مدیر کل آرشیوهای سازمان صدا و سیما درباره روند بازسازی فیلمهای ایرانی بخش «بازسازی کلاسیکها»ی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد.
به گزارش سینماسینما، سعید انبارلویی مدیر کل آرشیوهای سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی در مورد چهار فیلم بازسازی شده در مرکز آرشیو سازمان برای نمایش در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: نگاتیو فیلمهای کوتاه «یا ضامن آهو» ساخته پرویز کیمیاوی و «اربعین» ساخته ناصر تقوایی در مخزن استاندارد آرشیو صدا و سیما نگهداری میشود که تصمیم به بازسازی آنها گرفتیم و مراحل تبدیل، مرمت و تصحیح رنگ این ۲ فیلم به مدت پنج ماه به طول انجامید.
وی درباره بازسازی فیلمهای بلند «امیر کبیر» و «بازمانده» برای نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز توضیح داد: «امیر کبیر» اثر سینمایی ساخته زنده یاد علی حاتمی متعلق به صدا و سیما است که مراحل اسکن و مرمت و تصحیح رنگ این فیلم نیز حدود پنج ماه به طول انجامید و برای اکران در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر آماده نمایش شده است. همچنین فیلم «بازمانده» اثر زنده یاد سیفالله داد نیز در مرکز آرشیو صدا و سیما به نسخه HD تبدیل شده است.
مدیر کل آرشیوهای سازمان صدا و سیما درباره دلیل انتخاب این آثار برای بخش «بازسازی کلاسیکها»ی جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: دلیل انتخاب این آثار، قدمت و عمق محتوای با ارزش آنهاست که تاریخ و آداب و رسوم و فرهنگ کشور ما را در دهههای گذشته به تصویر کشیده است.
انبارلویی همچنین خبر داد: آثار خارجی مرمت شده برای اکران در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر توسط سازمان صدا و سیما مرمت و بازسازی نشده و امسال فقط ۴ فیلم ایرانی در این سازمان مرمت شده که در جشنواره جهانی پیش رو اکران خواهد شد.
این مدیر سازمان صدا و سیما درباره روند بازسازی آثار سینمایی گفت: برای یک فرآیند تبدیل و مرمت ایدهآل سختافزار، نرمافزار و مغزافزار مناسب نیاز است. در کشور ایران بعضا نرمافزارها و سختافزارهای گران قیمت خریداری میشود ولی برای تربیت نیروی مغزافزار کار درست و منسجم انجام نگرفته که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته ضمن تربیت نیروی متخصص (مغز افزار) به کارشناسی و تهیه نرمافزار و سختافزار مناسب نیز اقدام کرده است.
وی در پایان عنوان کرد: در حال حاضر سازمان صدا و سیما تنها سازمان در ایران است که توانایی تبدیل، احیا، مرمت و بازسازی منابع آرشیوی تصویری را دارد.همچنین کسب توانایی و دانش تبدیل مرمت و احیای منابع آرشیوی سطوح مختلفی دارد که ما هم اکنون در این زمینه در قاره آسیا حرف اول را میزنیم و با سرمایهگذاری مدبرانه در تربیت مغزافزار سطح تخصص و کار خود را در آینده به تراز جهانی خواهیم رساند.
فیلم «یا ضامن آهو» به نمایاندن رابطه عاشقانه مردم با امام رضا(ع) در داخل حرم اختصاص یافته است.
فیلم «اربعین» به کارگردانی ناصر تقوایی محصول سال ۱۳۴۹ است. این مستند به سنتها و مراسم بوشهر با نوحهخوانی بخشو میپردازد.
فیلم «امیر کبیر» هم بخشی از مجموعه تلویزیونی «سلطان صاحبقران» ساخته زنده یاد علی حاتمی است که توسط خود کارگردان مونتاژ شده و برای نخستین بار به نمایش در خواهد آمد.
فیلم «بازمانده» محصول سال ۱۳۷۳ به کارگردانی سیفالله داد و بازیگری سلما مصری، جیانا عید، بسام کوسا، جمال سلیمان و غسان مسعود است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- «نگهبان شب»؛ شیپور بیدارباش رویاها
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- همزمان با روز ملی سینما؛ پوستر فیلمهای خاطرهانگیز در موزه سینما نمایش داده میشود
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- «نگهبان شب» یک اتفاق جدی در کارنامه فیلمسازی میرکریمی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»





