سینا زعیم زاده – این یادداشت، با نگاهی موجز و متفاوت به «تبارشناسی» فروش فیلمها در تاریخ سینمای ایران میپردازد.
پرفروشترین فیلمهای هر سال سینمای ایران طى ۶۴ سال گذشته بر اساس رقم فروش (نه تعداد تماشاگر) عبارتند از:
۱۳۳۰ مادر / اسماعیل کوشان
۱۳۳۱ ولگرد / مهدی رئیسفیروز
۱۳۳۲ غفلت / علی کسمایی
۱۳۳۳ دختری از شیراز / ساموئل خاچیکیان
۱۳۳۴ امیر ارسلان نامدار / شاپور یاسمی
۱۳۳۵ خورشید میدرخشد / سردار ساگر
۱۳۳۶ شبنشینی در جهنم / ساموئل خاچیکیان
۱۳۳۷ طوفان در شهر ما / ساموئل خاچیکیان
۱۳۳۸ آسمون جل / نصرتالله وحدت
۱۳۳۹ اول هیکل / سیامک یاسمی
۱۳۴۰ فریاد نیمهشب / ساموئل خاچیکیان
۱۳۴۱ دلهره / ساموئل خاچیکیان
۱۳۴۲ جاده مرگ / اسماعیل ریاحی
۱۳۴۳ آقای قرن بیستم / سیامک یاسمی، ساموئل خاچیکیان
۱۳۴۴ گنج قارون / سیامک یاسمی
۱۳۴۵ حسین کرد / اسماعیل کوشان
۱۳۴۶ دالاهو / سیامک یاسمی
۱۳۴۷ سلطان قلبها
۱۳۴۸ قیصر / مسعود کیمیایی
۱۳۴۹ طوقی / علی حاتمی
۱۳۵۰ صمد و قالیچه حضرت سلیمان / پرویز صیاد
۱۳۵۱ بابا نان داد / امان منطقی
۱۳۵۲ صمد به مدرسه میرود / پرویز صیاد
۱۳۵۳ ممل آمریکایی / شاپور قریب
۱۳۵۴ گوزنها / مسعود کیمیایی
۱۳۵۵ رابطه جوانی / سیاوش شاکری
۱۳۵۶ در امتداد شب / پرویز صیاد
۱۳۵۷ سفر سنگ / مسعود کیمیایی
۱۳۶۱ برزخیها / ایرج قادری
۱۳۶۳ سناتور / مهدی صباغزاده
۱۳۶۴ عقابها / ساموئل خاچیکیان
۱۳۶۵ بایکوت / محسن مخملباف
۱۳۶۶ اجارهنشینها / داریوش مهرجویی
۱۳۶۷ کانی مانگا / سیفالله داد
۱۳۶۸ گلنار / کامبوزیا پرتوی
۱۳۶۹ دزد عروسکها / محمدرضا هنرمند
۱۳۷۰ عروس / بهروز افخمی
۱۳۷۱ دیگه چه خبر؟! / تهمینه میلانی
۱۳۷۲ هنرپیشه / محسن مخملباف
۱۳۷۳ کلاه قرمزی و پسرخاله / ایرج طهماسب
۱۳۷۴ میخواهم زنده بمانم / ایرج قادری
۱۳۷۵ خواهران غریب / کیومرث پوراحمد
۱۳۷۶ آدمبرفی / داود میرباقری
۱۳۷۷ مرد عوضی / محمدرضا هنرمند
۱۳۷۸ قرمز / فریدون جیرانی
۱۳۷۹ شوکران / بهروز افخمی
۱۳۸۰ سگکشی / بهرام بیضایی
۱۳۸۱ کلاه قرمزی و سروناز / ایرج طهماسب
۱۳۸۲ توکیو بدون توقف / سعید عالمزاده
۱۳۸۳ مارمولک / کمال تبریزی
۱۳۸۴ مکس / سامان مقدم
۱۳۸۵ آتشبس / تهمینه میلانی
۱۳۸۶ اخراجیها / مسعود دهنمکی
۱۳۸۷ چارچنگولی / سعید سهیلی
۱۳۸۸ اخراجیها ۲ / مسعود دهنمکی
۱۳۸۹ ملک سلیمان / شهریار بحرانی
۱۳۹۰ اخراجیها ۳ / مسعود دهنمکی
۱۳۹۱ کلاهقرمزی و بچهننه / ایرج طهماسب
۱۳۹۲ رسوایی / مسعود دهنمکی
۱۳۹۳ شهر موشها ۲ / مرضیه برومند
۱۳۹۴ محمد رسولالله / مجید مجیدی
به روایتی این لیست، اسامی پرفروشترین آثار سینمایی ایران در ۶۴ سال گذشته است. با نگاه به این اسامی و مروری کوتاه بر احوالات تاریخ سینمای ایران در همین ۶۴ سال، میتوان نکاتی را استنتاج کرد:
– ژانر کمدی بالاترین تعداد را در میان پرفروشها دارد. ژانری که بیش از دیگر ژانرها وجه سرگرمکنندگی در آن برای مخاطب اصل است. این مسئله یک نشانه است که سرگرمکنندگی، بخشی از ماهیت سینماست و سینما نمیتواند از آن فارغ باشد و هر نوع فیلمی و با هر محتوی و هر فرمی، باید به این ماهیت توجه کند. البته روشن است که سرگرمکنندگی سینما به ژانر کمدی محدود نیست.
– در میان اسامی فیلمسازان پرفروش، دو نام از همه پرتکرارتر است اول ساموئل خاچیکیان و دوم مسعود دهنمکی! خاچیکیان در بیش از سی سال فیلمسازی ۷ بار کارگردان پرفروشترین فیلم سال بوده است و مسعود دهنمکی هم در نزدیک به یک دهه حضور در سینمای ایران، ۴ بار پرفروشترین فیلم سال را ساخته است.
– با نگاهی اجمالی به سینمای خاچیکیان، میتوان دو ویژگی ممتاز را در کارهای او برجسته دید؛ اول «قصهگو بودن آثار» و مهمتر «قهرمان داشتن». قهرمانی که مخاطب عام سینما با آنهم ذات پنداری میکند. استفاده از ستارگان برجسته ورزش و قهرمانان المپیک مانند امامعلی حبیبی و…
– مسعود دهنمکی در کمتر از ۱۰ سال، ۶ اثر سینمایی ساخته که ۵ تای آنها اکران شده و ۴ اثر از این ۵ اثر پرفروشترین فیلم سال بودهاند. موفقیت ۸۰ درصدی دهنمکی در گیشه، در حالی اتفاق میافتد که آثار وی تقریباً هیچ جایزه مهمی را در جشنوارههای فجر و… نبردهاند. سینمای دهنمکی هم مانند خاچیکیان قهرمان دارد و البته در برخی آثار چون اخراجیهای ۱ و رسوایی، قصهگو هم هست.
– در ۳۳ سالی که پس از انقلاب سینما شکل جدیتر به خود گرفته، ۷ سال پرفروشترین فیلم سینما از جنس سینمای کودک بوده است. ۷ فیلم قصهگو و خوشساخت که توانستند با کشاندن خانوادهها به سینما، گیشه را تسخیر کنند. اتفاقی که در دو دهه اخیر، کمتر افتاده است.
این تبارشناسی نشان میدهد از یک سو سینمایی که سه وجه «سرگرمی»، «قصهگویی» و «قهرمان» را با خود همراه کند و از دیگر سو «ساخت حرفهای» داشته باشد. مثلاً اکثر کارهای حاتمیکیا خصوصاً آژانس شیشهای میتواند به اقبال مردم خوشبین باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ سینما از مراکز تفریحی و تجاری امنتر است
- انتشار گزارش مالی از فروش سینماها/ دستان کرونا بر گلوی اقتصاد سینما
- آمار تماشاگران اروپایی سینماها
- «فرامتن»/ آلودگی هوا و سینما
- واکنش اینستاگرامی حمید فرخنژاد به کسب عنوان پولسازترین بازیگر سال
- آخرین گمانهزنیها برای حضور فیلمهای ایرانی در جشنواره جهانی فیلم فجر
- سالنامه آماری فروش فیلمهای سینمای ایران منتشر شد
- اعلام تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده/ تعطیلی پنج روزه سینماها از امشب
- عبور «رگ خواب» از مرز فروش پنج میلیاردی/ تازهترین آمار فروش فیلمها
- «اکسیدان» هشت میلیاردی شد/ تازهترین آمار فروش فیلمها
- فروش فیلم ها در هفته ای که گذشت/ یک فیلم تازه روی پرده سینماها رفت
- فروش ۶۰ میلیارد تومانی سینما
- پنج فیلم اول پرفروش هفته کدام ها هستند؟
- جدول فروش فیلم های سینمای ایران/ «گشت ۲» اولین فیلم ۱۸ میلیاردی سینمای ایران
- فروش هفتگی فیلم های سینمایی/ «گشت۲» همچنان در صدر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





