سینماسینما: مصطفی آل احمد کارگردان سینما در یادداشتی نوشت:
در همه این سالها چندتن از روسای صنوف با بیسوادی و تعاریف احمقانه از سینما و البته تمامیتخواهی و حرص و حسادت، راه را برای پویایی سینمای ایران بستهاند. همواره همکاران جوانِ ما برای عضویت در صنوف سینمایی دچار مشکل بودند، اما همانها که با سختی و مقاومتِ روسای صنوف روبرو شدند، وقتی وارد حرفه شدند، امروز از بهترینهای حرفه و آبروی صنف خود هستند. نمونه آن بسیاری از فیلمبرداران جوان ما هستند که به مراتب بهتر از برخی مدعیان به اصطلاح پیشکسوت کار کردهاند.
برخی همکاران ما نفهمیدند که سینما یک صنعت یکپارچه است و فرقی میان فیلم بلند و کوتاه، مستند یا انیمیشن نیست. بسیاری از آثار سینمای مستند و کوتاه و انیمیشن ما افتخاراتی کسب کردند و چنان درخشان هستند که هرگز بسیاری از فیلمهای بلند feature film نهتنها به گَرد آنها نمیرسند که بیشتر مبتذل بودهاند.
ارزش آثار سینما و افراد این حرفه، درمدت زمان یا ژانر یا قالب آن اثر نیست، که کیفیت آثار ملاک است. دهها فیلم بلند سینمایی اگر مبتذل و سطحی باشد به پای یک انیمیشن چند دقیقهای نمیرسد. همین مسائل ابتدایی را نفهمیدیم که سینمای ایران از پویایی باز ایستاد و خانه سینما کمتر در مسیر روبه رشد قرار گرفت.
صنوف سینما باید درها را روی جوانها باز کنند تا در هر صنف از همهی قالبهای سینمایی (مستند، انیمیشن، فیلم کوتاه و …) عضو شوند. تنها در این صورت است که چرخهی پویایی و حیات به سینمای ایران باز میگردد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد