انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدیوی آنلاین در پی اکران آنلاین انحصاری فیلم سینمایی «خروج» بیانیهای را صادر کرد.
به گزارش سینماسینما، انجمن صنفی شرکت های نمایش ویدیوی آنلاین در پی اکران آنلاین انحصاری فیلم سینمایی «خروج» که توسط سازمان رسانهای اوج به کنسرسیوم سرویس های VOD «فیلیمو» و «نماوا» به طور انحصاری اعطا شده بود لازم دانست توضیحاتی را به محضر مردم شریف ایران و مدیران و مسئولان دولتی و حاکمیتی ارایه کند.
متن بیانیه بدین شرح است:
۱. شیوع ویروس COVID۱۹ در تمام دنیا و در ایران خسارتهای بیشماری به صنایع مختلف بویژه صنعت سینما وارد کرد. همانطور که وزیر محترم ارشاد اعلام کردند خسارتی نزدیک به یک هزار میلیارد تومان به فرهنگ و هنر وارد شد. در این شرایط اکران آنلاین فیلم سینمایی «خروج» بدون انجام تمهیدات لازم فنی و هماهنگی های لازم با صنوف مختلف سینمایی و وزارت ارشاد اقدامی غیر کارشناسانه بود که به حیثیت تمام شرکت های این حوزه لطمه وارد کرد.
۲. در چنین شرایطی شهرداری تهران در یک اقدام بسیار هوشمندانه و غیر انحصاری در راستای حمایت از بخش دیگری از فرهنگ و هنر در حوزه موسیقی اقدام به برگزاری کنسرت کرد و سازمان صدا و سیما نیز با اعطای مجوز پخش آنلاین به تمام شرکت های عضو انجمن صنفی و دارای مجوز از ساترا شرایطی فراهم کرد که یک تجربه موفق در کشور رقم خورد. آیا این تجربه موفق نمی توانست الگویی شود برای مشارکت تمام سرویس های VOD و IPTV در کشور؟! آیا سازمان رسانهایاوج نه به عنوان یک تهیه کننده حقیقی بلکه به عنوان یک تهیه کننده وابسته به حاکمیت با بودجه حاکمیتی نمیتوانست از این تجربه موفق الگو برداری کند؟!
۳. برای انجام اکران آنلاین در کشور طرحی به سازمان سینمایی و بزرگان سینمای ایران ارسال شد که با تمهیدات ویژه و با استفاده ظرفیت تمام شرکتهای عضو صنف، با مشارکت سینماداران و شرکتهای پخش سینمای آنلاین در کشور راه اندازی شود. از آنجا که این طرح با رویکرد ملی طراحی شده است برای شروع باید هماهنگی های لازم با وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، قوه قضاییه، سازمان ساترا، صنوف سینمایی و صنف VOD و IPTV انجام شود. یک ستاد تشکیل شود و نماینده نهادها در آن حضور داشته باشند تا در لحظه بتوان جلوی دانلود غیر قانونی و تخلفات احتمالی گرفته شود. متاسفانه در اکران آنلاین فیلم سینمایی «خروج» نه تنها شاهد هماهنگی های لازم نبودیم بلکه اقدامات اولیه فنی لازم در راستای جلوگیری از دانلود راحت و یا شناسایی سورس دانلود نیز صورت نگرفته بود.
۴. تجربه سینمای آنلاین در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا تجربه موفقی بوده است. چرا که تمهیدات لازم فنی و حقوقی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. اما متاسفانه اقدام عجولانه و انحصارگرایانه موجب شد تجربهای که میتوانست موفق باشد به تجربهای شکست خورده مبدل شود.
۵. انجمن صنفی VOD و IPTV به اطلاع میرساند کنسرسیوم سرویسهای مذکور همانطور که خود اعلام کردند عضو این انجمن صنفی نیستند و اقدام اکران آنلاین بدون هماهنگی با این انجمن اتفاق افتاده است. هر چند همانطور که در هفته اخیر ۱۲ شرکت به اعضای صنف اضافه شد این انجمن با آغوش باز پذیرای تمامی همکاران خود است. امید است این شکست تجربهای باشد تا در آینده شاهد اقدامات انحصارگرایانه از سوی نهادها و سازمانهای دولتی و حتی تهیه کنندگان عزیز و خدمتگذار کشور نباشیم.
۶. در پایان انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدیوی آنلاین (VOD و IPTV) اعلام می دارد در راستای اجرای طرح «سینما آنلاین» آماده همکاری با صنوف سینمایی و وزارت ارشاد است و می تواند بر اساس تجربیات نزدیک به ۳۰ شرکت در این حوزه استفاده کند.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امضای تفاهمنامه مابین انجمن صنفی VOD و سازمان نظام صنفی رایانهای
- انتخاب «جنگ جهانی سوم» برای اسکار؛ شروعی امیدوارکننده برای VODها
- ترکیب جدید هیئت مدیره انجمن صنفی ویدئوی برخط انتخاب شد
- یکی به نعل، یکی به میخ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- مدیر ارتباطات موسسه اوج اخبار مربوط به فیلم جدید حاتمیکیا را تکذیب کرد
- جدیدترین خبرها از شبکه نمایش خانگی/ عرضه «خروج» و «سونامی»
- فراخوان ثبتنام در نخستین دوره مدرسه کارگاهی فیلمنامه منتشر شد
- مهدی یزدانی: اکران آنلاین رقیب اکران سینمایی نیست/ پلتفرمها مکمل سینماها هستند
- پس از اکران آنلاین و سینماماشین، «خروج» در سینماها روی پرده میرود
- «خروج» و «طلا» در اکران آنلاین چقدر فروختند؟
- خروج از مدیوم سینما/ نگاهی به فیلم «خروج»
- درباره «خروج» تازهترین اثر حاتمیکیا؛ اعتراض فرهنگی، فرهنگ اعتراض از تراکتور تا کاراکتر
- «خروج از» یا «خروج بر»؟/یادداشت سعید حجاریان درباره فیلم خروج حاتمی کیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ