کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران درباره ضرورت همگرایی برای تأمین معیشت اهالی سینما در دوران کرونا هشدار داد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی کانون فیلمنامهنویسان، این کانون صنفی در پی اتفاقات صنفی و درونخانوادهای سینما پس از وقوع کرونا، با انتشار بیانیهای، نسبت به آنچه تلاشهای ساختارشکنانه برای تضعیف اجماع صنفی در خانه سینما میداند هشدار داد و خواستار ایجاد ساز و کار حمایتی فراتر از ظرفیتهای موجود از سوی نهادهای مسئول برای اعضای خانواده سینما شد.
متن بیانیه کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران به شرح زیر است:
«ترکیب تهی از معنای «در این برهه حساس»، با حاکمیت مرگبار بیماری کووید ۱۹، معنایی واقعی پیدا کرده و به شکلی همگانی و بدون تبعیض، همه انسانها در «برههای حساس» قرار گرفتهاند. موقعیتی که میتوان آن را بزرگترین بحران اقتصادی و اجتماعی جهانی که میشناسیم نامید؛ ناگوارترین سناریوی ممکن، سقوط تمدن انسانی، به ژرفای پرتگاهی است که برآورد و گمانه عواقب زیانبار آن هنوز غیرممکن است.
سینما به عنوان یک هنر-صنعت، چنان با شالودههای جهان مدرن آمیخته که سرنوشتش به فراز و فرود این موقعیت جهانی بستگی تام دارد.
با وجود این که تمامی مشکلات و معایب ساختاری اداری سینمای ایران پیش از همهگیری بیماری، همچنان به جای خود باقی مانده، اما مدیریت سینما در این دوران، اهمیتی نزدیک به مرگ و زندگی یافته است. کانون فیلمنامهنویسان سینما در این روزهای تلخ که زندگان آن بهار و مردگانش تعزیتی ندارند، بر حفظ هماهنگی و همگرایی میان همه اصناف سینما و مدیریت آن در «خانه سینما»، بهعنوان تنها گزینه معقول و ممکن تأکید میکند و هر نوع تلاش ساختارشکنانه را به ضرر سینما میداند.
کووید ۱۹ نشان داد ساز و کار اداره سینما آمادگی مواجهه با بحرانی بزرگ را ندارد. بحث ناتوانی افراد نیست؛ صحبت بر سر ناکارآمدی آشکار شده سیستم اداری موجود است. نه شورای مرکزی کانون فیلمنامهنویسان، نه بقیه صنوف و نه هیات مدیره خانه سینما، نتوانستند حمایتی در خور از اعضای خود بکنند. این ناتوانی چیزی فراتر از خواست قلبی و اراده افراد است؛ ضعف مالی بنیادین خانه سینما و اصناف آن، بزرگترین مانع در راه خدمترسانی به اعضا است.
اکنون که هم دانشمندان و هم متولیان بهداشت کشور، هشدار تداوم و بازگشت متوالی این بیماری را دادهاند، لازم است ساز و کار حمایتی فراتر از ظرفیتهای موجود برای اعضای خانواده سینما اندیشیده شود تا جهان پیش رو، بهتر و شریفتر و خردمندانهتر محقق شود.
بدیهی است کردههای نیک و بد ما در این روزهای ناگزیر، برای داوری ناگزیر ثبت خواهند شد و هیچ حسابی بدون تسویه شدن باقی نخواهد ماند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





