مأموریت مشترک ناممکن
محمد سرافراز در ابتدای بهدستگرفتن سکان هدایت صداوسیما، طرحها و ایدههای بسیاری برای تحول ساختاری و محتوایی این ارگان داشت؛ از کوچکسازی رسانه ملی تا ارتقای کیفی برنامه، اتفاقاتی نظیر تلفیق برخی شبکهها یا میل به تولیدیبودن بسیاری از برنامههای تلویزیون. باوجوداین در برخی از موارد مثل ایجاد دو مرکز موازی «امور نمایشی سیما» و مرکز گسترش فیلمنامهنویسی صداوسیما» برخلاف سیاست او در جهت کوچکسازی رسانه ملی بود. زمانی که اختیارات شبکهها در تولید فیلم و سریال از مدیران آنها گرفته و عملا به مرکز نمایشی سیما سپرده شد و محمودرضا تخشید به ریاست این مرکز منصوب شد، ارتقای کیفیت سریالسازی بهعنوان نخستین نشانههای این تصمیم در نظر گرفته شد و به نظر میرسید که در آینده شاهد پخش سریالهای بهمراتب با کیفیت بهتری از تلویزیون خواهیم بود. علیاصغر پورمحمدی، معاون سیما، در حکمی که برای محمودرضا تخشید صادر کرد، چند نکته را متذکر شد: ساماندهی یکپارچه برنامههای نمایشی بهلحاظ روند تولید، موضوع، محتوا و ساختار، با هدف ارتقای سطح کیفی تولیدات و براساس اهداف و سیاستهای رسانه ملی و مأموریتهای شبکهها. حالا بعد از گذشت چندماه، تخشید از مدیریت امور نمایشی سیما استعفا میدهد و رحمان سیفیآزاد به صندلی او تکیه میزند. بااینحال تخشید در کنار پورمحمدی باقی میماند؛ اینبار در مقام مشاور پورمحمدی در امور برنامههای نمایشی. بسیاری از سریالهایی که در این مدت شاهد پخششان از تلویزیون بودیم باقیمانده دستورات مدیران پیشین سیما برای ساخت آنها بود و در دوران مدیریت جدید صداوسیما، تصویب فیلمنامه و ساخت سریالها با روند بسیار کندی پیش رفته است. نظارت کامل بر فیلمنامهها قبل از ساخت، علت اصلی این اتفاق بود؛ اینکه اگر بعد از نگارش فیلمنامه، مورد تأیید مدیران مرکز نمایشی سیما نباشد، اجازه ساخت آن صادر نخواهد شد و بههمیندلیل افت کمی سریالها در این مدت نشاندهنده همین رویکرد است.
ارکان اصلی مدیریت صداوسیما
پشتیبانی از عملکرد مدیران، بهبود مسائل مالی و سیاستگذاریهای کلان از جمله مواردی بود که انتظار میرفت از جانب رئیس رسانه ملی طی چندماه گذشته بیش از پیش عملی شود. متأسفانه مشکلات مالی عدیده صداوسیما همچنان به قوت خود باقی است و این مسئله طی چندماه گذشته باعث شده تا تلویزیون بسیاری از هنرمندان و کارکنانش را از دست بدهد. از سوی دیگر در شرایطی که هرروز از تهدید شبکههای ماهوارهای در مقابل رسانه ملی صحبت میشود، اما همچنان از رویکردی که بتواند نشاندهنده سیاست مقابله تلویزیون با ماهواره در جذب مخاطب باشد خبری نیست. جابهجایی مدیران شبکههای مختلف سیما در مدتزمانی که حداقل برای ارزیابی عملکرد درست آنها کافی نیست نیز از نکات قابلتأمل این ماجراست. همه اینها باعث بیاطمینانی و بدبینی به تغییر مدیران شبکههای مختلف سیما میشود.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- رتبهای غیرمنتظره برای سریال «خوشنام»/ پربینندههای تلویزیون در ماه رمضان اعلام شد
- دعوت کارگردان برای مطالبه عمومی پخش سریال/ «کتونی زرنگی» چه زمانی پخش میشود؟
- محمد سلوکی، حجتالاسلام برمایی و رسالت بوذری؛ مجریان سفره افطار سیما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه