سینماسینما، حسین آریانی
آرمین ایثاریان پس از کارگردانی چندین مستند و برنامه تلویزیونی برای ساختن اولین مستند بلند خود، سراغ موضوع جذابی رفته است. «اسرار دریاچه» مجموعه باستانی تخت سلیمان را که گفته میشود زادگاه زرتشت بوده، با قدمتی بیش از سه هزار سال و با عجایب پُررمزورازش به تصویر میکشد.
البته «اسرار دریاچه» نخستین و تنها اثر مستند درباره تخت سلیمان نیست، و مستندهای بسیاری در مورد این مجموعه باستانی و مشهور ساخته شدهاند. از مهمترین این آثار میتوان به مستندهای «تخت سلیمان» (منوچهرعسگری نسب/ ۱۳۵۳) و «غرقاب» (پیروز کلانتری/ ۱۳۸۳) اشاره کرد، و همچنین میتوان از مستندهایی از علیاکبر ولدبیگی، اُرد عطارپور، پروانه معصومی، پژمان مظاهری و… نیز یاد کرد. «اسرار دریاچه» در گروه مستندهای تاریخی، علمی، پژوهشی قرار میگیرد. مستند علمی، مستندی است که با تمرکز علمی روی موضوعات مختلف و پرداختن به دستاوردهای علمی، برای مخاطبان و علاقهمندانِ آن پدیده یا موضوع علمی ساخته میشود. نقطه قوتِ «اسرار دریاچه» را باید در شیوه ارتباط متفاوتش با مخاطب جستوجو کرد، چراکه برخلاف مستندهای علمیِ معمول، تحقیقات علمی را به گونهای ارائه میدهد که مخاطب عام و غیرمتخصص را هم بهخوبی به خود جذب میکند. مستندسازی در مورد هر پدیده علمی، بهکارگیری ابزارها، لنزها و دوربینهای مناسب و همچنین ساختار بصری و زیباییشناسانه متناسب با آن پدیده را میطلبد.
ساختار بصری «اسرار دریاچه» هم بسیار متناسب با موضوع آن و از عوامل مهم گسترش دایره مخاطبان فیلم است. ایثاریان موفق میشود در اولین مستند بلند خود، تعادل ظریفی را برقرار کند، چراکه هیچگاه وجه علمیِ «اسرار دریاچه» از وجه زیباییشناسانه آن پیشی نمیگیرد. استفاده از نماهای هوایی زیبا و باشکوه، نماهای تایم لپس(گذر زمان)-که تغییرات تقویمی منطقه را طی چهار فصلِ سال بهزیبایی به تصویر میکشند- و همچنین نماهای زیر آبِ کاوشگرانه و رازآمیزی از اعماق دریاچه تخت سلیمان، این مستند تاریخی، علمی و پژوهشی را از حالت عبوس و گزارشگونه و معمول چنین آثاری خارج کرده و نقشی انکارناشدنی در جذابیت بخشیدن به آن دارند. استخراج علمی نقشه سهبعدی دریاچه، کشف یک گونه جدید از جانوران سختپوست در اعماق دریاچه، و مهمتر از همه دستیابی به کف دریاچه تخت سلیمان برای نخستین بار، از جمله این دستاوردهای علمی و پژوهشی هستند.
بخش اصلی «اسرار دریاچه» را نماهای متحرک تشکیل میدهند، و ما با نماهای ثابت اندکی، تنها در هنگام انجام عملیات یا گفتوگوی اعضای گروه روبهرو هستیم. این عدم ایستایی و استفاده از دوربین متحرک، منشأ اصلی پویایی تصاویر و دینامیسم موثر بصری فیلم است. «اسرار دریاچه» هم وقایع تاریخی، پدیدههای علمی و افسانههای پیرامون مجموعه تخت سلیمان را به شکلی پُرظرافت و خلاقانه واکاوی میکند، و ایثاریان موفق میشود به گونهای سختکوشانه و خستگیناپذیر با کمک همکارانش و با استفاده از روشهای علمی برای نخستین بار از برخی از رازهای مهم و سربهمهر مجموعه تخت سلیمان و دریاچهاش گرهگشایی و تماشاگر را غرق در لذت و شگفتی کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مستندهای خارجی بلند و نیمه بلند مسابقه بینالملل «سینماحقیقت» معرفی شدند
- مستندهای کوتاه و نیمه بلند «سینماحقیقت» معرفی شدند
- افزایش مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ ۵۰ میلیون تومان جایزه بهترین فیلم
- پوستر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی شد
- داستانهایی از یزد در «تا بادها، یادها را نبرند»/ مستند آرشیوی سندی هویتی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





