف سینمایی و وزارت ارشاد اقدامی غیر کارشناسانه بود که به حیثیت تمام شرکت های این حوزه لطمه وارد کرد.
۲. در چنین شرایطی شهرداری تهران در یک اقدام بسیار هوشمندانه و غیر انحصاری در راستای حمایت از بخش دیگری از فرهنگ و هنر در حوزه موسیقی اقدام به برگزاری کنسرت کرد و سازمان صدا و سیما نیز با اعطای مجوز پخش آنلاین به تمام شرکت های عضو انجمن صنفی و دارای مجوز از ساترا شرایطی فراهم کرد که یک تجربه موفق در کشور رقم خورد. آیا این تجربه موفق نمی توانست الگویی شود برای مشارکت تمام سرویس های VOD و IPTV در کشور؟! آیا سازمان رسانهایاوج نه به عنوان یک تهیه کننده حقیقی بلکه به عنوان یک تهیه کننده وابسته به حاکمیت با بودجه حاکمیتی نمیتوانست از این تجربه موفق الگو برداری کند؟!
۳. برای انجام اکران آنلاین در کشور طرحی به سازمان سینمایی و بزرگان سینمای ایران ارسال شد که با تمهیدات ویژه و با استفاده ظرفیت تمام شرکتهای عضو صنف، با مشارکت سینماداران و شرکتهای پخش سینمای آنلاین در کشور راه اندازی شود. از آنجا که این طرح با رویکرد ملی طراحی شده است برای شروع باید هماهنگی های لازم با وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، قوه قضاییه، سازمان ساترا، صنوف سینمایی و صنف VOD و IPTV انجام شود. یک ستاد تشکیل شود و نماینده نهادها در آن حضور داشته باشند تا در لحظه بتوان جلوی دانلود غیر قانونی و تخلفات احتمالی گرفته شود. متاسفانه در اکران آنلاین فیلم سینمایی «خروج» نه تنها شاهد هماهنگی های لازم نبودیم بلکه اقدامات اولیه فنی لازم در راستای جلوگیری از دانلود راحت و یا شناسایی سورس دانلود نیز صورت نگرفته بود.
۴. تجربه سینمای آنلاین در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا تجربه موفقی بوده است. چرا که تمهیدات لازم فنی و حقوقی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. اما متاسفانه اقدام عجولانه و انحصارگرایانه موجب شد تجربهای که میتوانست موفق باشد به تجربهای شکست خورده مبدل شود.
۵. انجمن صنفی VOD و IPTV به اطلاع میرساند کنسرسیوم سرویسهای مذکور همانطور که خود اعلام کردند عضو این انجمن صنفی نیستند و اقدام اکران آنلاین بدون هماهنگی با این انجمن اتفاق افتاده است. هر چند همانطور که در هفته اخیر ۱۲ شرکت به اعضای صنف اضافه شد این انجمن با آغوش باز پذیرای تمامی همکاران خود است. امید است این شکست تجربهای باشد تا در آینده شاهد اقدامات انحصارگرایانه از سوی نهادها و سازمانهای دولتی و حتی تهیه کنندگان عزیز و خدمتگذار کشور نباشیم.
۶. در پایان انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدیوی آنلاین (VOD و IPTV) اعلام می دارد در راستای اجرای طرح «سینما آنلاین» آماده همکاری با صنوف سینمایی و وزارت ارشاد است و می تواند بر اساس تجربیات نزدیک به ۳۰ شرکت در این حوزه استفاده کند.
منبع: صبا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امضای تفاهمنامه مابین انجمن صنفی VOD و سازمان نظام صنفی رایانهای
- انتخاب «جنگ جهانی سوم» برای اسکار؛ شروعی امیدوارکننده برای VODها
- ترکیب جدید هیئت مدیره انجمن صنفی ویدئوی برخط انتخاب شد
- یکی به نعل، یکی به میخ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- مدیر ارتباطات موسسه اوج اخبار مربوط به فیلم جدید حاتمیکیا را تکذیب کرد
- جدیدترین خبرها از شبکه نمایش خانگی/ عرضه «خروج» و «سونامی»
- فراخوان ثبتنام در نخستین دوره مدرسه کارگاهی فیلمنامه منتشر شد
- مهدی یزدانی: اکران آنلاین رقیب اکران سینمایی نیست/ پلتفرمها مکمل سینماها هستند
- پس از اکران آنلاین و سینماماشین، «خروج» در سینماها روی پرده میرود
- «خروج» و «طلا» در اکران آنلاین چقدر فروختند؟
- خروج از مدیوم سینما/ نگاهی به فیلم «خروج»
- درباره «خروج» تازهترین اثر حاتمیکیا؛ اعتراض فرهنگی، فرهنگ اعتراض از تراکتور تا کاراکتر
- «خروج از» یا «خروج بر»؟/یادداشت سعید حجاریان درباره فیلم خروج حاتمی کیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم