سینماسینما، پریسا ساسانی: علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سریال تلویزیونی «ایل دا» تاکید کرد به پروتکل های بهداشتی مبنی بررعایت نکات بهداشت فردی و عمومی هنگام تصویربرداری و پس از آن تا راهی کردن گروه از خرم آباد به تهران پایبند بوده است و هیچ یک از عوامل تولید در این سریال مبتلا به کووید ۱۹ نشده اند.
به دنبال انتشار گفتگوی محمد کمانگیر بازیگر سریال «ایل دا» در سایت سینماسینما و اعلام بهبودی کامل وی پس از ابتلا به ویروس کرونا و علیرغم اینکه کمانگیر در این گفتگو تاکید کرده بود پیش از حضور در این سریال به کووید ۱۹ مبتلا شده بود و هنگام تصویربرداری «ایل دا» علائم این بیماری ظهور کرده است، علیرضا سبط احمدی تهیه کننده این مجموعه درباره کم و کیف فعالیت گروه در زمان شیوع این بیماری توضیحاتی ارائه کرد و به برخی از سئوالات سینماسینما نیز پاسخ داد.
علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سریال «ایل دا» در ابتدای صحبت های خود در پاسخ به این سوال که طبق اسناد موجود در کارگروه مدیریت بحران کرونا مراتب بیماری محمد کمانگیر در تاریخ ۱۸ اسفندماه به اطلاع هیات مدیره خانه سینما رسیده و در تاریخ ۱۹ اسفندماه نیز اداره بهداشت خرم آباد دستور توقف کار را داده است ولی چرا بعد از این اخطار تصویربرداری متوقف نشده و گروه به کار خود ادامه داده است؟ گفت: در روز ۱۸ اسفند دوستانی که در خرم آباد مسئول کنترل این بیماری بودند توصیه می کردند که بهتر است فعالیت های گروهی متوقف شود و من هم در جواب می گفتم که به عنوان تهیه کننده مسئولیت هایی دارم که حفظ سلامت گروه و نگهداری از کلیت پروژه باید قرارداد کاری را نیز به انجام برسانم و تاکید کردم که اگر دستوری است به صورت مکتوب به من به عنوان تهیه کننده یا سیما فیلم و یا حتی سازمان صدا و سیما ارائه شود و توصیه مبنی بر تعطیلی کار پذیرفته نبود. بنابراین هیچ نامه ای را در تاریخ ۱۸ و یا ۱۹ اسفند از سوی ستاد بحران کرونا دریافت نکردم و اولین نامه ای که به دست من رسید در تاریخ ۲۰ اسفند بود که دستور داده شده بود تمامی فعالیت های جمعی باید تعطیل شود.
این نامه از سوی چه نهادی خطاب به شما نوشته شده بود؟
دقیق نمی دانم یا از سوی ستاد بحران کرونا یا از سوی دانشگاه علوم پزشکی خرم آباد بود و نکته این است که مخاطب این نامه من نبودم چون گروه «ایل دا» در مهمانسرای خانه معلم اقامت داشت و این نامه را به اداره کل آموزش و پرورش استان نوشته بود و رونوشت به تهیه کننده ارسال شده بود. در واقع مخاطب مستقیم نامه من نبودم بلکه خواسته شده بود فعالیت های جمعی تعطیل و افراد به خانه برگردند.
اما گروه تولید «ایل دا» به خانه برنگشت. چرا؟
خود من تعمدا اجازه برگشت به تهران را ندادم و مقاومت کردم و گفتم که این گروه را تعطیل کنم و به تهران ببرم یک بمب میکروبی روانه تهران می شوند به همین دلیل فکر کردم که بهتر است یک یا دو روز گروه را نگه دارم تا تب سنجی مجدد شوند و مدت ۴ یا ۵ روز در محل اسکان به حالت قرنطینه بمانند، درست مانند کاری که همه ما هم اکنون در حال انجام آن هستیم. بنابراین گروه از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ اسفند در مهمانسرا مستقر بود و عده زیادی از عوامل ۲۴ اسفند به تهران برگشتند و فقط مدیرتولید ظهر روز ۲۵ اسفند به تهران برگشت و طبق هماهنگی هایی که با سیما فیلم داشتیم هزینه ۴ روز استقرار گروه در قرنطینه پرداخت شد.
آقای سبط احمدی شما می گویید که ماندن گروه در قرنطینه خودخواسته بوده است، اما طبق اسناد، اداره بهداشت خرم آباد در تاریخ ۲۱ اسفندماه علیرغم تاکیدات قبلی مبنی بر توقف کار اینبار با حکم قانونی گروه را مجبور به قرنطینه در محل اقامت کرده است.
توضیح دادم که به دنبال ارائه این نامه از سوی اداره بهداشت، خود من خواستم برای رعایت نکات بهداشتی و ایمنی و جلوگیری از شیوع احتمالی این بیماری در محل بمانیم.
از تاریخ ۲۱ که گروه به قرنطینه رفت تا زمان برگشت یعنی ۲۵ اسفند، برای ادامه کار سر صحنه برنگشتید؟
به هیچ عنوان. حتی یک پلان. تاجائیکه اجازه خروج سینه موبیل و امکانات فنی را ندادم و اعلام کردم حتی برای یک دقیقه امکان و اجازه کاروجود ندارد.
در آن زمان شما در تهران بودید. آیا از دقت و صحت رعایت این موضوع مطمئن هستید؟
در گزارش های منشی صحنه و گروه تولید اطمینان از عدم حضور در صحنه تصویربرداری موجود است و حتی برای ضبط یک فریم برنگشتیم و همه افراد این گروه شاهد ادعای من هستند.
همه تلاش این است که همه افراد جامعه و همچنین نیروهای متخصص انسانی در عرصه تولید فیلم و سریال از بدیهی ترین حق حیات بشری یعنی زندگی همراه با سلامت و تندرستی برخوردار باشند و با توجه به اینکه شما جدا از شخصیت حقوقی به عنوان تهیه کننده، بلکه به عنوان یک انسان قائل به این حق هستید، می دانید که طبق قانون فورس ماژور، در حال حاضر در این شرایط قرار داریم و تعطیلی فعالیت ها الزامی است. منتها واقعیت این است احساس عدم امنیت شغلی در بسیاری از مواقع بازدارنده از ادامه این قرنطینه خانگی است. به عنوان یک تهیه کننده بعد از پایان قرنطینه آیا همه اعضای گروه به کار برخواهند گشت؟
بدون تردید همه عوامل به کار برخواهند گشت. تاکید می کنم همه عوامل از بازیگر اصلی سریال تا یک دوست عزیز هنرور و یا نیروی تدارکات همگی به کار بازخواهند گشت. خوشحالم که اعلام کنم به عنوان تهیه کننده که مسئولیت یک پروژه بزرگ را عهده دارهستم، حتی یک نفر از عوامل گرفتار این بیماری نشد و آقای کمانگیر هم از قبل از این پروژه مبتلا شده بود و در این پروژه مراتب درمان او نیز انجام شد.
شکست کرونا به پایان تعطیلات نوروز ختم نمی شود. تصمیم به عنوان تهیه کننده یک کار تلویزیونی برای ادامه کار چه زمانی است؟
برگشت به کار و ادامه ساخت سریال به پیش شرط هایی نیاز دارد. صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی به خصوص دراین شرایط همه در خانه قرنطینه هستند نیاز به خوراک دارد و ادامه این روند پخش آنتن را دچار مشکل می کند. بنابراین با حفظ پروتکل های بهداشتی وزارت بهداشت باید کار را ادامه دهیم و باید ببینیم زمان برگشت به کار چه زمانی فراهم می شود. ضمن اینکه برخی از سریال ها و برنامه های تولیدی مناسبتی مثل ماه رمضان باید تولید را ادامه دهند و یا اینکه برخی از همکاران درایام نوروز موظف به تولید هستند.
ولی سریال «ایل دا» جز کارهای مناسبتی نیست و فوریت برای تولید وجود ندارد.
بله همینطور است. «ایل دا» مناسبتی نیست و در تقسیم بندی پخش بعد از ماه رمضان روی آنتن خواهد رفت و هدف این است با حفظ سلامت گروه سریالی با کیفیت ارائه دهیم. اما می خواهم از فرصت استفاده کنم و یک نکته ای را بیان کنم. خانه سینما از اوایل اسفندماه شروع به نامه نگاری و نوشتن بیانیه کرد در حالی که به عنوان یک نهاد صنفی می توانست در اقدامات اساسی برای وضعیت معاش اعضای صنوف خود کاری کند. در واقع بهتر این بود که از دولت و سازمان سینمایی برای بهبود وضعیت معیشتی مطالبه گری می کرد یا بسته های حمایتی و بهداشتی حتی در اندازه یک ژل ضدعفونی تهیه می کرد و به اعضای صنوف اهدا می کرد. منتهی به دادن عیدی به برخی از اعضا که هر ساله انجام می شود اکتفا کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- «پیر پسر»، یک فرصت استثنایی برای دفاع از حقوق سینماگران ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





