اکران گسترده و همزمان طیف وسیعی از فیلمهای سینمایی که عمدتاً مزیت نسبی نسبت به یکدیگر ندارند، منجر به شکل گیری رقابتهای ناسالمی شده و در همین ارتباط، پس از آنکه صاحبان یک فیلم سینمایی گروهی را به پردیسها برای تخریب فیلمهای رقیب اعزام کردند، با شماری از نقدهای منفیِ سفارشی به مثابه «موشک جواب موشک» مواجه شدند!
به گزارش «تابناک»؛ ترافیک اکران به حدی است که برخی سینماداران در یک سالن همزمان چند فیلم سینمایی را اکران میکنند و هر چند سانس اکران به یک فیلم اختصاص مییابد. این شرایط اکران که مشخصاً نتیجه سوءمدیریت و ایجاد رقابتهای کاذب با هدف افزایش آمار فروش است، شرایط پیچیدهای را رقم زده و بازی را غیرمنتظره ساخته است.
در همین راستا، شاهد تبلیغات بسیار گسترده برخی فیلمهای سینمایی در نشریات، فضای مجازی و حتی در سطح شهر برای جذب مخاطبان هستیم و یکی از فیلمها با تکیه بر این گستره تبلیغاتی توانسته افتتاحیه قابل توجهی داشته باشد اما مشخص نیست یک افتتاحیه موفق به فروش بالا منتهی شود و دور از انتظار نیست که اکثر فیلمهای روی پرده به واسطه ترافیک بالای اکران، فروش متوسطی داشته باشند و به سختی هزینه تولیدشان را بازگردانند.
در این میان، علاوه بر روش قدیمی سفارش نقدهای مثبت برای فیلم به برخی رسانهها و برخی منتقدان و همچنین دعوت برخی دیگر از منتقدان به سکوت، روشهای تازهای نیز برای جذب مخاطب در حال مرسوم شدن است که فضای ایران را با بیاخلاقیهایی همراه ساخته است. در همین راستا میتوان به عملیات روانی مالکان یکی از دفاتر سینمایی اشاره کرد که ظاهراً کارمندانشان را به برخی پردیسها برای تخریب رقبا اعزام کرده بودند.
شنیده میشود این کارمندان در مقام تماشاگر برای مدت طولانی در اطراف گیشه و بین تماشاگران از برخی فیلمهای رقیب انتقاد کرده و تماشاگران را به سمت یک فیلم خاص سوق دادهاند. مداومت این اتفاق منجر به مشکوک شدن مسئولان یکی از این پردیسها، شناسایی این عوامل و اخراجشان از پردیسهای سینمایی شده است! پس از علنی شدن این اتفاق شاهد اقدامات متقابلی بودهایم که حکم «موشک جواب موشک» را داشته است.
در راستای اقدامات متقابل، در چند روز اخیر یک سلسله نقد علیه فیلم مذکور منتشر شده و تصور میشد این نقدهای سفارشی مخرب استمرار داشته باشد و بدین ترتیب پاسخی به تحرک رخ داده در پردیسها رقم بخورد! احتمالاً سفارش نقد منفی و مثبت در این شرایط که تماشاگر با انتخابهای فراوانی در گیشه بلیت فروشی سینما مواجه است، رو به فزونی میگذارد، هرچند منتقدان حرفهای تحت تاثیر این فضا قرار نمی گیرند.
به نظر نمیرسد آنچه در حال وقوع است، تمامی ترکشهای اکران فلهای فیلم سینمایی باشد و دور از انتظار نیست که اقدامات خطرناک دیگری نظیر پرونده سازی رقبا علیه یکدیگر به قصد پایین کشیده شدن فیلمهای رقیب از پرده و افزایش سالنهای دیگر فیلمها را شاهد باشیم. آیا با این سطح از جنگ اکران، اقتصاد سینما در انتهای سال ۹۶ بهتر از سال ۹۵ خواهد بود؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- چند فیلم مجوزدار در صف اکران سینما هستند؟
- ناامنی ۱۰۰ دستگاه در چرخه اکران/ هشدار امنیتی برای سینماها
- یک تهیهکننده و پخشکننده فیلم: فیلمهای مهم در حسرت گیشه/ صنوف کم کاری میکنند
- یک تهیهکننده مطرح کرد: توقف حداقل ۵۰ فیلم پشت ترافیک اکران هر سال
- پوستر ترکیهای «جن زیبا» رونمایی شد/ اکران در ترکیه و جمهوری آذربایجان
- مذاکره برای اکران بهتر گروه «هنر و تجربه»
- «درساژ» و «تخته گاز» چهارشنبه اکران میشوند
- قاتل بروسلی روی پرده سینماها
- مدیران پیر و زنان سینماروی بدپوشش
- افزایش ۴۱ درصدی مخاطب و ۵۱ درصدی فروش فیلمها در فروردین ۹۷
- اکران فیلم خارجی در سینماها محقق میشود؟
- مهرداد فرید در گفتوگو با سینماسینما/ با حاکمیت سالنداران در سینما طرف هستیم
- پیشتازی مهران احمدی با «مصادره» در میان فیلمهای اکران نوروز
- «بدون تاریخ بدون امضا» سه میلیاردی شد / فروش فیلمها در هفتهای که گذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





