مسعود میر در همشهری نوشت :خیلی از ما همان سلمان«آژانس شیشهای» بودیم، پشت کرکره ماندیم، مچ انداختیم و روزها را پلک زدیم. ابراهیم حاتمیکیا با همان فیلم، «روبان قرمز» دوست داشتنش را دور انگشت ما پیچیده بود. ما «در ارتفاع پست» هم «به رنگ ارغوان» طرفداریمان وفادار ماندیم، اما دیگر نمیشد به این دوست داشتن ادامه داد. خیلیها گفتند توقیف فیلم حاج ابراهیم، احوالاتش را دگرگون کرده و بعد که دوباره فیلم ساخت، دریافتیم که دعوت شدهایم به سینمایی که برای ما دلچسب نبود. کارگردان خوشتیپ ما دیگر حوصله نداشت تا در میانه نزاعهای سیاسی بهگونهای آرایش فیلمساز معترض بودن بهخود بگیرد که چپ و راست او و فیلمهایش را دوست داشته باشند.
حاج ابراهیم ترجیح داد با دست باز و بدون دغدغههای رایج برای فیلمسازی در این مملکت فیلمش را بسازد و خب طبعا حامیان هم از او توقعاتی داشتند. اینگونه بود که در فیلم «چ» و در میانه اختلاف بر سر اینکه آقا مصطفی بالاخره چمران امام خمینی(ره) است یا چمران مهندس بازرگان ناگهان این سرلشکر فلاحی بود که احترامش توسط یک سرباز آن هم با زیرپوشی بر تن آنطور که باید به جا آورده نشد و شاید بهگونهای نقش ارتش در فیلم کمرنگ جلوه کرد. اینگونه بود که نماینده شورایعالی امنیت ملی در «بادیگارد»، در قامت مردی نشسته بر ویلچر جلوهگر شد که شاید نمادی بود از ضعف نهاد دولت.
اصلا اینگونه است که وقتی خبر میرسد حاج ابراهیم ۱۰سال به فیلمنامه خروج میاندیشیده، اما شرایط برای ساخت مهیا نبوده، ذهن کمی گیج میشود. اینگونه است که وقتی تیم رسانهای فیلم و البته گروهی از روزنامهنگاران مطرح کشور با ذوق و شوق تعریف میکنند که فیلم جدید حاتمیکیا با تمی اعتراضی درباره مشقتهای زندگی روستانشینان است و جرقه جدی شدن ساخت فیلم در ذهن آقای کارگردان همزمان با تحولات سیاسی زمستان سال گذشته زده میشود، نگرانی دوباره به فکر و خیال میتازد.
مگر حاج ابراهیم ۱۰سال پیش نمیتوانست خیلی راحت فیلمی اعتراضی بسازد؟ مگر ۱۰سال پیش که سیل اینگونه ایران را زیر آب نبرده بود، زلزله مشکلات اقتصادی شبیه همین روزها با آوار تحریمها مترادف نشده بود؟ مگر روستاییان آن روزها درد نداشتند؟ زمینشان را از دست نداده بودند؟ حرف حقشان نادیده گرفته نمیشد؟
با این فکرهاست که مراودات آقای کارگردان با بعضی نهادها در ذهن تداعی میشود. با این فکرهاست که یادمان میآید حاج ابراهیم در همه دولتها تحویل گرفته شده و کانال ارتباط جایزه و تقدیرش همواره گشوده بوده است. با این فکرهاست که یادمان میآید حالا که مشکلات اقتصادی و ناکارآمدیهای سیاسی گریبان دولت را گرفته است و درخت با بیش از ۲۰ میلیون برگ رأی به زمین افتاده است، خیلیها تبرزن شدهاند.
حاج ابراهیم عزیز، سلمانها بزرگ شدهاند، پشت کرکره ماندهاند، اما هنوز هم حاضرند مچ بیندازند …
برچسبها: ابراهیم حاتمی کیا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- روایتی نوین از ابراهیم حاتمیکیا؛ پروژه «موسی کلیمالله» چگونه به ابراهیم حاتمیکیا رسید؟
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- فاشیسم، آرمانگرایی و پایگاه امنِ ایدئولوژی
- یادداشت حاتمی کیا در پی درگذشت نادر طالب زاده
- چرخشهای ناگهانی/ کوتاه درباره فیلم «شب طلایی»
- قصهی خانه مادربزرگ/نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- یک ریسک بزرگ/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- تکرار کلیشهها/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- رونمایی از لوگو و تیزر فیلم سینمایی «شب طلایی»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- نام فیلم پسرحاتمیکیا تغییر کرد
- تعبیر یک رویا/ نگاهی به «خواب ابراهیم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





