
سینماسینما: مصطفی آل احمد کارگردان سینما در یادداشتی نوشت:
در همه این سالها چندتن از روسای صنوف با بیسوادی و تعاریف احمقانه از سینما و البته تمامیتخواهی و حرص و حسادت، راه را برای پویایی سینمای ایران بستهاند. همواره همکاران جوانِ ما برای عضویت در صنوف سینمایی دچار مشکل بودند، اما همانها که با سختی و مقاومتِ روسای صنوف روبرو شدند، وقتی وارد حرفه شدند، امروز از بهترینهای حرفه و آبروی صنف خود هستند. نمونه آن بسیاری از فیلمبرداران جوان ما هستند که به مراتب بهتر از برخی مدعیان به اصطلاح پیشکسوت کار کردهاند.
برخی همکاران ما نفهمیدند که سینما یک صنعت یکپارچه است و فرقی میان فیلم بلند و کوتاه، مستند یا انیمیشن نیست. بسیاری از آثار سینمای مستند و کوتاه و انیمیشن ما افتخاراتی کسب کردند و چنان درخشان هستند که هرگز بسیاری از فیلمهای بلند feature film نهتنها به گَرد آنها نمیرسند که بیشتر مبتذل بودهاند.
ارزش آثار سینما و افراد این حرفه، درمدت زمان یا ژانر یا قالب آن اثر نیست، که کیفیت آثار ملاک است. دهها فیلم بلند سینمایی اگر مبتذل و سطحی باشد به پای یک انیمیشن چند دقیقهای نمیرسد. همین مسائل ابتدایی را نفهمیدیم که سینمای ایران از پویایی باز ایستاد و خانه سینما کمتر در مسیر روبه رشد قرار گرفت.
صنوف سینما باید درها را روی جوانها باز کنند تا در هر صنف از همهی قالبهای سینمایی (مستند، انیمیشن، فیلم کوتاه و …) عضو شوند. تنها در این صورت است که چرخهی پویایی و حیات به سینمای ایران باز میگردد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





