
ده فیلم کوتاه، مستند و سینمایی در بخش «زیتونهای زخمی» سیوپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمیآید.
به گزارش سینماسینما، بخش «زیتونهای زخمی» که یکی از بخشهای غیررقابتی این دور از جشنواره جهانی فیلم فجر محسوب می شود به آثاری اختصاص دارد که موضوع جنگ سوریه و مبارزه با داعش را مورد توجه قرار داده است. بحران سوریه بحرانی بینالمللی است که برخی از تحلیلگران سیاسی آن را جنگ جهانی کوچک مینامند.
جشنواره جهانی فجر قصد دارد با به نمایش درآوردن منتخبی از آثار فیلمسازان ایرانی و عراقی، به این بحران منطقهای و جهانی بپردازد و از این طریق زاویهای متفاوت با نگاه فیلمسازان غربی را در معرض دید مهمانان خود قرار دهد و با معرفی این آثار به خریداران خارجی بازار فیلم و دیگر مهمانان نسبت به توزیع بینالمللی آنها همت گمارد. تعدادی از این فیلمها برای اولین بار به نمایش عمومی درخواهند آمد.
اسامی فیلم های راه یافته به این بخش از جشنواره به این شرح است:
«کویرس وطن کوچک من» ساخته سعید صادقی (مستند بلند )، «از حسکه با عشق» ساخته محمد فراهانی (فیلم کوتاه)، «آلان» مصطفی گندمکار (فیلم کوتاه)، «آگوست» به کارگردانی مشترک احمد زائری، محمد اسفندیاری، ماریا مواتی(فیلم بلند سینمایی)، «ایرانیهای مرتد» به کارگردانی حمید عبدالله زاده (مستند بلند)، «شام آخر» به کارگردانی محمدقانع فر(مستند بلند)، «کِچ» ساخته مهرداد حسنی (کوتاه داستانی)، «پرچم سیاه» به کارگردانی ماجد نیسی (مستندنیمه بلند)، «بابایی» به کارگردانی مظفر حسین خانی هزاوه(مستند بلند) و «باد سیاه» به کارگردانی حسین حسن (فیلم بلند سینمایی).
«کویرس…» اولین نمایش بین المللی را در جشنواره جهانی فجر پیش رو خواهد داشت. این فیلم که ماجرای حضور «شالیش» در میدان جنگ سوریه است، محصول ایران است و به زبان عربی ساخته شده است.
«ایرانی های مرتد» اثری که پیش از این در بخش «شهید آوینی» جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمده بود، به زبان عربی ساخته شده و محصول ایران است. این فیلم روایتگر عملیاتی برای دستگیری یکی از سربازان داعش است؛ جنایتکاری که ۱۷۰۰ نفر را در یک روز کشته است.
«شام آخر» را محمد قانع فر کارگردانی کرده و محصول مشترک ایران و سوریه است. این فیلم پیش از این در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمده بود.
«بابایی» در اولین نمایش جهانی در جشنواره جهانی فجر روی پرده می رود. این فیلم محصول سال ۲۰۱۷ است و قصه آن به این شرح است: علیرضا بابایی دانشجوی کارشناسی ارشد و کارمند دانشگاه تصمیم می گیرد برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) و مبارزه با داعش به سوریه برود. علیرضا دو فرزند دختر دارد که رابطه ای عاشقانه با پدر دارند. آن ها با وجود عشق فراوان به پدر، موافق این سفر هستند. علیرضا به عراق می رود و ….
یکی از فیلم های بلند سینمایی که در این بخش اکران می شود، «آگوست» است. این فیلم را سه کارگردان جوان به نام های احمد زائری، محمد اسفندیاری و ماریا مواتی ساخته اند. این فیلم اولین اکران جهانی را در جشنواره جهانی فجر خواهد داشت. داستان فیلم به این شرح است: ویلیام سربازآمریکایی از موقعیتی سخت در زندان ابوغریب به کمپ موقت نظامیان آمریکایی در بیابان های عراق منتقل شده وسعی در فراموشی گذشته دارد. او دیدبان کریس، اسنایپر است و این موقعیت را آسان تر از شرایط گذشته می داند.چرا که اسنایپر احتیاج به بازجویی ندارد. اما از نظر کریس کار اسنایپر سخت تر از کار بازجوست چرا که بدون بازجویی باید قضاوت کند.
دیگر فیلم سینمایی این بخش «باد سیاه» ساخته حسین حسن محصول کشورهای عراق، آلمان و قطر است. این فیلم که در کردستان عراق و به زبان کردی ساخته شده ماجرای یک زوج ایزدی به نام رکو و پرو است که قرار است به زودی ازدواج کنند. با حمله نیروهای داعش به سنجار، این دو از هم جدا می شوند. این فیلم بازیگر و فیلمبرار ایرانی دارد.
«پرچم سیاه» به کارگردانی ماجد نیسی دیپلم افتخار بخش مستند بلند جایزه شهید آوینی را از نهمین دوره جشنواره سینما حقیقت دریافت کرده بود. این فیلم مستند را مهوش شیخ الاسلامی تدوین کرده و محصول گروه مستند اداره کل برنامههای تحلیلی و مستند است.
«از حسکه با عشق» فیلم کوتاهی است که به زبان کردی و فارسی ساخته شده است. همچنین فیلم کوتاه «آلان» پیش از این در سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه کلرمونت فران به نمایش درآمده بود و محصول ایران است. «کچ» ساخته مهرداد حسنی در اولین نمایش جهانی در جشنواره جهانی فجر روی پرده می رود.
آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره film@fajriff.com است. سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
براساس گزارش روابط عمومی جشنواره جهانی فجر، پردیس سینمایی چارسو که مرکز اصلی این جشنواره است، امسال تغییرات تازهای را در سیستمهای پخش خود برای علاقهمندان به سینما به وجود آورده است.
راه اندازی سیستمهای IP phone و IP TV برای پوشش بهتر وقایع جشنواره و اطلاعرسانی سریعتر اخبار و رویدادهای کاخ جشنواره یکی از اقدامات انجامشده است. همچنین یکی از مشکلات سال گذشته نحوه پخش زنده برنامههای ساختهشده توسط گروه تولیدکننده در فضای این پردیس سینمایی بود که در این دوره با نصب ویدئو وال در هفت موقعیت از فضای بازار و پردیس چارسو امکان پخش باکیفیت کلیه برنامههای تولیدی توسط جشنواره ممکن شده است.
این گزارش یکی از تغییرات مهم این پردیس را در افزایش سطح کیفی پخش تصاویر در سالنهای سینما اعلام کرده است به طوری که علاوه بر سالن اصلی که مجهز به سیستم پخش D است، یک دستگاه دیگر D cinema مدل ۲۰۳۰ Barco با قدرت lumens 12000 برای سالن پنج خریداری شده و همچنین پروژکتور پخش سالن چهار ازlm 6000 به lm 12000 فول اچدی ارتقا داشته است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- ساده کردن پیچیدگیها آری، ساده انگاری نه/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- کمی بیرحم کمی جسور/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند