ده فیلم کوتاه، مستند و سینمایی در بخش «زیتونهای زخمی» سیوپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمیآید.
به گزارش سینماسینما، بخش «زیتونهای زخمی» که یکی از بخشهای غیررقابتی این دور از جشنواره جهانی فیلم فجر محسوب می شود به آثاری اختصاص دارد که موضوع جنگ سوریه و مبارزه با داعش را مورد توجه قرار داده است. بحران سوریه بحرانی بینالمللی است که برخی از تحلیلگران سیاسی آن را جنگ جهانی کوچک مینامند.
جشنواره جهانی فجر قصد دارد با به نمایش درآوردن منتخبی از آثار فیلمسازان ایرانی و عراقی، به این بحران منطقهای و جهانی بپردازد و از این طریق زاویهای متفاوت با نگاه فیلمسازان غربی را در معرض دید مهمانان خود قرار دهد و با معرفی این آثار به خریداران خارجی بازار فیلم و دیگر مهمانان نسبت به توزیع بینالمللی آنها همت گمارد. تعدادی از این فیلمها برای اولین بار به نمایش عمومی درخواهند آمد.
اسامی فیلم های راه یافته به این بخش از جشنواره به این شرح است:
«کویرس وطن کوچک من» ساخته سعید صادقی (مستند بلند )، «از حسکه با عشق» ساخته محمد فراهانی (فیلم کوتاه)، «آلان» مصطفی گندمکار (فیلم کوتاه)، «آگوست» به کارگردانی مشترک احمد زائری، محمد اسفندیاری، ماریا مواتی(فیلم بلند سینمایی)، «ایرانیهای مرتد» به کارگردانی حمید عبدالله زاده (مستند بلند)، «شام آخر» به کارگردانی محمدقانع فر(مستند بلند)، «کِچ» ساخته مهرداد حسنی (کوتاه داستانی)، «پرچم سیاه» به کارگردانی ماجد نیسی (مستندنیمه بلند)، «بابایی» به کارگردانی مظفر حسین خانی هزاوه(مستند بلند) و «باد سیاه» به کارگردانی حسین حسن (فیلم بلند سینمایی).
«کویرس…» اولین نمایش بین المللی را در جشنواره جهانی فجر پیش رو خواهد داشت. این فیلم که ماجرای حضور «شالیش» در میدان جنگ سوریه است، محصول ایران است و به زبان عربی ساخته شده است.
«ایرانی های مرتد» اثری که پیش از این در بخش «شهید آوینی» جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمده بود، به زبان عربی ساخته شده و محصول ایران است. این فیلم روایتگر عملیاتی برای دستگیری یکی از سربازان داعش است؛ جنایتکاری که ۱۷۰۰ نفر را در یک روز کشته است.
«شام آخر» را محمد قانع فر کارگردانی کرده و محصول مشترک ایران و سوریه است. این فیلم پیش از این در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمده بود.
«بابایی» در اولین نمایش جهانی در جشنواره جهانی فجر روی پرده می رود. این فیلم محصول سال ۲۰۱۷ است و قصه آن به این شرح است: علیرضا بابایی دانشجوی کارشناسی ارشد و کارمند دانشگاه تصمیم می گیرد برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) و مبارزه با داعش به سوریه برود. علیرضا دو فرزند دختر دارد که رابطه ای عاشقانه با پدر دارند. آن ها با وجود عشق فراوان به پدر، موافق این سفر هستند. علیرضا به عراق می رود و ….
یکی از فیلم های بلند سینمایی که در این بخش اکران می شود، «آگوست» است. این فیلم را سه کارگردان جوان به نام های احمد زائری، محمد اسفندیاری و ماریا مواتی ساخته اند. این فیلم اولین اکران جهانی را در جشنواره جهانی فجر خواهد داشت. داستان فیلم به این شرح است: ویلیام سربازآمریکایی از موقعیتی سخت در زندان ابوغریب به کمپ موقت نظامیان آمریکایی در بیابان های عراق منتقل شده وسعی در فراموشی گذشته دارد. او دیدبان کریس، اسنایپر است و این موقعیت را آسان تر از شرایط گذشته می داند.چرا که اسنایپر احتیاج به بازجویی ندارد. اما از نظر کریس کار اسنایپر سخت تر از کار بازجوست چرا که بدون بازجویی باید قضاوت کند.
دیگر فیلم سینمایی این بخش «باد سیاه» ساخته حسین حسن محصول کشورهای عراق، آلمان و قطر است. این فیلم که در کردستان عراق و به زبان کردی ساخته شده ماجرای یک زوج ایزدی به نام رکو و پرو است که قرار است به زودی ازدواج کنند. با حمله نیروهای داعش به سنجار، این دو از هم جدا می شوند. این فیلم بازیگر و فیلمبرار ایرانی دارد.
«پرچم سیاه» به کارگردانی ماجد نیسی دیپلم افتخار بخش مستند بلند جایزه شهید آوینی را از نهمین دوره جشنواره سینما حقیقت دریافت کرده بود. این فیلم مستند را مهوش شیخ الاسلامی تدوین کرده و محصول گروه مستند اداره کل برنامههای تحلیلی و مستند است.
«از حسکه با عشق» فیلم کوتاهی است که به زبان کردی و فارسی ساخته شده است. همچنین فیلم کوتاه «آلان» پیش از این در سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه کلرمونت فران به نمایش درآمده بود و محصول ایران است. «کچ» ساخته مهرداد حسنی در اولین نمایش جهانی در جشنواره جهانی فجر روی پرده می رود.
آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره film@fajriff.com است. سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
براساس گزارش روابط عمومی جشنواره جهانی فجر، پردیس سینمایی چارسو که مرکز اصلی این جشنواره است، امسال تغییرات تازهای را در سیستمهای پخش خود برای علاقهمندان به سینما به وجود آورده است.
راه اندازی سیستمهای IP phone و IP TV برای پوشش بهتر وقایع جشنواره و اطلاعرسانی سریعتر اخبار و رویدادهای کاخ جشنواره یکی از اقدامات انجامشده است. همچنین یکی از مشکلات سال گذشته نحوه پخش زنده برنامههای ساختهشده توسط گروه تولیدکننده در فضای این پردیس سینمایی بود که در این دوره با نصب ویدئو وال در هفت موقعیت از فضای بازار و پردیس چارسو امکان پخش باکیفیت کلیه برنامههای تولیدی توسط جشنواره ممکن شده است.
این گزارش یکی از تغییرات مهم این پردیس را در افزایش سطح کیفی پخش تصاویر در سالنهای سینما اعلام کرده است به طوری که علاوه بر سالن اصلی که مجهز به سیستم پخش D است، یک دستگاه دیگر D cinema مدل ۲۰۳۰ Barco با قدرت lumens 12000 برای سالن پنج خریداری شده و همچنین پروژکتور پخش سالن چهار ازlm 6000 به lm 12000 فول اچدی ارتقا داشته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- ساده کردن پیچیدگیها آری، ساده انگاری نه/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- کمی بیرحم کمی جسور/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه